Idén közel 50 pályamű került a Turizmus Trend szervezésében zajló Iránytű kommunikációs verseny zsűrije elé.
A zsűrit Dudás Ildikó, a Kempinski Hotel Corvinus marketingmenedzsere, Román Balázs, a Kreatív online főszerkesztője, Garai Gábor grafikus, valamint Szántó Zoltán, a Turizmus Trend főszerkesztője alkotta.
A zsűri szavazatainak összesítése után a következő pályázók lettek a kategóriák nyertesei:
Eseménymarketing és POS
Az eladáshelyi kommunikáció és az eseménymarketing kategóriák összevonása után a zsűri a Rush Reklámnak ítélte az elsőséget a Sofitel Hotel Budapest sokszínű és változatos lobbydekorációja miatt. Szintén magas pontszámmal, alig lemaradva az első helyezettől, második lett az ATRECTO Zrt. Horgászsport szakkiállítás és vásárra készített okostelefon-alkalmazása. Harmadik lett az Eurocom Kommunikációs kft-nek a miskolci Kocsonyafesztivállal kapcsolatos pályaműve.
A kiadványok kategóriájában a legjobbnak minősítette a zsűri a Balaton élmények ízben és vízben/ Bor és welness 2012 füzetet, amelyet a Magyar Turizmus Zrt. Balatoni Regionáis Marketing Igazgatósága készíttetett. Megosztott második helyezést ért el a Tensi Kft. Télen is a föld körül című katalógusa, illetve a Vista Gasztroutak című programfüzete. Megosztott harmadik helyet ítélt meg a bíráló bizottság a Hajdúszoboszlói Turisztikai Non-profit Kft. által nevezett Hajdúszoboszló: Érezd jól magad!, illetve a Felüdülés – Élménykínálat című kiadványoknak, a Chemol Travel 2012-es katalógusának, továbbá Miskolc város MiskolcOn című turisztikai magazinjának.
Reklám/kampány
Megosztott első helyet ítélt oda a zsűri a reklámkampányok közül a Tensi Kft. „A világ második legjobb állása / Balázs utazik” című kampányának, valamint a Willy Fog Bt. Busójárásra készített anyagának. Második helyezett lett a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal „Ciprus a szívedben” című óriásplakát-kampánya.
Web
Ebben a kategóriában kimagasló pontszámmal végzett az élen a Drycom kft. welovebudapest.com honlapja. Alig lemaradva tőle a megosztott második helyen a Hotel Garden Kft. Lotus Bölcsőde című facebook-kampánya, illetve a Bohem Art Hotel honlapja végzett a zsűri értékelése szerint. Harmadik helyezett lett szintén szoros versenyben a Szent Erzsébet Mórahalmi Gyógyfürdő Kft. Facebook-kmapánya, valamint a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. www.visitgyula.com weboldala.
A grafikus szemével
Az utóbbi években divatossá vált rendre a gazdasági válság rovására írni különböző hiányosságokat és ez a jelenség úgy tűnik beférkőzte magát a kiadványok és egyéb online médiák világába is – kezdi elemzését zsűrink grafikus tagja, Garai Gábor, majd így folytatja: Az összefüggés pontos feltérképezéséhez több információra lenne szükség, mégis ami szembeötlő, hogy a korábbi évek gyakorlatához képest nagy mértékben elmaradtak a drága - és gyakran felesleges - nyomdai szolgáltatások (pl. formalakk, stancolás, kreatív papírok használata, dombornyomás...).
Az offline pályázati anyagok közt egy esetben találkoztam matt fóliázással, a többi esetben pusztán csak különböző grammsúlyú ofszetpapírok használatát véltem felfedezni nyomdai hordozónak. Természetesen támogatom minden korszerű nyomdai fejlesztés alkalmazását mindaddig, amíg ezek ésszerű kereteken belül mozognak, mégis a korábbi évek pályázati anyagai közt gyakran találkoztam indokolatlan és sok esetben esztétikai értéket nélkülöző, ám meglehetősen drága nyomdai eljárásokkal.
Ez a jelenség az online médiáknál is felfedezhető, vagyis, hogy az aktualitást közvetítő "personal site"-ok mellett egyre nagyobb szerepet kapnak a "nagy tömegeket" megmozgató közösségi oldalak interaktív tartalmai. Egy ilyen közösségi aloldal előállításának költsége a töredéke egy szakemberek által programozott - és véleményem szerint nagyobb presztízsű - site-hoz képest.
A fentiek tükrében mégis az a véleményem, hogy a kiadások csökkentése előtérbe helyezte a fejlettebb grafikai és kreatív elgondolásokat.
Vizuálisan érettebbnek találtam az offline kiadványok oldalait, találkoztam határozottam esztétikus grafikai megvalósításokkal és bár voltak gyengébb kivitelű kiadványok is, jelenlétűk csak kis mértékben rontotta az összképet Igazán kiemelkedő pályaművet nem találtam, mégis az idei pályázati anyagok összességében egy - a korábbi évekhez képest - magasabb színvonalat képviseltek – értékelte az idei pályázatokat Garai Gábor.
Nagyközönségi eredmények
Az Utazás kiállítás ideje alatt a nagyközönség és a szakma is leadhatta szavazatait az általuk legjobbnak ítélt pályaművekre. A szavazatok összesítése után a következő pályázók munkái bizonyultak a legnépszerűbbnek a nagyközönség előtt:
Eseménymarketing és POS
1. Szatmár-Beregi Szilvanapok - Az új pálinka ünnepe
2. Sofitel Szálloda Budapest lobby dekoráció
1. Télen is a föld körül – Tensi
2. Fehérvár Travel - kulturális körutazások
3. Hajdúszoboszló: Érezd jól magad!, Felüdülés - Élménykínálat
Reklám/kampány
1. "Ciprus a szívedben" óriásplakát-kampány
1. Willy Fog: Busójárás-kampány
2. A világ második legjobb állása/Balázs utazik
Web
1. Hajdúszoboszló weboldal
2. Zalakaros város weboldala
3. Lotus Bölcsőde
Köszönjük a jelentkezést minden pályázónak, gratulálunk a díjazottaknak!