Jobbak a versenytársaink?

Az IPK nemzetközi kutatócég adatai szerint a külföldi utazások és a szabadidős célú külföldi utazások úti céljaként a versenytársak között Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el. Míg azonban versenytársaink legalább az egyik mutató tekintetében növekedést értek el 2007-ben, Magyarországot mindkét szegmensben csökkenés jellemezte.

Magyarország elsősorban a sokszínű, kulturális látnivalóban bővelkedő közép- és kelet-európai országokkal – Ausztriával, Csehországgal, Lengyelországgal, Romániával, Szlovákiával és Szlovéniával – versenyez. Az UNWTO 2007. évre vonatkozó adatai szerint a nemzetközi turistaérkezések világrangsorában Magyarország a 26. helyet foglalta el. Legfontosabb versenytársaink közül Ausztria (12. hely) és Lengyelország (17. hely) előzött meg minket. 2007-ben a turistaérkezések száma Ausztriában, Csehországban, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában emelkedett, Lengyelországban csökkent. A vendégek száma a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken szintén emelkedett (4,3 százalékkal).

Az IPK nemzetközi kutatócég adatai szerint a külföldi utazások és a szabadidős célú külföldi utazások úti céljaként a versenytársak között Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el. Míg azonban versenytársaink legalább az egyik mutató tekintetében növekedést értek el 2007-ben, Magyarországot mindkét szegmensben csökkenés jellemezte. Németország – Szlovénia és Szlovákia kivételével – versenytárs országaink többségében is vezeti a küldőországok rangsorát. A német beutazó forgalom versenytárs országainkban vagy pozitívan, vagy a magyarországinál kevésbé kedvezőtlenül alakult. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója szerint Budapest versenytársai közül Bécs nálunk jóval többet fordíthat marketingre, míg Prága költése hasonló a miénkhez. Nagyon le vagyunk azonban maradva a városinfrastruktúrát illetően: Budapest koszos, egy turista számára autóval csaknem lehetetlen közlekedni, a repülőteret nehéz megközelíteni. Róna szerint az, hogy egyáltalán még jönnek a turisták, nagyrészt az MT Zrt. és a BTH aktív marketingmunkájának köszönhető.

A Magyarország versenytárs országaiba irányuló utazások száma, 2007

  2007 2007/2006 (%)
  Külföldi utazások
(ezer utazás)
Részesedés (%) Szabadidős célú külföldi utazások (ezer utazás) Részesedés (%) Külföldi utazások Szabadidős célú külföldi utazások
Ausztria 21 156 5,2 15 366 5,5 2,0 -0,1
Csehország 7 163 1,7 4 415 1,6 -26,8 18,9
Lengyelország 9 678 2,4 4 543 1,6 27,5 7,3
Magyarország 5 456 1,3 3 390 1,2 -8,6 -6,5
Szlovákia 2 077 0,5 1 061 0,4 7,8 -3,7
Románia 2 254 0,6 1 523 0,5 6,7 2,2
Szlovénia 1 644 0,4 1 063 0,4 7,2 -3,5
Megjegyzés: részesedés az összes európai kiutazásból. Forrás: IPK

Legfontosabb küldőpiacaink szerepe versenytárs országaink beutazó turizmusában, 2007 (részesedés az összes külföldi vendégéjszakából, %)

Ország D A UK USA I E R F NL PL
Ausztria 54,5 - 4,4 1,6 3,5 0,8 0,7 1,9 10,3 1,2
Csehország 27,3 1,7 7,4 4,6 5,8 4,0 0,4 3,0 4,4 3,2
Lengyelország 57,6 0,5 0,8 0,5 0,5 0,2 0,1 0,4 0,5 -
Magyarország* 25,8 7,0 6,1 5,3 4,9 3,9 3,5 3,5 3,4 3,1
Románia 16,8 4,0 5,2 5,7 11,9 3,1 - 7,3 2,6 2,2
Szlovákia 15,0 3,1 2,7 1,5 2,3 0,6 0,9 1,7 1,4 14,7
Szlovénia 13,2 13,7 6,3 2,3 18,7 1,3 0,7 2,5 4,1 1,4
*2007. évi végleges adatok. Forrás: ETC TourMIS, KSH


Versenytársaink vendégforgalmának alakulása a legfontosabb küldőpiacainkról, 2007 (vendégéjszakák számának változása 2006-hoz képest, %)

Ország Külföldi összesen D A UK USA I E R F NL PL
Ausztria 1,3 -1,3 - 3,8 -2,6 -3,1 2,6 75,2 -3,0 3,7 16,0
Csehország 2,6 n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a.
Lengyelország 1,7 2,4 4,5 20,4 -6,4 18,3 33,3 4,1 12,2 -11,5 -
Magyarország* 1,2 -6,9 -0,2 -25,0 -1,3 -3,9 15,4 43,6 7,2 0,4 13,3
Románia 10,6 18,8 37,4 15,1 7,5 5,4 41,2 - 4,2 25,5 40,7
Szlovákia 1,3 -13,0 -5,7 1,4 2,9 1,6 29,5 29,8 -2,5 0,0 6,0
Szlovénia n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a.
*2007. évi végleges adatok. Forrás: ETC TourMIS, KSH, Czech Tourism


Versenytársaink vendégforgalmának alakulása 2008 első hónapjaiban (változás, %)

Ország Vendégek száma Vendégéjszakák száma Időszak
Ausztria 8,1 6,9 1-4/1-4
Csehország 8,5 5,5 1-3/1-3
Lengyelország n.a. n.a. -
Magyarország* 9,3 3,2 1-5/1-5
Románia 4,8 5,1 1-5/1-5
Szlovákia n.a. n.a. -
Szlovénia -0,9 -3,4 n.a./n.a.
Forrás: ETC TourMIS

ICCA város ranglistája a 2007-ben rendezett rendezvények száma alapján

Rangsor Város Rendezvények száma
1 Bécs 154
2 Berlin 123
3 Szingapúr 120
4 Párizs 115
5 Barcelona 106
6 Budapest 90
7 Lisszabon 90
8 Peking 87
9 Amszterdam 82
10 Madrid 77
11 Koppenhága 76
12 Prága 72
13 Hong Kong 72
14 Szöul 70
15 Stockholm 70
16 Bangkok 70
17 London 69
18 Tajpej 67
19 Kuala Lumpur 66
20 Isztambul 66
21 Brüsszel 66

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.