A tunéziai érdekeltségű Kartago Toursnak Magyarországon kívül több más közép-kelet-európai országban is vannak irodái. A magyarországi céget 1996-ban alapították Kartago Tours néven, akárcsak a román és szlovák társaságokat. A cseh és lengyelországi vállalatok Exim Tours néven működnek. A különböző országok cégei közösen vásárolják a szálláskontingenseket. A hazai cég utazásszervezésből származó árbevétele tavaly már elérte a 4,5 milliárd forintot, az adózott eredménye pedig 121,5 millió forintot tett ki. 2004-ben már 50 ezren utaztak a Kartago Tours-szal, idén azonban némi csökkenés várható az utasszámban: a nyári szezonban 40-45 ezer főre számítanak. Mindez azonban az éves eredményen, legalábbis az árbevételen nem ront majd, mivel a téli szezon sikere ellensúlyozza a kiesést. Áprilisban és májusban a megszokottnál is többen fizettek be útjaikra, az érdeklődés azonban a nemzetközi politikai helyzet, elsősorban az Egyiptomban történt merényletek miatt visszaesett. Kárt okozott a túraszervezőnek az a külügyminisztériumi nyilatkozat is, amely nem ajánlatos úti célnak nyilvánította az országot. Május közepén 600 utas kérte vissza a pénzét, mert nem akart elutazni Egyiptomba, vagy a cég árualapjában szereplő más arab országba. A Kartago időben reagált a helyzetre, és érdeklődés hiányában hat egyiptomi és négy tunéziai charterlánca közül egyet-egyet egész szezonra törölt, illetve egyetlen jordániai charterláncát is megszüntette. Adelinda Ben Selma ügyvezető igazgató lapunknak elmondta, hogy Jordániával a jövőben sem kívánnak foglalkozni. „A döntést nem csak a pillanatnyi világpolitikai helyzet szülte. Az évek során kiderült számunkra, hogy Jordánia hamar múló divat-desztináció, amit csak nagyon olcsón, vagy veszteséggel lehet értékesíteni. A visszaesett érdeklődést is szem előtt tartva még az elején lemondtuk a charterláncot, hogy a lehető legkisebb mértékű deficitet termeljük” – tette hozzá.
A Kartago piaci térnyerésének egyik oka éppen ez a rugalmasság. Nem ragaszkodnak azokhoz az úti célokhoz, amelyeket nehezen tudnak értékesíteni. 2003-ban a már meglévők mellett több új desztinációval (Ciprus, Marokkó és Jordánia) is kísérletet tettek, amelyek mára mind kikerültek az árualapból. A cég az erőltetett kínálatbővítés helyett inkább arra törekszik, hogy stabil piaci pozíciót szerezzen egy-egy tömegturisztikai desztinációban. Tunézia és Egyiptom az indulás óta a két legfontosabb célországuk, ahová egyenlő arányban küldenek utasokat. Az évek óta folyamatosan erősödő Törökország áll náluk a dobogó harmadik helyén. A társaság jelenlegi eladásai jól tükrözik azt, hogy a magyar utasok továbbra is óvatosabbak az arab úti célokkal. Az értékesítés júniusra ugyan elérte az ilyenkor szokásos mértéket, elsőként azonban az európai csomagajánlatok kelnek el: idén különösen népszerű Mallorca és Kréta. Az ügyvezető elmondta, egy esetleges kínálatbővítéskor is görögországi úti célok jöhetnek szóba. Idén először Debrecenből is üzemeltet charterjáratokat a Kartago Tours. A június 14-én indult tunéziai lánc első járatai 75-80 százalékos kapacitáskihasználtsággal mentek, úgy, hogy az indulás előtt mindössze egy hónappal kezdték el rá értékesíteni a helyeket. A további nyári időpontokban a foglalások alapján teltházra számítanak. A sikert látva jövőre Egyiptomba is indítanak charterjáratokat a cívisvárosból. A Kartago Tours-ra jellemző, hogy bérelt gépeit egymaga tölti és block seateket is csak a legritkább esetben vásárol. Ezzel együtt ügyelnek arra, hogy ne tervezzék túl magukat, csak annyi gépet indítsanak, amennyit egyedül meg tudnak tölteni. Idén tovább erősítik saját értékesítési hálózatukat. Egerben július 11-én új irodát nyitottak, miskolci fiókjuk pedig augusztus elején központi helyre költözik.
'