Megárt a sok hosszú hétvége?

2012-ben rendkívül sok, összesen 9 hosszú hétvégének örvendezhetnek a magyarok, különösen a turisztikai szolgáltatók. Ebből eddig 2 – március 15. és Húsvét – telt el. Míg a korábbi években mindig rekordot döntött a hosszú hétvégéken a belföldi turistaforgalom, az idén egyesek szerint nem mindig lesz ez így. 

Mindenekelőtt felmerül a kérdés, hogy a 9 hosszú hétvége - összesen 34 nap - a GDP-ben hiányt okoz-e vagy sem; megoszlanak a vélemények. Bár a hétköznapra kiadott munkaszüneti napokat egy hétvégi napon általában ledolgoztatják. Vagy inkább ledolgoztatnák, mivel nem mindenki megy be a kérdéses napokon, kiveszi szabadnapnak. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint a hosszú hétvégéknek a nemzetgazdaság összteljesítményre gyakorolt hatása nem számottevő, ugyanis a 4 napos hosszú hétvégék esetében munkanap-áthelyezés történik. „Fontos hangsúlyozni, hogy bizonyos gazdasági tevékenységek - különösen a szolgáltatások - nem állnak le a munkaszüneti napokon sem, egyes gazdasági tevékenységek – így például a szabadidő eltöltéséhez kapcsolódó szolgáltatások – pedig növekednek” – tájékoztatott az NGM.

Tehát a hosszú hétvégék napjain a szolgáltató szektor munkásai a remélt, vagy valós roham reményében nagyobb erőkkel dolgoznak, miközben a szektorban pénzét elkölteni szándékozók nagyobb bevételt hagynak ott. Jó esetben.

Az idei első, négynapos hétvége jó eset volt – vélik többen megkérdezetteink közül. Kovács István a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) titkára arról tájékoztatott, hogy közel teltházzal zajlott a március 15-i hétvége főleg a vidéki wellness- és gyógyszállodákban. Vidéken ezúttal nem csupán a Budapesten kívül eső terület értendő, hanem a kisebb városok ilyen létesítményei – tette hozzá Kovács István Hajdúszoboszló és Hévíz példáját felhozva.

Míg a márciusi hétvége különösen jól sikerült, addig a húsvéti négy nap már nem hozta a várakozásoknak megfelelő számokat. Kovács István az okokat a két hétvége egymáshoz túl közeli időpontjában látja. A naptár fintoránál azonban nyomósabb ok a kereslet szerényülő fizetőképessége. Gyengébb vásárlóerő miatt rövidebbek a tartózkodások, az átlagban 2 éjszakás ottléthez pedig a szállodai csomagon kívül nem igazán vásárolnak egyéb szolgáltatást a vendégek – összegezte a tapasztalatokat.  

Nem tesz jót a forgalomnak az elmúlt évek túlzott kapacitásfejlesztése sem. Ezzel egyetértve Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője, MUISZ szóvivő elmondta: a bőséges kapacitás miatt már rég nem szabják a szállodák feltételül az éjszakák minimális számát. A korábbi 2-3 minimális éj helyett ma már egy éjszakára is kiadják a szobát. Ráadásul alacsony átlagáron – hívta fel a figyelmet Kovács István. A magyar szállodaipar a 2008-as válság óta küzd az alacsony átlagárak és a vendégágytöbblet okozta kihívással.

Zömében itthon

A belföldi forgalom általában 75%-át teszi ki az olyan hosszú hétvégék forgalmának, melyek más országban is ünnepi hétvégék. A 25% külföldi általában 2-3 napot tölt el nálunk. Ezt alátámasztandó Molnár Judit elmondta: a hosszú hétvégéken a magyarok zömében itthon maradnak. Ha külföldre utaznak, jellemzően a környező országokat veszik célba, vagy repülős városlátogatásra indulnak, melynek idén betett a Malév leállása. Ahogy a Kovács István által is említett romló anyagi helyzet rátett egy lapáttal az eddigi idei hosszú hétvégi keresletre.

