Autentikus máltai helyen, a fővárosi Cafe Jubilee-ben tartott sajtótájékoztatót a Máltai Idegenforgalmi Hivatal és az Air Malta.
Az élő történelem félszigete
A tájékoztatót azzal kezdték, hogy a máltai-szigetek (Málta, Gozo és Comino) területe ugyan kicsi, ám a történelmi és kulturális emlékek egy négyzetkilométerre eső koncentrációja az egyik legnagyobb a világon. Mindez a fővárosra, Vallettára is igaz: az élő történelem félszigeteként aposztrofált város területe körülbelül akkora, mint a Budai Váré, ám rengeteg itt a látnivaló, a történelmi-kulturális emlék. Szemben a tévhitekkel, Vallettában rengeteg a szálláslehetőség az ötcsillagos hotelektől a középkategóriájú apartmanokig.
Miért éppen Málta?
Hangya Edina, a Máltai Idegenforgalmi Hivatal vezetője kiemelte: a sziget gazdaságát a turizmus uralja - a GDP 25%-a az idegenforgalomból származik. Számos építészeti (mű)emlék, templom mellett több tengerpart, valamint hajózási és búvárterület is fellelhető. A világ legjobbjai között számon tartott merülőhelyeivel a víz alatti világ felfedezésére csábít egész évben. Máltán megszámlálhatatlan fieszta, koncert, sportesemény telíti az eseménynaptárat. Néhány helyszín különösen alkalmas incentív utak, konferenciák lebonyolítására is. Edina mesélt még a „V18”-ról is, ami annyit takar: Valletta 2018 – a város Európa Kulturális Fővárosa lenne, és jövőre derül ki, elnyerik-e a címet. Hasonló izgalmakat rejt az a 80 millió eurós projekt, amelynek keretében megújul a vallettai „city gate” – a nagy üres tér helyébe jövő májustól kiállítótermek és szabadtéri Opera lép.
Extra járat az őszi szünetre
Máltára legkényelmesebben repülővel lehet eljutni. Lehota Zsófia, az Air Malta értékesítési menedzsere elmondta: a magyar utasokat szezonális járatokkal szállítják Máltára áprilistól októberig péntekenként, júniustól szeptemberig keddenként is. „Az utolsó nyári járat Budapestről október 26-án indul, az őszi szünet előtt. Az utazási irodák jelzései alapján úgy fest, sokan szeretnék a szünidő napjait Máltán tölteni, így nem kizárt, hogy idén végre indítunk egy novemberi, extra járatot is.” Zsófia arról is beszélt, hogy 15%-kal nőtt a légitársaság kapacitása - idén 8364 férőhelyük van. Új szolgáltatásuk az extra legroom seat, ami azt jelenti, hogy az első sor, vagy a vészkijárat melletti ülőhelyeket 25 eurós felárért lehet lefoglalni, egyelőre még csak a check-in pultnál.
„Máltázás” magyar módra
A Máltára utazó magyarok száma stagnál, optimistábban fogalmazva: az érdeklődés töretlen - évente kb. nyolcezren utaznak ide. Hangya Edina úgy látja, a növekedésnek gátat szab, hogy idén sincsenek téli járatok. Ugyanakkor még mindig sokan „máltáznak” azok közül, akik szeretik a mediterrán jelleget, és aktívan pihennének. Málta egyrészt kompakt nyaralást kínál, hiszen jól bejárható, az üdülésbe belefér a strandolás, a kirándulás, sportolás, búvárkodás, másrészt „meghálálja” az érdeklődést, ugyanis egyre több helyen, magyar nyelven is megszólal az audio guide.