Az idei felmérésben is azt vizsgálták, hogy a félmilliárdnál nagyobb árbevételű 12 ezer cég egynegyedénél milyen célcsoportoknak, milyen rendezvényeket: kongresszust, konferenciát, kiállítást, bemutatót, ügyféltalálkozót, promóciós rendezvényt, tréningeket, partyt szerveztek, illetve szerveznek az idén, méghozzá milyen költségvetéssel és kivel.
Az idén is csak olyan vállalatokat kerestek meg, amelyet az elmúlt években nem vizsgáltak telemarketinges felmérésükkel. Szentirmay László a Promo Direkt Piackutató ügyvezetője rámutatott, hogy míg két- három évvel ezelőtt, sőt még tavaly is a megkeresett több mint háromezer cég kb. 45 %-a jelezte valamilyen rendezvény lebonyolítását, az idén már csak 31 %, vagyis közel ezer nagyvállalat. Az idén a cégek alig több mint felét (52 %) tekinthetjük a rendezvényes szakma szempontjából „érdemi” cégnek, vagyis amelyek tavaly, tavalyelőtt voltak érdekeltek vagy az idén terveznek valamilyen rendezvényt. Ez az arány tavaly 58 %, a korábbi években pedig 65 % volt.
Az 1.600 érdemi cég 42 %-a budapesti, további 12 %-a Pest megyei, ami megegyezik a nagyvállalatok területi arányának, további 46 % pedig más megyékben található. Az alapadatok lekérdezésénél a tavalyihoz hasonlóan 91 % adta meg központi e-mail címét és 82 % weboldalának nevét, ami a cégek jobb megismerésénél elengedhetetlen. Ugyanakkor a rendezvényt tervező ezer vállalat rendezvényfelelősei közül 850 jelezte, hogy szívesen fogadna ajánlatot rendezvényhelyszín: például hotel, panzió, étterem, vagy a nagyobb rendezvényeknél kulturális és sportcsarnokok, múzeumok stb. részéről, illetve teljes körű vagy speciális rendezvényszervező szakcégektől. Különösen érzékenyen érinti a válság a szállást nyújtó hoteleket és panziókat, hiszen míg korábban a cégek több mint egyharmada mondta, hogy szükséges a szállásfoglalás, most alig több mint egynegyedük. Így a magánszemélyek megszerzéséhez hasonlóan a céges szállóvendégekért is igen nagy harcra lehet számítani. Tavaly például 490 vállalat, az idén már csak 260 rendezvényese jelezte, hogy többnapos programot terveznek és szállást is kérnek. A rendezvényfelelősök nyitottságát bizonyítja, hogy az ajánlatot szívesen fogadó 850 cégből szinte kivétel nélkül mindenki (97 %) megadta közvetlen e-mail címét is, amelyre legálisan lehet ajánlatot küldeni és ez nem jelent törvényellenes spamelést.
A tavalyihoz hasonlóan az idén is az derült ki, hogy a vállalatok 90 %-ának nincs elkötelezett partnere. Vagyis nyitottak, de – mivel a megszorítások miatt csökkennek a rendezvényes költségvetések - egyre jobban megnézik, hogy milyen helyszínen és kivel bonyolítják le az eseményt. A rendezvények fajtáját tekintve több mint a felük tervez valamilyen fogadást, partyt, vacsorát, 17 %-uk kiállítást, bemutatót, 15 %-uk ügyfél- vagy vevőtalálkozót, promóciós rendezvényt – e területek alig pár százalékkal maradnak csak el a korábbi évek arányától. Lényegesen csökkennek viszont a tréningek, továbbképzések (11 %) és különösen a konferenciák, kongresszusok aránya (5 % említette csak).
A költségvetést vizsgáló kérdésre a cégek fele azt mondta, hogy még nem tudja pontosan, s egyharmaduk tudott konkrét összeget mondani. (Tavaly ez utóbbi közel 40 % volt.) A pontos összeget mondók közel fele egymillió forint alatti összeget jelzett: 38 %-a 500 ezer Ft-nál kevesebbet és 10 % fél- és egymillió közötti összeget (az 500 ezer alattiak aránya tavaly 28 % volt). A cégek több mint fele viszont egymilliónál többet költ, s ebből 13 % több mint 5 milliót.
Az országos felmérésről és a rendezvényes adatbázisokról további információt kaphatnak e-mailben: [email protected] vagy a 479-5065-ös telefonon.