Kutatás a fesztivál látogatói szokásokról

A fesztivállátogatás Magyarországon is növekvő népszerűségnek örvend, a Magyar Turizmus Zrt. által meghirdetett Fesztiválok Évében ugyanakkor a fesztiválok ismertségének és az utazáshoz kapcsolódó fesztivállátogatások számának további növekedése várható.

'

Az elmúlt években jelentősen emelkedett a fesztivállátogatók aránya, és egyúttal javult a hazai fesztiválkínálat megítélése is. Jelenleg a magyar lakosság egyharmada lelkes „fesztiválrajongó”, a legnépszerűbbek a gasztronómiai és a könnyűzenei rendezvények. A Fesztiválok Évének várható sikerét támasztja alá, hogy a lakosság több mint kétharmada tervez idén fesztivállátogatást, derül ki a Magyar Turizmus Zrt. legfrissebb kutatásából. 

  • A TOP 10 fesztivál
    A magyar lakosság döntő többsége, vagyis minden tízből kilencen ismernek magyarországi fesztivált. A két legnépszerűbb, és egyúttal legismertebb fesztivál a Sziget és a Debreceni Virágkarnevál. Az ismertség tekintetében az első tíz között szerepel még a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a VOLT Fesztivál, a Hegyalja Fesztivál, a Mohácsi Busójárás, a Művészetek Völgye, a Miskolci Kocsonyafesztivál, a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál. Ami a népszerűséget illeti, az ismertséggel ellentétben itt a TOP10 tagja még a Szegedi Ifjúsági Napok, a Víz, Zene, Virág Fesztivál és a Csabai Kolbászfesztivál.

 A legismertebb és a legnépszerűbb magyarországi fesztiválok (említés aránya)

 

Legismertebb

Legnépszerűbb

1.

Sziget Fesztivál (34,6%)

Sziget Fesztivál (7,3%)

2.

Debreceni Virágkarnevál (15,7%)

Debreceni Virágkarnevál (4,9%)

3.

Budapesti Tavaszi Fesztivál (11,8%)

Mohácsi Busójárás (2,6%)

4.

VOLT Fesztivál (11,3%)

VOLT Fesztivál (2,5%)

5.

Hegyalja Fesztivál (10,3%)

Budapesti Tavaszi Fesztivál (2,4%)

6.

Mohácsi Busójárás (9,1%)

Szegedi Ifjúsági Napok (2,1%)

7.

Művészetek Völgye (7,6%)

Művészetek Völgye (2,1%)

8.

Miskolci Kocsonyafesztivál (7,5%)

Hegyalja Fesztivál (1,8%)

9.

Szegedi Szabadtéri Játékok (6,5%)

Víz, Zene, Virág Fesztivál (1,6%)

10.

Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál (6,3%)

Csabai Kolbászfesztivál (1,5%)

 A Fesztiválok Évében a magyar lakosság 68,5%-a tervez fesztivállátogatást. Azoknak az aránya, akik utazással járó (vagyis nem lakóhelyen történő) fesztivállátogatást terveznek, 50,7%.

  • Többségben a „Fesztiválrajongók”
    A hazai fesztiválkínálat megítélése és a személyes fesztiválfogyasztási szokások egyaránt pozitívak a lakosság körében. A megkérdezettek leginkább azzal értenek egyet, hogy ha éppen olyan helyen vannak, ahol fesztivál is zajlik, nem hagyják ki. A fesztiválok látogatása továbbra is nyári, szabadtéri program, amikor az ember már ki tud szakadni a négy fal közül. A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából készült kutatás eredményei szerint a magyar lakosság a fesztiválokkal szembeni attitűdök alapján négy csoportba osztható: minden harmadik (31,4%) megkérdezett „fesztiválrajongó”; a lakosság körülbelül egyötödének (22,4%) a fesztiválok minőségével szemben személyes fenntartásai vannak, de mégis „fesztiválozik”, ugyancsak minden ötödik honfitársunk (19,6%) „közömbös” a fesztiválokkal szemben, míg 26,6% azoknak az aránya, akik – többnyire a higiéniára és a gyerekekkel való utazás nehézségeire hivatkozva – nem látogatnak fesztiválokat. A lakosság több mint egyharmada (36,5%) utazott már pihenés, kikapcsolódás céljából Magyarországon kifejezetten egy fesztivál kedvéért. A fesztivállátogatások nyolctizedében (79,2%) az utazók kifejezetten a fesztivál kedvéért keltek útra. A fesztivál mint utazáshoz kapcsolódó, kiegészítő programlehetőség is kiemelt jelentőségű, minden tízből négyen felkeresik az utazás helyszínén éppen zajló fesztivált. Ebben szerepet kap az is, hogy az utazók kíváncsiak a fesztivál hangulatára, szórakozási/kikapcsolódási lehetőséget látnak benne, de előfordulhat az is, hogy egyszerűen csak ebédelnek vagy vacsoráznak a fesztivál helyszínén. A fesztivál helyszínét más időszakban elsősorban a táj szépsége (69,9%) és a környék nevezetességei (50,7%) miatt érdemes felkeresni.
     
