A baleset kapcsán a hajótársaság 2012. február 7-ig lehetőséget biztosít arra, hogy a baleset előtt beérkezett foglalásokat, a lefoglalt hajóút útvonalára tekintet nélkül, az utasok külön díj felszámítása nélkül törölhetik, és kérhetik az általuk kifizetett összeg visszafizetését, tájékoztatta lapunkat az Európai Fogyasztói Központ Magyarország.
Ahogy korábban is írtunk róla, megállapodás született arról, hogy a Costa Crociere hajótársaság a január 13-án zátonyra futott Costa Concordia luxushajó utasainak fejenként 11 ezer eurós általány kártérítést ajánlott fel a baleset következtében elszenvedett vagyoni és nem vagyoni jellegű károkért. Az olasz fogyasztói központ tájékoztatása és a hajótársaság honlapján is megtalálható megállapodás szerint a kártérítés magába foglalja az elveszett csomagok, a baleset következtében elszenvedett lelki sérülések és a tönkrement nyaralás miatt felmerült károk megtérítését is. A hajótársaság ígéretet tett arra, hogy lehetőség szerint a hajó széfjeiben elhelyezett személyes tárgyakat is visszaszolgáltatja a tulajdonosoknak. Amennyiben ez valamilyen oknál fogva már nem lehetséges, az utasok további kártérítésre tarthatnak igényt.
Fontos kiemelni, hogy a kártérítési megállapodásban foglaltak nem vonatkoznak a balesetben elhunyt utasok családtagjaira, illetve a baleset során megsérült utasokra, akiknek a helyszínen orvosi ellátásra volt szükségük. Ők egyedileg, az egyéni körülményeik figyelembevételével megállapított kártérítési összegre lesznek jogosultak, amelyre a hajótársaság a későbbiekben fog javaslatot tenni.
A 11 ezer eurós átalány kártérítésen túl az utasok hozzávetőlegesen 2850 euró összegű költségtérítést is kapnak, mely tartalmazza a hajóút kikötői illetékeket is magába foglaló árának, továbbá az utazási csomag részét képező repülőjárat és busztranszfer költségeinek megtérítését, a hajóúthoz kapcsolódó odautazás, illetve a hazautazás költségeinek visszafizetését, az orvosi ellátás költségeit, valamint a hajóút során felmerült költségek megtérítését.
A megállapodás szerint az utasoknak fizetendő kártérítés összegéből a hajótársaság nem vonja le azokat az összegeket, amelyeket az utasok az egyedileg kötött utazási biztosítási szerződésük alapján kapnak a biztosító társaságoktól. A társaság vállalta továbbá azt is, hogy lelkisegély-szolgálatot biztosít azoknak az utasoknak, akik erre igényt tartanak.
A Costa Concordia utasai a kártérítés iránti igényeiket és a megállapodás elfogadását a hajótársaság által erre a célra létrehozott e-mail címen ([email protected]) jelezhetik. A felajánlott kártérítési összeg elfogadása esetén a hajótársaság 7 napon belül átutalja az érintett utas részére az összeget.
Amennyiben a kártérítési igény kapcsán a hajótársaság nem teljesíti a fentiekben foglaltakat, az utas jogosult az Európai Fogyasztói Központ Magyarország ([email protected]; www.magyarefk.hu) ingyenes jogi segítségét kérni a hajótársasággal való megállapodás elérésnek és a kártérítési összeg érvényesítésének megkísérlése érdekében.