„2010 sorsdöntőnek számított az autókölcsönzők számára. A veszteséges év és a szűkülő felvevő piac hatására több cég arra kényszerült, hogy végleg felhagyjon a tevékenységgel. Ugyanakkor a tavalyi év eredményei már bizakodásra adnak okot, azonban még számos komoly kihívás elé nézünk” – összegez Haraszti Géza, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke.
Sokan inkább kiszállnak
Az elmúlt időszak folyamataiból kiolvasható, hogy a piaci szereplők között még mindig akadnak kimondottan veszteséges, vagy szerény nyereséget termelő vállalkozások. Haraszti Géza kiemeli: általános tapasztalat, hogy a nagy nemzetközi márkák égisze alatt működő cégek, illetve a biztos anyagi háttérrel rendelkező társaságok tartoznak a nyereséges vállalkozások közé. Az alacsony tőkéjű iparági szereplők kevésbé eredményesek. A MAKSZ huszonegy tagjának összesített éves eredményei szerint az autókölcsönzési iparág két évvel ezelőtt még kimondottan ráfizetésesnek bizonyult. 2010-ben a teljes árbevétel közel 12 milliárd forint volt, melynek adózás utáni eredménye még 233 milliós veszteséget jelentett. Egy évvel később a bevétel közel 13 milliárd forintra emelkedett, mely 19 millió forintos adózás utáni profitot jelentett. „A növekedés ellenére voltak kimondottan veszteséges cégek és mivel a felvevőpiac csökkent, így az autókölcsönzők száma – különösen a családi vállalkozásoké – is kevesebb lett.
Biztató eredmények
Egyedüli üdvözítő pont az export árbevétel 42%-os bővülése, - amely ugyan sokkal kisebb aránnyal bír, mint a belföldi – de egy kis időre a „vízfelszín fölé” emelte 2011-ben az iparágat. Figyelembe véve a körülbelül 4%-os inflációt, a belföldi forgalom reálértéke a növekedés ellenére viszont csökkent” – hangsúlyozza a MAKSZ elnöke. A 2012-es év már elé bizakodással tekintettek a kölcsönzők, hiszen a szolgáltatás áfája visszaigényelhetővé vált, melynek köszönhetően a vállalati ügyfelek részére történő ráfordítást csökkent. Az év első felében ugyan nőtt forgalom, mely a második félévre megállt, a nyári szezon befejeztével pedig kismértékben csökkent.
Eltérő kihívások
Az elmúlt éveket vizsgálva az iparágon belül is megfigyelhető egyfajta differenciálódási folyamat, melynek okai elsősorban a szűkülő finanszírozási keretekre vezethetőek vissza. A korosodó gépkocsipark ugyanis növelte a lemaradást azon cégek számára, amelyek nem tudtak elegendő pénzt fordítani a fejlesztésekre. „A gazdasági válság és a minimálisan emelkedő árak ellenére azonban továbbra is mutatkoznak szerény lehetőségek új gépjárművek beszerzésére, ilyen például a készleten maradt raktári autók megvásárlása” – hívja fel a figyelmet Haraszti Géza. Hozzátette: Azoknak viszont, akik folyamatosan tettek azért, hogy megfelelő szinten tartsák autóflottájukat egy másfajta problémával kellett szembesülni. A használtautó piac gondjai miatt a kölcsönzők egyre nehezebben tudnak megszabadulni gépjárműveiktől, melyet elsősorban a visszavásárlási árak csökkenése okoz. A tervezettnél hosszabb ideig üzemben tartott autók esetében a fenntartási költségek viszont növekednek.
Cél: elkerülni a minőségromlást
Jelentős tartalékok nélkül a vállalkozások képtelenek a hatékonyságot növelni, ezért az egyedüli kiút a szolgáltatások árának növelése lehetne. A nehéz helyzet természetes velejárója a minőség általános romlása, amelyet később már nagyon nehéz újra az elfogadható szintre fejleszteni. „Az egyetlen lehetséges kiútnak a magasabb minőségi szolgáltatások irányába történő elmozdulást tartjuk, amely ugyan hosszú és nehéz folyamat, de megteremthet egy olyan bizalmi tőkét az iparág irányába, mely a nehéz idők elmúltával megtérülhet”- összegez a MAKSZ elnöke.