Ugyanakkor temetni nem szabad a műfajt, a vészharangot sem kell még kongatni – óvott Molnár. Utaznak az emberek, de a foglalásaik a pillanatnyi anyagi helyzetüktől függően utolsó pillanatban érkeznek. Az OTP Travel saját tapasztalatai szerint idén a Mátra, Bükk iránt volt jelentős az érdeklődés. Szállástípusok közül a wellness vitte a prímet. Az idő javulásával a tópartok jönnének, de a forgalmat illetően jóslásokba bocsátkozni idén nem lehet. A Balaton mellé egyre inkább zárkózik fel a Velencei- és a Tisza-tó. A Fertő-tónál pedig a belfölddel egyetemben egy kis külföldet is letud a hétvégéző.  A húsvéti hétvégét illetően Molnár Judit az MSZÉSZ-hez hasonló tapasztalatokról számolt be. „Csendes volt, hogy finoman fogalmazzak” – mondta.

A fentieknek némiképp ellentmondó

tapasztalatokról számolt be két hazai szállásfoglalási portál. Az Indulhatunk.hu-tól megtudtuk, mind a március 15-i, mind pedig a húsvéti időszak biztató foglalási mutatókkal alakult. Ugyanakkor a szállások nagy kedvezményekkel keltek el köszönhetően a hosszú hétvégék nagy számának. A kérdéses időszakok azonban a portál tapasztalatai szerint nem hoztak kiugróan magas különbséget az éves, átlagos kereslethez viszonyítva. A portál megkockáztatja: a május elseji hétvége is jól fog menni, a Pünkösddel kapcsolatban azonban felmerülhetnek kétségek, bár korai még temetni. Megtudtuk, kategóriák szerint legnagyobb népszerűségnek a kedvező áron extrákat is kínáló, többnyire új építésű négycsillagos szállodák örvendenek. A portál is úgy tapasztalta, a wellness szállodák viszik a prímet. A jó idő eljövetelével pedig a Balaton és környéke egyre népszerűbb.

Az ÚtiSúgó.hu ügyvezetője, Pozsonyi György elmondása szerint a forgalom alakulása tapasztalatukban akár attól is függ, hogy az internetes találati listákon milyen helyezéssel jön fel saját portáluk. Az időszakban a látogatottság jelentős növekedését tapasztalták. A március 15. és Húsvét tavalyhoz képest 30-40%-os forgalomnövekedéssel zárt. A náluk foglalók általában 3-4 napra foglaltak, mi több a szállás mellett a programajánlatok iránti kereslet is 50%-kal nőtt. Pozsonyi azonban még az összességében biztató eredmények ellenére is arról számolt be, hogy a 3 csillag fölötti kategóriában tapasztalható némi visszaesés. A belföldi vásárlóerő alakulását illetően megtudtuk, nő az átlagos értékű vásárlások száma.

Bízunk

Az NGM szerint a „sok hosszú hétvége hatása a turizmus szempontjából minden bizonnyal előnyös lesz, hiszen sokan használják ki ezeket az alkalmakat üdülésre. Az utazási döntéseket természetesen a rendelkezésre álló időn kívül sok minden befolyásolja. Mivel ezek a döntések egyre későbbre, belföldi nyaralás esetén akár az utazás előtti napokra tolódnak, például a hosszú hétvégékre várható időjárás is jelentős szerepet játszik abban, hogy mekkora hatást gyakorolnak a vendégforgalomra.” Molnár Judit szintén a mostoha időjárást említette a húsvéti forgalom elmaradásának egyik lehetséges okaként. Ez valóban értelmet nyerhet annak tudatában, hogy a megkérdezettek egy része szerint a foglalások sok esetben utolsó pillanatosak. Ezt támasztja alá, hogy a március 15-i hétvégét követően a kellemes idő miatt számos balatoni szálloda - Hotel Silver Resort, Hotel Azúr, Hotel Residence - igazgatója magas, 90-100 százalék közti kihasználtságról számolt be.

A tárca mindenestre bízik abban, hogy a vendégforgalmi adatok visszaigazolják majd a hosszú hétvégékkel kapcsolatos pozitív várakozásokat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.