Itt a NÉBIH állásfoglalása minibár és reggeli kérdésben

A Vendég & Hotel Business Klub legutóbbi összejövetelén kérdésként merült fel, hogy a minibárok forgalma és a szállodai kötelező reggeli az új élelmiszerlánc-felügyeleti díj számításának alapját képezi-e. Mivel a helyettes-államtitkárnak, egyéb fontos teendői miatt el kellett távozni, a NÉBIH a következő állásfoglalást juttatta el lapunkhoz:

"Tisztelt Főszerkesztő Asszony!

Múlt héten Bognár Lajos helyettes államtitkár úr a Business Klub meghívására előadást tartott a felügyeleti díjról, de az utána következő kérdésekre nem volt lehetősége válaszolni, mivel a következő hivatalos programja miatt el kellett jönnie a rendezvényről. Ezúton megküldöm a rövid válaszokat szíves felhasználásra, közlésre.

A következő kérdéseket tolmácsolták, melyek a rendezvényen merültek fel, hangzottak el:

/Adó, vagy díj? Ki ellenőrzi? Hanem fizetik meg, milyen szankciók vannak?Minibár szolgáltatás díjköteles-e? Szállodai kötelező reggeli díjköteles-e? Kiszervezett vendéglátás, vagy külsős rendezvény után kell-e fizetni?/

Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal által szedett új díjtétel, amelyet az élelmiszerlánc-vállalkozások tevékenységével összefüggésben bevétel-,
illetve jövedelemarányosan kell megfizetni, ugyanis a hivatal által végzett felügyeleti tevékenységet kockázat alapon kell ellátni. A díj a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szedi be, az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv bevétele, amelyet az élelmiszer-biztonságot és minőséget biztosító hatósági munkára köteles fordítani. Felügyeleti díjat a 2012-ben élelmiszerlánccal összefüggő tevékenységet végző vállalkozások fizetnek, azoknak, akik 2012-ben nem végeznek ilyen tevékenységet, nincs bevallási és fizetési kötelezettségük. Az élelmiszerlánc szereplők a korábbi években is fizettek igazgatási szolgáltatási díjakat a felügyeleti szervek eljárásai során, az új díj részben ezeket váltja ki úgy, hogy az egyes
piaci szereplők terhelése kiegyenlítettebbé válik, miközben a teljes díjterhelés alig változik.

A felügyeleti díj bevallás határideje május 31. (időközben június 30-ra módodsult. A szerk.), a díjat két egyenlő részletben július 31-ig és következő év január 21-ig kell megfizetni. A bevallás leadásának elmulasztása esetén mulasztási bírság szabható ki, a határidőig meg nem fizetett díj után késedelmi pótlékot kell fizetni. A felügyeleti díj bevallását és megfizetését a NÉBIH ellenőrzi, idén a hivatal a díj újdonságára tekintettel és az ügyfelek kérésére a bevallási időszakot június 30-ig meghosszabbította és az idei ellenőrzések során rugalmasan kezeli a felügyeleti díjjal kapcsolatos jogszabálysértéseket.

A felügyeleti díj hatálya alá tartoznak többek között az engedélyezett vagy regisztrált élelmiszer-vállalkozások, ezek közé tartozik a vendéglátás, ezen belül a szállodai vendéglátás.Szállodai vendéglátás esetén a szálláshely szolgáltatás, melynek része a

kötelező reggeliztetés, nem tartozik a felügyeleti díj hatálya alá, azonban a szobai minibárból történő italértékesítés és az éttermi vendéglátás díjköteles.

Abban az esetben, ha a kereskedelmi szálláshelyen rendezvényt tartanak, amelyen külső alvállalkozó a végzi a vendéglátó tevékenységet, szálláshely üzemeltetője a helységeket biztosítja, a vendéglátó tevékenységet végző vállalkozó tevékenysége díjköteles.

Tisztelet Főszerkesztő Asszony!

Továbbá megküldöm még csatolt formában a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének írt korábbi válasz levelünket elektronikus formában, bízva abban, hogy minden eddig felmerült kérdésére sikerült válasz kapnia.

Üdvözlettel:

Kiss András, Bognár Lajos helyettes államtitkár megbízásából.

...és a mellékelt levél:

Kovács István főtitkár úr részére, Magyar Szállodák- és Éttermek Szövetsége 

Tisztelt Főtitkár Úr!

A 2012. május 3-án küldött levelében feltett kérdésekre a következő válaszokat adom:

Az Önök értelmezése szerint a szállodai reggeli nem esik a felügyeleti díj megfizetésének hatálya alá, mivel a reggelit tartalmazza a szobaár, és a szállodai szolgáltatás élelmiszerbiztonsági szempontból nem érintett. Ez az értelmezés helytálló, ugyanis az Áfa tv. szerinti kereskedelmi szálláshely szolgáltatás és annak bevétele nem tartozik a törvény hatálya alá, így kizárólag a vendéglátásból és élelmiszerforgalmazásból származó bevétel képezi a felügyeleti díj alapját.

Kiszervezett vendéglátás esetén véleményük szerint a szálloda által az alvállalkozónak fizetett összeg a felügyeleti díj alapja, tekintettel arra, hogy a szolgáltatói tevékenységet az alvállalkozó végzi és az ellenőrzés trágya is az alvállalkozó által végzett szolgáltatás. Hivatalunk álláspontja szerint amennyiben az élelmiszer felügyelet alá tartozó tevékenysége(ke)t alvállalkozó végzi, és az ebből származó bevétel kizárólag az alvállalkozónál jelenik meg, abban az esetben az alvállalkozó lesz a felügyeleti díj fizetésre kötelezett.

Kérdést fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy a szállodai minibárból történő értékesítés felügyeleti díj köteles-e. A jogszabályok szerint élelmiszerforgalmazásnak minősül az élelmiszer készentartása eladás céljára, beleértve az élelmiszer eladásra való felkínálását, vagy az élelmiszerek ingyenes vagy ellenérték fejében történő átadásának bármely egyéb formáját, valamint az élelmiszerek eladását, forgalmazását vagy átadásának egyéb módját, ezért a minibárból történő értékesítés felügyeleti díj köteles tevékenység.

Kérem a levelemben foglaltak szíves tudomásul vételét.

Budapest, 2012. június 6.

Tisztelettel: Dr. Oravecz Márton, NÉBIH elnök


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.