Ki törte fel valójában a METRO adventi naptárát?

A karácsonyi időszak talán legmeghökkentőbb kampányát egy nem várt megbízó jegyezte. Kereskedelmi cégek ritkán szánják rá magukat arra, hogy kimerészkedjenek az árkommunikáció „erős várfala” mögül, azonban a METRO most ezt tette. A cég adventi kampányáról Juhász Attilát, a nagykereskedelmi vállalat branding vezetőjét kérdezzük.

Mi volt cégük adventi kampányának kommunikációs célja?

A karácsonyt megelőző időszak egy kereskedelmi vállalat életében mindig kiemelt fontosságú – ilyenkor a legnagyobb a reklámzaj is, amelyből nem könnyű „kihallatszani”. A mi üzenetünk nem nevezhető falrengetőnek: az adventi időszakban mindennap más termékünket kínáljuk 20-30-40-50 százalékos kedvezménnyel. Erre önmagában senki sem kapja fel a fejét egy karácsonyi akcióktól hemzsegő időszakban. Azon gondolkodtunk, hogyan lehetne ezt az üzenetet nem hagyományos, ugyanakkor mégis hatékony módon eljuttatni vásárlóinkhoz.

Honnan jött a vírusmarketing ötlete?

Az ügynökség javasolta, hogy ezen a módon próbáljuk meg a kampányt és a METRO-t differenciálni, megkülönböztetni a többi kereskedelmi cégtől és azok szezonális kampányaitól.

Melyik ügynökség jegyezte ezt a kampányt? Állandó partnerük, vagy külön tenderen választották?

A METRO nem dolgozik állandó ügynökséggel, tendert sem írtunk ki. A Laboratory – amellyel már korábban dolgoztunk – pedig nem vállal tenderes megbízást, csak közvetlen megkeresésre dolgozik. Velük kezdtünk el ötletelni, úgy, hogy nem tudtuk, mi lesz a vége. Az ötlet mindenkinek „bejött”, és sikerült mindenben megállapodnunk.

Hogyan illeszkedik ez a kampány cégük kommunikációs stratégiájába, nehéz volt átnyomni a nemzetközi menedzsmenten?
Nem kellett igazán átnyomni. A METRO-országok igen nagy függetlenséget élveznek, nem volt szükség alkalmazkodni semmiféle központi stratégiához, nemzetközi elvárásokhoz, mindössze a cég arculati elemeit kellett tiszteletben tartanunk. Vagyis a kampány a saját döntésünk volt, egyedül a hazai vezetőséggel kellett elfogadtatni az ötletet, ami hathatós érvekkel egyáltalán nem volt nehéz: elmondtuk, ha viszonylag szűkös büdzsével hallatni akarjuk a hangunkat a karácsonyi médiazajban, akkor különleges dologgal kell előrukkolnunk.

Mostanáig hogyan zajlottak a METRO szezonális ajánlatait kommunikáló kampányai?

Nem nagyon volt ilyen. Tömegmédiumokat – mint ahogy általában a B2B cégek, amelyek köztudottan nem túl nagy médiaköltők – a METRO nem nagyon használt, legfeljebb sajtót vett igénybe. Ilyen volumenű – és ennyi médiumot felhasználó – tömegmédia-kampány mindenképpen újdonság a cég életében. A METRO eddig is a DM-re helyezte a fő hangsúlyt – ez így is marad –, de van egy-két olyan üzenet, szezon, amikor jó választás a tömegmédia használata.

Hogyan épült fel ez a különleges kampány?

A kampány a beharangozó teaser filmmel indult november 23-án, egy „negédes”, klasszikus Mikulás-figurával, aki bejelentette, hogy a METRO is készül ám adventi ajánlatokkal.
A víruskampány négy nappal később rombolta szét ezt az idillikus képet azzal, hogy garázdák megrongálták az adventi naptárunkat, és ezzel elrontották a meglepetést. Egyébként házon belül nagy dilemma volt, hogy eláruljuk-e előre az ajánlatokat, de persze ezzel a vírusdologgal ezt is megoldottuk. A „garázdák” megjelenése (amelynek álbiztonsági kamerás felvétele látható a YouTube-on is) adott csavart a kampánynak. A negédes Mikulásból először egy kedvesen zsörtölődő, „ejnyebejnye, kis, csillogó szemű garázda” lesz, aki szomorkodik, hogy elvették tőle a meglepetés örömét, majd filmről filmre egyre inkább előtérbe lép a színész – Köles Ferenc, aki rengeteget hozzátett a figurához –, mintegy átvéve a Mikulás szerepét, morgolódását. Panaszkodik, hogy a munkája kárba veszett, meg hogy lehet beszélni ilyen idétlen álszakállban – de azért csak megteszi naponta a jó kis akciós ajánlatait –, vagyis a kampány epizódról epizódra új elemekkel, árnyalatokkal gyarapodott.

Mik voltak maguk az ajánlatok?

Minden tévészpotban – ebből a teaseren kívül négy készült – elhangzott az aktuális kedvezményes ajánlat, a napi aktualitásokat egy rádiócsatornán és a METRO YouTube oldalán lehet követni, egészen december 24-ig. Emellett volt két hétvégi ajánlat is, amelyben egy-egy meghatározott összegű vásárlás esetén szabadon választható méretű és fajtájú karácsonyfát adtunk ajándékba. A tévékampány 16-ig, a rádió és online kampány egészen 24-ig tart.

Milyen a szakmai, illetve a vásárlói visszhang?

A cégen belül mindenki lelkesedett, a szakmai lapok képviselőitől is nagyon pozitív visszhangokat kaptunk, kedvelték, hogy annyira más, mint a többi kereskedelmi cég kampánya. Talán az egyetlen kritika, hogy a kereskedelmi tévében lévő megjelenések túlzottan egypólusúak, nem lett elég erős a tévés vonal, amely igazából az egész történet gerincét adta. A kampányt kísérte egy erős online vírusmarketing, hiszen nemcsak a tévébe szánt teasert és a négy szpotot használtuk, hanem kifejezetten online verziók is készültek. Ezek a METRO YouTube csatornáján láthatók, hosszabbak, mint a tévéváltozatok, és viccesebbek is, hiszen az online többet elbír, mint a televízió.
A jelek szerint a kampánnyal sikerült új vásárlókat becsalogatnunk az áruházainkba.

Császár László
Vendég & Hotel, 2011. december


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.