Kivágták a magas „c”-t!

Kész tényként kezelhetjük, amit három éve, a berlini ITB-n az osztrákok már jó előre bejelentettek: az idei actb (Austrian and Central European Travel Business) az utolsó szakmai rendezvény, amelyen részt vehettek a közép-európai térség más országainak – cseh, szlovák, szlovén és nem utolsó sorban magyar - turisztikai kiállítói. Ezentúl a „c” megszűnésével marad páros években, Bécsben az atb (azaz vegytisztán osztrák beutaztató turisztikai szakvásár), és mellette a páratlanokban, a különböző tartományok – más-más helyszíneken - bemutathatják az adott térség idegenforgalmi kínálatát.

Január 22-24 között tehát utoljára jelenhettek meg honfitársaink a bécsi Messe Wien területén turisztikai ajánlataikkal, szállodai csomagjaikkal, különféle szolgáltatásaikkal, és becsületünkre legyen mondva: mi állítottunk ki a legtöbben. Más közép-európai térségből együtt nincs annyi kiállító, mint amennyi Magyarországról érkezett az utolsó osztrák lehetőséget kihasználva. A pesti Gerbeaud-ház is ismét jelen van édes ajánlataival, hangulatosan berendezett kávézójával –amely ahogy eddig is, idén szintén a kiállítás egyik legkedveltebb találkozási pontjaként szerepel.

Miért megyünk a levesbe?

Mielőtt kitért volna e kérdés megválaszolására az újabb öt évre megválasztott Österreich Werbung (ÖW) vezérigazgatója, Petra Stolba, előtte még elmondta a valóban nemzetközi szintű (48 országból érkeztek újságírók) sajtótájékoztatón, hogy idén 422 kiállító várja a közel 800 beregisztrált szakmai vásárlót. Egyébként, aki nem kapott meghívót szakmai partnerétől, az ugyancsak húzós árért, 100 euróért látogathat ki a rendezvényre, és kizárólag a rendezvény második, amúgy is szellősebb napján. A kiállítók egybehangzó véleménye alapján egyébként megállapítható, idén sokkal kevesebb a látogató, mint korábban. Bár tény, ez a rendezvény nem elsősorban konkrét üzletkötésekről, hanem elsősorban személyes kapcsolatfelvételről, a legújabb ajánlatok első kézből – és nem a világháló alapján kapott - megismeréséről szól. Az egyik magyar állandó kiállító például elmondta, a két évvel ezelőtti bécsi vásáron a legjobb üzletének az számított, hogy egy másik magyar turisztikai képviselővel béreltek közös standot, mert azóta velük sikeres üzleti kapcsolatot ápolnak.

És most a búcsú okáról. Stolba asszony idén is, akárcsak korábban, valamiféle ÖW által felkért szakmai tanulmányra hivatkozik, amely alapján állítólag egyértelműen kiderül, hogy az actb-t ilyen formában nem érdemes tovább folytatni. A tiroliak „nyomására” különben ugyanekkor elindították az Alps nevű, az alpesi országok kínálatát bemutató szakmai fórumot: az Alps továbbra is megmarad, a közép-európai országok bemutatkozási lehetőségét is magában foglaló actb pedig ment a levesbe. „Ez ilyen formában egy hibrid vásár”, magyarázta a bizonyítványt Petra Stolba, majd hozzátette, a továbbiakban a világturizmus jegyében inkább erőteljesen a BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) és a közel-keleti gazdag olajállamok felé koncentrálnak, tegyük hozzá, mintsem a környező „szegény rokonokat” segítik azzal, hogy ők is találkozhassanak olyan buyerekkel - akikkel amúgy nemigen lenne módjuk.

Van másik!

A nemzetközi sajtótájékoztatón felszólaló Horváth Gergelyt, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatóját mi is kérdeztük: hogyan tovább? A magyarokat, válaszolta, nem érintette váratlanul a döntés, volt ideje hazánknak felkészülni a folytatásra. Egyébként már az idei év eleji előrejelzések is biztatóak: növekszik nálunk a beutazó forgalom, 2012-ben ismét elérhetjük a 2006-2007. évi szintet, ami a válság szorongató hatása közepette nem is kis eredmény. Ami pedig a folytatást illeti: előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a V4, valamint Horvátország és Szlovénia képviselőivel egy közép-európai beutaztató közös workshop létrehozása érdekében. És persze mostantól kiemelt fontosságúvá válik (ismét) a hazai Utazás Kiállítás és a Business Travel Show. A hamarosan nyitó Hungexpo-eseményre például a Bécsben most jelen lévő 12 magyar kiállítóval szemben eddig 200 hazai kiállító jelentkezett. Persze, tette hozzá a vezérigazgató, sosem tudunk majd igazán versenyre kelni egy olyan szomszédos ország turisztikai kínálatával – ilyen Ausztria -, ahol tízszer annyi szállodai férőhely van, mint nálunk, és ahol 49 millió euróból gazdálkodhatnak éves szinten, azaz mintegy 15 milliárd forintot fordíthatnak ország-marketingre szemben a mi pl. tavaly elköltött 4 milliárdos keretünkkel.

Romhalmaz és bólogató dinoszaurusz

A bécsi turisztikai rendezvények mindig egyik kiemelkedő pontja a kiállítási első nap estéjén tartott un. hospitality suites, amelynek keretében olyan bécsi helyekre hozzák-viszik éjfélig buszokkal a vásárlátogatókat és résztvevőket, amelyet a helyiek idegenforgalmi szempontból jelentősnek találnak. Idén valószínűleg a meghökkentés jegyében állították össze a programot, mert a két korábbi helyszín – a kalapkúra/borral összeállítású Piaristenkeller valamint a bólogató dinoszauruszt (!) is bemutató Természettudományi Múzeum – mellé olyan úti célok is „beálltak a sorba”, mint pl. egy szakadt, poros építkezés, ahol „JUFA” néven majd augusztusban állítólag egy családias hangulatú hotel nyílik, jelenleg azonban igazi romhalmaz. Így most, a bécsi trend szerint kiváló hely egy hajnalig tartó bulizáshoz – bár a szomszéd házak lakói nem osztották ezt a nézetet, ugyanis többször kihívták a rendőrséget csendháborításért az este folyamán. Másik érdekes elgondolás az elegáns Kartner strasse elején, a Todesco Palota második emeletén lévő zárt klub, amelynek szivarszobájában, zongorával felszerelt kávézójában, összes termeiben jött-ment a jónép – ezt nyilván azért nyitották meg a nagyérdemű előtt, mert egy zártkörű bécsi klubba amúgy igencsak nehéz lenne a bejutás. A legjobb ötlet különben a 180 méter magas Dunatorony nevű látványosság, amelynek tetején körpanorámás, folyton forgó éttermet rendeztek be – és az asztalokhoz tálalt panoráma pazar fogás.

Vágó Ágnes
Vendég & Hotel

Foto actb.eu


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.