Január 22-24 között tehát utoljára jelenhettek meg honfitársaink a bécsi Messe Wien területén turisztikai ajánlataikkal, szállodai csomagjaikkal, különféle szolgáltatásaikkal, és becsületünkre legyen mondva: mi állítottunk ki a legtöbben. Más közép-európai térségből együtt nincs annyi kiállító, mint amennyi Magyarországról érkezett az utolsó osztrák lehetőséget kihasználva. A pesti Gerbeaud-ház is ismét jelen van édes ajánlataival, hangulatosan berendezett kávézójával –amely ahogy eddig is, idén szintén a kiállítás egyik legkedveltebb találkozási pontjaként szerepel.
Miért megyünk a levesbe?
Mielőtt kitért volna e kérdés megválaszolására az újabb öt évre megválasztott Österreich Werbung (ÖW) vezérigazgatója, Petra Stolba, előtte még elmondta a valóban nemzetközi szintű (48 országból érkeztek újságírók) sajtótájékoztatón, hogy idén 422 kiállító várja a közel 800 beregisztrált szakmai vásárlót. Egyébként, aki nem kapott meghívót szakmai partnerétől, az ugyancsak húzós árért, 100 euróért látogathat ki a rendezvényre, és kizárólag a rendezvény második, amúgy is szellősebb napján. A kiállítók egybehangzó véleménye alapján egyébként megállapítható, idén sokkal kevesebb a látogató, mint korábban. Bár tény, ez a rendezvény nem elsősorban konkrét üzletkötésekről, hanem elsősorban személyes kapcsolatfelvételről, a legújabb ajánlatok első kézből – és nem a világháló alapján kapott - megismeréséről szól. Az egyik magyar állandó kiállító például elmondta, a két évvel ezelőtti bécsi vásáron a legjobb üzletének az számított, hogy egy másik magyar turisztikai képviselővel béreltek közös standot, mert azóta velük sikeres üzleti kapcsolatot ápolnak.
És most a búcsú okáról. Stolba asszony idén is, akárcsak korábban, valamiféle ÖW által felkért szakmai tanulmányra hivatkozik, amely alapján állítólag egyértelműen kiderül, hogy az actb-t ilyen formában nem érdemes tovább folytatni. A tiroliak „nyomására” különben ugyanekkor elindították az Alps nevű, az alpesi országok kínálatát bemutató szakmai fórumot: az Alps továbbra is megmarad, a közép-európai országok bemutatkozási lehetőségét is magában foglaló actb pedig ment a levesbe. „Ez ilyen formában egy hibrid vásár”, magyarázta a bizonyítványt Petra Stolba, majd hozzátette, a továbbiakban a világturizmus jegyében inkább erőteljesen a BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) és a közel-keleti gazdag olajállamok felé koncentrálnak, tegyük hozzá, mintsem a környező „szegény rokonokat” segítik azzal, hogy ők is találkozhassanak olyan buyerekkel - akikkel amúgy nemigen lenne módjuk.
Van másik!
A nemzetközi sajtótájékoztatón felszólaló Horváth Gergelyt, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatóját mi is kérdeztük: hogyan tovább? A magyarokat, válaszolta, nem érintette váratlanul a döntés, volt ideje hazánknak felkészülni a folytatásra. Egyébként már az idei év eleji előrejelzések is biztatóak: növekszik nálunk a beutazó forgalom, 2012-ben ismét elérhetjük a 2006-2007. évi szintet, ami a válság szorongató hatása közepette nem is kis eredmény. Ami pedig a folytatást illeti: előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a V4, valamint Horvátország és Szlovénia képviselőivel egy közép-európai beutaztató közös workshop létrehozása érdekében. És persze mostantól kiemelt fontosságúvá válik (ismét) a hazai Utazás Kiállítás és a Business Travel Show. A hamarosan nyitó Hungexpo-eseményre például a Bécsben most jelen lévő 12 magyar kiállítóval szemben eddig 200 hazai kiállító jelentkezett. Persze, tette hozzá a vezérigazgató, sosem tudunk majd igazán versenyre kelni egy olyan szomszédos ország turisztikai kínálatával – ilyen Ausztria -, ahol tízszer annyi szállodai férőhely van, mint nálunk, és ahol 49 millió euróból gazdálkodhatnak éves szinten, azaz mintegy 15 milliárd forintot fordíthatnak ország-marketingre szemben a mi pl. tavaly elköltött 4 milliárdos keretünkkel.
Romhalmaz és bólogató dinoszaurusz
A bécsi turisztikai rendezvények mindig egyik kiemelkedő pontja a kiállítási első nap estéjén tartott un. hospitality suites, amelynek keretében olyan bécsi helyekre hozzák-viszik éjfélig buszokkal a vásárlátogatókat és résztvevőket, amelyet a helyiek idegenforgalmi szempontból jelentősnek találnak. Idén valószínűleg a meghökkentés jegyében állították össze a programot, mert a két korábbi helyszín – a kalapkúra/borral összeállítású Piaristenkeller valamint a bólogató dinoszauruszt (!) is bemutató Természettudományi Múzeum – mellé olyan úti célok is „beálltak a sorba”, mint pl. egy szakadt, poros építkezés, ahol „JUFA” néven majd augusztusban állítólag egy családias hangulatú hotel nyílik, jelenleg azonban igazi romhalmaz. Így most, a bécsi trend szerint kiváló hely egy hajnalig tartó bulizáshoz – bár a szomszéd házak lakói nem osztották ezt a nézetet, ugyanis többször kihívták a rendőrséget csendháborításért az este folyamán. Másik érdekes elgondolás az elegáns Kartner strasse elején, a Todesco Palota második emeletén lévő zárt klub, amelynek szivarszobájában, zongorával felszerelt kávézójában, összes termeiben jött-ment a jónép – ezt nyilván azért nyitották meg a nagyérdemű előtt, mert egy zártkörű bécsi klubba amúgy igencsak nehéz lenne a bejutás. A legjobb ötlet különben a 180 méter magas Dunatorony nevű látványosság, amelynek tetején körpanorámás, folyton forgó éttermet rendeztek be – és az asztalokhoz tálalt panoráma pazar fogás.
Vágó Ágnes
Vendég & Hotel
Foto actb.eu