Desszert – Finomságok itthonról és a nagyvilágból

Desszert – Finomságok itthonról és a nagyvilágból

 

 

 

NYITOTT SZEMMEL A VILÁGBAN: IZLANDI ÍNYENCSÉGEK – NEM CSAK GASZTRONÓMIAI ÉRTELEMBEN

Mit szólna egy izlandi utazáshoz? Inkább választana egy tengerparti nyaralást valahol a mediterrán térségben, vagy meglátogatna egy műemlékek és múzeumok sokaságát kínáló nagyvárost? Izland nem tartozik a magyarok kedvelt utazási desztinációi közé, ami valószínűleg korlátozott ismereteinkre vezethető vissza:

a szigetország lenyűgöző és kis területe ellenére meglepően változatos, színpompás természeti környezete – köztük fehér birkákkal pöttyözött élénkzöld hegyei, éjfekete vulkánjai, égszínkék gleccserei, és nem utolsósorban bugyogó hőforrásai és több méter magasra feltörő gejzírjei – ugyanis biztosan maradandó élményt nyújt minden idelátogató vendégnek.

JÁRJUNK NYITOTT SZEMMEL A VILÁGBAN!

Néhány héttel ezelőtt abban a szerencsében volt részünk, hogy egy izlandi út keretében megismerhettük e furcsa, de lenyűgöző világot. Utunk során emberrel szinte alig, a földtörténet mementóival, varázslatos geológiai képződményekkel és természeti csodákkal – na és persze birkákkal, tehenekkel és a különleges izlandi lovakkal – viszont annál gyakrabban találkoztunk.

A szép emlékeken (és persze az ajándéktárgyakon) túl azért mást is hoztunk haza az útról: sok olyan apró ötletet, amely itthon, a hazai turisztikai desztinációk, attrakciók esetében is felhasználható lehet az élmény fokozására, a kiszolgálási színvonal javítására, azaz a vendégelégedettség növelésére.

Az alábbiakban néhány érdekes csemegét osztunk meg az olvasóval, bízva abban, hogy mindenkit arra sarkallunk: legközelebbi utazásaikkor járjanak nyitott (szakmai) szemmel a világban.

BÁLNALES TELJES KÖRŰ KISZOLGÁLÁSSAL ÉS (!) GARANCIÁVAL

Izland egyik legnépszerűbb turisztikai szolgáltatása a bálnales: a nyílt tengerre kihajózva találkozhatunk delfinekkel és szerencsés esetben bálnákkal is. A bálnalest bonyolító hajók minden igényt kielégítenek: zárt (és meleg) kajütben kényelmesen üldögélve, vagy a hajó legfelső teraszán is kémlelhetjük a vizet. A hajón természetesen büfé és mosdó is rendelkezésre áll, de például bálnákról szóló könyveket is kölcsönözhetünk az útra. Az animátor feladata nemcsak az állatok keresése, hanem a turisták érdeklődésének folyamatos fenntartása a három órás út alatt, például rövid ismeretterjesztő előadásokkal. Pluszt jelent a szolgáltatáskörben a halász overáll ingyenes biztosítása: mivel a szigetország időjárása meglehetősen változékony, esős, a nyílt tengeren pedig gyakran hideg van, ezért a turisták felvehetik a szervezők által biztosított vízhatlan és meleg halászruhákat. És ami máshol alig-alig fordulhat elő: amennyiben sikertelenül zárjuk utunkat (azaz nem látunk bálnát), úgy visszakapjuk az út – egyébként meglehetősen borsos – árát. A hajót természetesen csak az ajándékbolton keresztül hagyhatjuk el, a vásárlás így szinte már elkerülhetetlen.

AJÁNDÉKTÁRGYAK MINDENKINEK, MINDEN MENNYISÉGBEN

Izlandon az ajándéktárgyak igen széles köréből válogathatnak a turisták: különböző árkategóriában minden korosztálynak találhatunk valamit. A portfolióban helyet kapnak az általánosan keresett szuvenírek, például hűtőmágnesek, naptárak, bögrék, természetesen változatos és attraktív megjelenéssel, Izland fő látnivalóinak és arculatformáló elemeinek – például az izlandi lónak, a lundának (az ország nemzeti madarának), a bálnának – a megjelenítésével. Emellett igen széles választék biztosított hagyományos helyi termékekből: legkeresettebbek ezek közül a minőségi gyapjútermékek. Nem hiányozhatnak a palettáról a helyi speciális adottságokra építő szuvenírek: az Aperitif cikkünkben már bemutatott speciális kozmetikumok mellett különböző formában elkészített halakat és más tengeri herkentyűket vásárolhatunk, de akár tetszetős üvegekben és fiolákban vulkáni hamut vagy gleccservizet is haza vihetünk.

