Az elmúlt években jelentősen emelkedett a fesztivállátogatók aránya, és egyúttal javult a hazai fesztiválkínálat megítélése is. Jelenleg a magyar lakosság egyharmada lelkes „fesztiválrajongó”, a legnépszerűbbek a gasztronómiai és a könnyűzenei rendezvények. A Fesztiválok Évének várható sikerét támasztja alá, hogy a lakosság több mint kétharmada tervez idén fesztivállátogatást, derül ki a Magyar Turizmus Zrt. legfrissebb kutatásából.
- A TOP 10 fesztivál
A magyar lakosság döntő többsége, vagyis minden tízből kilencen ismernek magyarországi fesztivált. A két legnépszerűbb, és egyúttal legismertebb fesztivál a Sziget és a Debreceni Virágkarnevál. Az ismertség tekintetében az első tíz között szerepel még a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a VOLT Fesztivál, a Hegyalja Fesztivál, a Mohácsi Busójárás, a Művészetek Völgye, a Miskolci Kocsonyafesztivál, a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál. Ami a népszerűséget illeti, az ismertséggel ellentétben itt a TOP10 tagja még a Szegedi Ifjúsági Napok, a Víz, Zene, Virág Fesztivál és a Csabai Kolbászfesztivál.
A legismertebb és a legnépszerűbb magyarországi fesztiválok (említés aránya)
|
Legismertebb |
Legnépszerűbb |
1. |
Sziget Fesztivál (34,6%) |
Sziget Fesztivál (7,3%) |
2. |
Debreceni Virágkarnevál (15,7%) |
Debreceni Virágkarnevál (4,9%) |
3. |
Budapesti Tavaszi Fesztivál (11,8%) |
Mohácsi Busójárás (2,6%) |
4. |
VOLT Fesztivál (11,3%) |
VOLT Fesztivál (2,5%) |
5. |
Hegyalja Fesztivál (10,3%) |
Budapesti Tavaszi Fesztivál (2,4%) |
6. |
Mohácsi Busójárás (9,1%) |
Szegedi Ifjúsági Napok (2,1%) |
7. |
Művészetek Völgye (7,6%) |
Művészetek Völgye (2,1%) |
8. |
Miskolci Kocsonyafesztivál (7,5%) |
Hegyalja Fesztivál (1,8%) |
9. |
Szegedi Szabadtéri Játékok (6,5%) |
Víz, Zene, Virág Fesztivál (1,6%) |
10. |
Budapesti Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztivál (6,3%) |
Csabai Kolbászfesztivál (1,5%) |
A Fesztiválok Évében a magyar lakosság 68,5%-a tervez fesztivállátogatást. Azoknak az aránya, akik utazással járó (vagyis nem lakóhelyen történő) fesztivállátogatást terveznek, 50,7%.
- Többségben a „Fesztiválrajongók”
A hazai fesztiválkínálat megítélése és a személyes fesztiválfogyasztási szokások egyaránt pozitívak a lakosság körében. A megkérdezettek leginkább azzal értenek egyet, hogy ha éppen olyan helyen vannak, ahol fesztivál is zajlik, nem hagyják ki. A fesztiválok látogatása továbbra is nyári, szabadtéri program, amikor az ember már ki tud szakadni a négy fal közül. A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából készült kutatás eredményei szerint a magyar lakosság a fesztiválokkal szembeni attitűdök alapján négy csoportba osztható: minden harmadik (31,4%) megkérdezett „fesztiválrajongó”; a lakosság körülbelül egyötödének (22,4%) a fesztiválok minőségével szemben személyes fenntartásai vannak, de mégis „fesztiválozik”, ugyancsak minden ötödik honfitársunk (19,6%) „közömbös” a fesztiválokkal szemben, míg 26,6% azoknak az aránya, akik – többnyire a higiéniára és a gyerekekkel való utazás nehézségeire hivatkozva – nem látogatnak fesztiválokat. A lakosság több mint egyharmada (36,5%) utazott már pihenés, kikapcsolódás céljából Magyarországon kifejezetten egy fesztivál kedvéért. A fesztivállátogatások nyolctizedében (79,2%) az utazók kifejezetten a fesztivál kedvéért keltek útra. A fesztivál mint utazáshoz kapcsolódó, kiegészítő programlehetőség is kiemelt jelentőségű, minden tízből négyen felkeresik az utazás helyszínén éppen zajló fesztivált. Ebben szerepet kap az is, hogy az utazók kíváncsiak a fesztivál hangulatára, szórakozási/kikapcsolódási lehetőséget látnak benne, de előfordulhat az is, hogy egyszerűen csak ebédelnek vagy vacsoráznak a fesztivál helyszínén. A fesztivál helyszínét más időszakban elsősorban a táj szépsége (69,9%) és a környék nevezetességei (50,7%) miatt érdemes felkeresni.