  • Döntésünket elsősorban a fesztiválok jellege határozza meg
    A fesztivállátogatók hattizede (58,4%) tájékozódik előzetesen. A legtöbben a fesztivál programját keresik, de emellett jelentős a látnivalókról, egyéb programokról (69,9%) és az árakról (59,7%) szóló információk iránti igény. Míg az egynapos fesztivállátogatásról a megkérdezettek 73,1%-a két héten belül hozza meg döntését, az 1-3 éjszakás utazások már komolyabb szervezést igényelnek: minden harmadik válaszadó legkésőbb az utazás előtt egy héttel dönt. A legalább négy éjszakás tartózkodással járó fesztivállátogatás esetében az utazók 12,5%-a két hónappal indulás előtt, további 18,4%-a 3-6 hónappal előtte dönt. A fesztiválok közötti döntést a legtöbb utazó számára a műfaj, jelleg segíti, de emellett fontos tényező a konkrét műsor, a hangulat és a fellépő produkciók is.
     
  • A legnépszerűbb „fesztiválrégiók”
    2009-ben a magyar lakosság 54,7%-a járt fesztiválon. Egy fesztivállátogató átlagosan 2,2 fesztiválon vendégeskedett. A legnépszerűbb úti cél a Balaton régió (15,2%) volt, amelyet az Észak-Alföld (14,7%) és a Budapest-Közép-Dunavidék (13,3%) követett. A fesztivállátogatások kétharmada egynapos, további 27,1%-a 1-3 éjszakás, ennél hosszabb utazás pedig a fesztivállátogatások 8,3%-a esetében volt. A többéjszakás belföldi fesztivállátogatásokon az utazók átlagosan 2,8 éjszakát töltenek. 
     
  • Hol lakunk, mennyit költünk fesztiválozás közben?
    A fesztivállátogatással egybekötött utazások során az utazók egyötöde (19,5%) kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vett igénybe, az utazók 14,3%-a ingyenes szálláshelyen (például barátoknál, ismerősöknél vagy saját nyaralóban) szállt meg. A fesztivállátogatások kétharmadában pedig egynapos utazás keretében keltek útra. 2009-ben egy utazó háztartás átlagosan 17 700 forintot költött fesztiválra, ami személyenként 8 900 forint, egy napra vetítve pedig 4 800 forint költésnek felel meg. 
     
  • A gasztronómiai élvezetek mindenek előtt
    A legnépszerűbb, leggyakrabban felkeresett fesztiválok a gasztronómiai rendezvények (30,8%), amelyeket a könnyűzene (18,6%) és a hagyományőrző fesztiválok (17,0%) követnek.

A felkeresett fesztiválok típusa

A kutatás személyes megkérdezéssel történt 2010 márciusában a magyar lakosság körében. Az 1000 fős minta nem, életkor, lakóhely és településszerkezet szerint a magyar lakosságra reprezentatív. A megkérdezést a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Társaság végezte. Az utazás a lakóhelytől eltérő településre történik, amikor is a háztartás valamely tagja legalább egy éjszakát távol tölt otthonától és célja nem napi vagy rendszeres munkavégzés, illetve tanulás. (Magyar Turizmus Zrt.)

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.