2004-ben Szlovákia az európai országok kiutazási rangsorának 23., külföldi üdülési listájának 22. helyén szerepelt; e helyezések 1996 óta nem változtak jelentősen. A külföldi utazásokon belül az üdülések aránya a többi európai ország adatához képest nagyon alacsony (58,7 százalék), ám ez a részarány 2002 óta folyamatosan növekszik. Megfigyelhető az is, hogy a költés sokkal gyorsabban növekszik, mint a külföldi utazások száma – mondta „A hónap küldő országa” rendezvénysorozat előadásán Kiss Kornélia, a Magyar Turizmus Zrt. kutatási igazgatója.
2004-ben a szlovákok szabadidős célú utazásainak 98 százaléka Európába irányult. A kontinensen belül Dél- Kelet-Európa (38,7 százalék) részesedése kiemelkedő. A legkedveltebb desztinációk között az első helyen 14,2 százalékos részesedéssel Olaszország áll. Azt követi Csehország, Horvátország és Bulgária. Kelet-Európát a szabadidős célú utazók 24,6 százaléka választotta. Magyarország részesedése 2004-ben kilenc százalékot tett ki, ezzel hazánk a szlovák szabadidős turisták ötödik legkedveltebb úti célja.
2005-ben több mint 7 millió szlovák látogató érkezett Magyarországra, ami – Románia után – a második legmagasabb látogatószám. A látogatók 27,2 százaléka vásárolni jött, 18,1 százalékuk átutazott az országon, 14,3 százalék a rokonait látogatta meg, 9,1 százalék pedig munkát végzett nálunk. Az üdülési motivációval Magyarországra látogatók aránya 5,3 százalékot, a városlátogatóké 5,6 százalékot, a kulturális látnivalókat felkeresőké 3,5 százalékot tett ki. A szlovák látogatók 0,57 százaléka vesz igénybe kereskedelmi szálláshelyi szolgáltatást. Számokra lefordítva ez azt jelenti, hogy tavaly a kereskedelmi szálláshelyeken 41 ezer szlovák vendég 97 ezer vendégéjszakát töltött el. Bár az arány nem nagy, a tendencia növekvő; 1996-ról 2005-re a vendégek száma 83,4 százalékkal, a vendégéjszakák száma pedig 50,9 százalékkal nőtt. 2005-ben Magyarországon a szlovák vendégéjszakák 57,8 százalékát regisztrálták szállodában, ami 22,1 százalékos részarány-növekedést jelent 1997-hez képest.
A szlovák vendégforgalom Magyarországon erős szezonalitást mutat: 2005-ben a szlovák vendégéjszakák több mint 40 százalékát júliusban és augusztusban regisztrálták.
A vendégéjszakák területi megoszlása kevésbé koncentrált. 2005-ben a kereskedelmi szálláshelyeken a szlovák vendégéjszakák 27 százalékát regisztrálták Budapesten. Több mint 10 százalékos részesedést több régió is elért: az Észak-Alföld (14,7), a Nyugat-Dunántúl (14,2 százalék), a Balaton (13,2 százalék) és Észak- Magyarország (12,2 százalék).
A szlovák turisták 53 százaléka személygépkocsival, 22 százaléka busszal és 19 százaléka vonattal érkezik hazánkba. A legkedveltebb szabadidős tevékenység a városnézés (66,3 százalék), a strandolás (65,5 százalék), a vásárlás (54,3 százalék) és a helyi étel- és italspecialitások megkóstolása (48,4 illetve 47,3 százalék). A szlovák turisták 42 százaléka nagyon jól érezte magát hazánkban, a felmérés résztvevői közül nagyon negatív tapasztalatról senki nem számolt be. Összességében elmondható, hogy a hazánkba érkező szlovák turisták több mint 80 százaléka kellemes élményekkel tért haza, rokonainak, barátainak és ismerőseinek szívesen (89,1 százalék) ajánlja hazánkat, mint turisztikai desztinációt.
Szlovákia területe és lakosainak száma megközelítőleg a fele hazánkénak. A szlovák gazdaság jelentős GDP-növekedéssel, alacsony egy főre jutó GDP-vel és magas munkanélküliségi rátával (15,8 százalék) jellemezhető. Legfontosabb külkereskedelmi partnere Németország és Csehország. Az exportot tekintve Magyarország Szlovákia hetedik legfontosabb partnere. Szlovákia és Magyarország kereskedelmi kapcsolatai dinamikus növekedést mutatnak. Szlovákiában Magyarország az ötödik legnagyobb tőkebefektető ország. A lakosság több mint 42 százalékának van internetelérése, ezzel az aránnyal Szlovákia a közép-kelet-európai országok rangsorában az első (ugyanez az arány hazánkban 32 százalék).
Komoly tartalékok a szlovák piacon
Az idei évre 9-10 százalékos növekedést vár az MT Zrt. a szlovák turisták és az általuk eltöltött vendégéjszakák számában, ha a trend töretlen marad – mondta el kérdésünkre Godár Ivett irodavezető. A szlovákok szeretik és ismerik a magyar ételeket. Kimondottan vonzza őket a magyar bor- és gasztronómia. A legkeresettebb termékek a gyógy- és termálfürdők, Budapest, az észak-magyarországi régió, a Tisza-tó, az Észak-Alföld és a Balaton. Szeretik a várakat, kastélyokat, kedvelik a városlátogatásokat és az aktív turizmust. Azok a szlovák állampolgárok, akik nem beszélnek magyarul, tartanak a nyelvi nehézségektől. Az MT Zrt. ezért azt javasolja a szolgáltatóknak, hogy készíttessenek szlovák nyelvű prospektust, ezzel azonnal megnyerhetik a vendégek szívét.