 

GEOTERMIKUS ENERGIAHASZNOSÍTÁS ÉS A TURIZMUS, NÉHÁNY EXTRÁVAL

Persze, könnyű nekik – mondhatnánk. Több száz fokos gőzzel, sokhelyütt magától feltörő termálvízzel könnyű megoldani a geotermikus energiaellátást. Az adottságok azonban még nem elegendőek: megfelelő szemléletre is szükség van. Nálunk is magától értetődő lehetne a 70-80°C-os víz energetikai célú hasznosítása, például a termálfürdők esetében, hogy-hogy nem erre mégis viszonylag kevés helyen kerül sor.

A hőforrások és erőművek egyébiránt a turisztikai attrakciók körét bővítik. Az izlandi utak magától értetődő részét képezi a geotermikus erőművek megtekintetése.

A térség energiaellátását biztosító geotermikus erőműben interaktív látogatóközpont segíti az energiaellátás folyamatának megismerését: az üvegfelületeken át működés közben láthatjuk a berendezéseket, az információkat pedig hatalmas érintőképernyős paneleken, bemutatótáblákon és terminálokon keresztül, továbbá az idegenvezetőtől kaphatjuk meg. Filmvetítés, földrengés szimulátor jelent még extra elemeket.

Reykjavík hőközpontja kilátóhelyként is funkcionál (rálátással a városra), lassan forgó kupolájában pedig I. osztályú étterem működik. A földszintről feltörő szökőkút egy gejzírt imitál. A létesítményben helyet kaptak továbbá kiállítóhelyek (állandó helytörténeti kiállítással, valamint időszakos kiállításokkal), és persze nem hiányozhat egy szuvenír bolt sem.

A vidék kisebb hőforrásainál a mélyről feltörő forró víz bugyogása nyújt megkapó látványt. Sőt, a közelben lévő üvegház termékei (pl. paradicsom, répa) becsületkasszás rendszerben meg is vásárolhatók.

 

IGÉNYEKET MAXIMÁLISAN KISZOLGÁLÓ, MÉGSEM TÁJIDEGEN INFRASTRUKTÚRA

A mindössze 300 ezer lakosú szigeten a vonalas infrastruktúra kiépítésére nem helyeztek nagy hangsúlyt, ennek ellenére a gyér forgalmú utakon szinte mindenhová gyorsan és könnyen eljuthatunk. A látnivalók mellett mindenhol kiépített parkoló- és pihenőhely, mosdó áll rendelkezésre. A természeti értékek biztonságos, a tájképbe illeszkedő fapallókon, hidakon járhatók körbe, többhelyütt fotópontok kialakításával. Nem hiányozhatnak adott attrakciót bemutató, természetesen többnyelvű tájékoztató-információs táblák sem. Mindezek esetében igen jó érzékkel teremtik meg az egyensúlyt a között, hogy az infrastrukturális háttér az igényeket maximálisan kiszolgálja, ugyanakkor a táji környezetet ne zavarja: sehol sem éreztük azt, hogy adott attrakció élvezeti értékét rontotta volna annak kiépítettsége. A vendégorientáltságot jelzi, hogy bár hivatalosan már nem működött, csoportunk kérésére újra üzembe állítottak például egy gleccsertó megtekintetését biztosító kétéltű járművet, illetve kinyitottak az utószezonban egyébként már zárva lévő üzleteket.

TANYAVILÁG, MINT IGÉNYES SZÁLLODA VÁLTOZATOS SZOLGÁLTATÁSKÖRREL

Izlandon a népsűrűség igen alacsony: a szomszédos tanyák gyakran több tíz kilométerre helyezkednek el egymástól. Az itt élők ezért szinte teljes mértékben önellátásra rendezkedtek be. Ezt az elvet követik a tanyavilágot reprezentáló szálláshelyek is: a tanyavilágot idéző, ugyanakkor igen színvonalas szállodák változatos szolgáltatáskörrel biztosítják, hogy a vendégek a „semmi közepén” is jól el tudják tölteni az időt. A kényelmes szobák, a házias konyha mellett ezért wellness szolgáltatások (szauna, jacuzzi), biliárdszalon, állatok bemutatóhelyei, szabadtéri sportolási lehetőségek és programok (pl. quados túrák) színesítik a kínálatot.

Ehhez hasonló témákról, illetve szakmai különlegességekről és újdonságokról a SPAgetti további számaiban is olvashat. Az előző szám desszertjét – az ügyfél-elégedettség kivívásáról – ide kattintva tekintheti meg. SPAgetti.

Fürdők sikeréhségére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.