- Döntésünket elsősorban a fesztiválok jellege határozza meg
A fesztivállátogatók hattizede (58,4%) tájékozódik előzetesen. A legtöbben a fesztivál programját keresik, de emellett jelentős a látnivalókról, egyéb programokról (69,9%) és az árakról (59,7%) szóló információk iránti igény. Míg az egynapos fesztivállátogatásról a megkérdezettek 73,1%-a két héten belül hozza meg döntését, az 1-3 éjszakás utazások már komolyabb szervezést igényelnek: minden harmadik válaszadó legkésőbb az utazás előtt egy héttel dönt. A legalább négy éjszakás tartózkodással járó fesztivállátogatás esetében az utazók 12,5%-a két hónappal indulás előtt, további 18,4%-a 3-6 hónappal előtte dönt. A fesztiválok közötti döntést a legtöbb utazó számára a műfaj, jelleg segíti, de emellett fontos tényező a konkrét műsor, a hangulat és a fellépő produkciók is.
- A legnépszerűbb „fesztiválrégiók”
2009-ben a magyar lakosság 54,7%-a járt fesztiválon. Egy fesztivállátogató átlagosan 2,2 fesztiválon vendégeskedett. A legnépszerűbb úti cél a Balaton régió (15,2%) volt, amelyet az Észak-Alföld (14,7%) és a Budapest-Közép-Dunavidék (13,3%) követett. A fesztivállátogatások kétharmada egynapos, további 27,1%-a 1-3 éjszakás, ennél hosszabb utazás pedig a fesztivállátogatások 8,3%-a esetében volt. A többéjszakás belföldi fesztivállátogatásokon az utazók átlagosan 2,8 éjszakát töltenek.
- Hol lakunk, mennyit költünk fesztiválozás közben?
A fesztivállátogatással egybekötött utazások során az utazók egyötöde (19,5%) kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vett igénybe, az utazók 14,3%-a ingyenes szálláshelyen (például barátoknál, ismerősöknél vagy saját nyaralóban) szállt meg. A fesztivállátogatások kétharmadában pedig egynapos utazás keretében keltek útra. 2009-ben egy utazó háztartás átlagosan 17 700 forintot költött fesztiválra, ami személyenként 8 900 forint, egy napra vetítve pedig 4 800 forint költésnek felel meg.
- A gasztronómiai élvezetek mindenek előtt
A legnépszerűbb, leggyakrabban felkeresett fesztiválok a gasztronómiai rendezvények (30,8%), amelyeket a könnyűzene (18,6%) és a hagyományőrző fesztiválok (17,0%) követnek.
A felkeresett fesztiválok típusa
A kutatás személyes megkérdezéssel történt 2010 márciusában a magyar lakosság körében. Az 1000 fős minta nem, életkor, lakóhely és településszerkezet szerint a magyar lakosságra reprezentatív. A megkérdezést a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Társaság végezte. Az utazás a lakóhelytől eltérő településre történik, amikor is a háztartás valamely tagja legalább egy éjszakát távol tölt otthonától és célja nem napi vagy rendszeres munkavégzés, illetve tanulás. (Magyar Turizmus Zrt.)
'