Megszerezni könnyebb, mint megtartani

Miért válik egyre fontosabbá az ügyfélkapcsolat? Egyáltalán, mi az az „ügyfél-elégedettség”? Ki a tudatos vendég, és miképp vált azzá? – egyebek mellett ezekre a kérdésekre válaszol a téma szakértője, Bohnné Keleti Katalin marketingszakértő, a Magyar Marketing Szövetség főtitkára.

Az ügyfelek – esetünkben a vendégek – akkor elégedettek, ha elvárásaiknak megfelelő teljesítést kapnak vendéglátóiktól. Mitől válik napjainkban egyre fontosabbá az ügyfélkapcsolatok területe?

Mert a piaci siker egyik alapvető eszközévé vált. A piacok beszűkültek, egyre kevesebb a szabad terület, növekszik a versenyhelyzet. Valamint végbement a kommunikáció „globalizációja”, ami lehetővé teszi a könnyű és gyors utánzást, lerövidítve ezzel az újdonságok bevezetésével elérhető versenyelőny idejét és mértékét. Ezzel egy időben a vendégek egyre igényesebbek lettek, mivel a szélesedő kínálatban öntudatosabbá, igényeit jobban kifejezővé és érvényre juttatóvá váltak. Ezután logikus, hogy a vendéglátók számára felértékelődik meglévő ügyfélkörük. Az új vendégek megszerzése mellett figyelmüket a meglévők megtartására, azok elégedettségének, hűségének elérése fordítják. Megjegyzem: egy új vendég megszerzése ma már nagyjából 10-12 szeres erőfeszítés a régiek megtartásához képest.

Milyen magatartás jellemzi a csalódott, az elégedett, illetve az elragadtatott ügyfeleket?

Elégedettségi mutatók szerint három nagy csoportba sorolhatók az ügyfelek: az említett csalódott, elégedett és lenyűgözött/elragadtatott vendégek, az alábbi jellemzők szerint.
A csalódott ügyfél mérges, hiszen nem kapta meg azt a minőséget, amelyet elvárt. Számára a vendéglátóval való találkozás kellemetlen élmény, amelytől szeretne megszabadulni, és ezt aktív negatív magatartásban éli ki, azaz „kibeszéli magából” a keserűséget, a rossz tapasztalatot. Ez a kör nehezen lesz rábeszélhető arra, hogy a későbbiekben ismét kipróbálja az adott helyet. Ebben az esetben a legnagyobb kár, hogy rossz hírét viszik az adott helynek.
Az elégedett ügyfél a biztos bázis. Ő azt kapta, amit elvárt, és ez számára elég és megnyugtató. A vendéglátóhoz való hozzáállása pozitív, választás esetén gyakran előnyben részesíti az adott helyet. Ha információt kérnek tőle, pozitív választ ad, de önmagától ezt nem teszi meg. Problémák ismétlődése esetén azonban elhagyja a helyet, és inkább kipróbálja a konkurenciát. E kör megfelelő „gondozása és ápolása” révén egy részükből lojális vendég válhat.
A lenyűgözött ügyfél többet kapott, mint amennyit elvárt. Ez számára kedvező, úgy érzi, kellemesen csalódott. Ez az élmény a vendéglátónak lehetőség arra, hogy új törzsvendéget szerezzen. Az olyan vendég, aki többet kapott, mint amit elvárt, nemcsak akkor dicséri az adott helyet, ha valaki rákérdez, hanem aktívan képviseli is azt, megvalósítva az „elégedett vendég a legjobb reklám” állítást.

Hogyan változnak az ügyfelek elégedettségi elvárásai?

Az elvárások gyakorlatilag folyamatosan növekszenek. A teljesítési szintet, amellyel ma elégedettek voltak, holnap már természetesnek gondolják, holnapután pedig kevés lesz. De nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy olyan helyzet, amikor valamennyi vendég tökéletesen elégedett, nincs, és nyilvánvalóan nem is ez a cél. Mindig azt kell vizsgálni és mérlegelni, hogy amit az ügyfélkör még igényel, annak teljesítése mekkora ráfordítással jár, és milyen eredményt hozhat. Alapvetően abból kell kiindulni, hogy megfelelő a kínált termék vagy szolgáltatás, és ezen túl merülnek fel igények. Például ha a vendégek igénylik egy hegyi szállodában, hogy a bejáratnál legyen hókaparó, amellyel cipőjükről, csizmájukról télen a havat, rossz időben a sarat leszedhetik, akkor ez biztosan megtérülő befektetés. Egy ilyen szolgáltatás jelentős költségekkel nem jár, a vendégek komfortérzete növekszik, ráadásul még a szálloda is tisztább lesz. Vannak persze olyan elvárások is, amelyek ugyan növelnék a vendégek komfortérzetét, azonban soha nem térülnek meg, és nagyobb vendégforgalommal nem járnak, de… (Köv. számunkban folytatjuk)

Császár László - Vendég&Hotel, 2011. szeptember


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.