Megszűnik a síutak szervezőit irritáló egyesület  

A téli síutak szervezőinek egy része két éve harcol a Polaris Síegyesület ellen, amelyről azt feltételezik, hogy illegális utazásszervezői tevékenységet folytat. Mostanra sikerült elérniük, hogy a Polaris idén egy bejegyzett tour-operátor közbeiktatásával szervezi útjait, március 31-ével pedig megszűnik.  

'

A 2003-ban alapított Polaris Síegyesületet már indulásának évében több hatóság is ellenőrizte 18 utazásszervező bejelentése alapján, amelyek az egyesület feltételezett illegális utazásszervezői tevékenységének kivizsgálását kérték. A vizsgálatok során sem a GKM Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatala, sem a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, sem a Fővárosi Főügyészség, és az APEH sem bukkantak jogszabályba ütköző gyakorlatra. A továbbított vizsgálati eredmények alapján a BRFK sem rendelt el nyomozást. Ennek ellenére a Polaris vezetése úgy döntött, a 2005-ös síszezonban még kisebb támadási felületet hagy a kiutaztatók számára, és megbízási szerződést kötött síútjai megszervezésére a szintén 2003-as alapítású, autóbuszos utaztatásra specializálódott Kalandozás utazási irodával.

Második menet

Tizenkét tour-operátort azonban az utazásszervező bevonása sem győzött meg, ezért tavaly év végén újabb kivizsgálást kezdeményeztek a Fővárosi Főügyészségnél. Ezek az irodák továbbra is úgy vélik, hogy a Polaris nonprofit egyesületnek álcázza magát, valójában viszont nemzetközi utazásszervezéssel foglalkozik, jelentős versenyhátrányt okozva a bejegyzett

utazásszervezőknek többek között azzal, hogy nem fizet vagyoni biztosítékot, áfát és társasági nyereség adót (TÁNYA) az esetleges árrés, illetve eredmény után – tájékoztatta lapunkat az utaztatói tiltakozást koordináló Urbantsok Gábor, az Unitravel ügyvezető igazgatója. Az irodák szerint az egyesület elismerten alacsony árai nem önköltségi árak, hanem szervezési árrést tartalmaznak. Álláspontjukat azzal támasztják alá, hogy önköltségi árak mellett egyetlen egyesület vagy társaság sem folytathatna olyan agresszív kampányt, mint amilyet a
Polaris Az utaztatók a 990 forintra végződő árképzést is gyanúsnak tartják, amely jellemzően piaci ármeghatározási forma. Az egyesület elnöke, Makray Ádám szerint „A szakmában mindenki tisztában van azzal, hogy nem létezik teljesen nonprofit árkalkuláció. Ezt a forint árfolyamának tavalyi sáveltolása is megerősítette, amikor ráfizetéssel értékesítette az útját az, aki nem számolt az árfolyamváltozással. Ezt azonban még egy nonprofit szervezet sem engedheti meg magának, legfeljebb a keletkező többletet viszszaforgathatja  a működési költségekre.”

Szándékos megtévesztés?

A Kalandozás idén először jelent meg a piacon saját szervezésű síutakkal, tavaly csak viszonteladóként értékesítette – egyebek közt – a Polaris útjait. Ehhez képest az iroda 2005-ös síkatalógusát a Polaris „jegyzi”. A programfüzeten a Polaris logója áll, kizárólag annak elérhetőségei szerepelnek benne, a Kalandozás nevét pedig épphogy csak megemlítik. Az egyesület honlapján mindössze az utazási szerződés sorai között, zárójelben van elbújtatva az iroda címe és telefonszáma. Makray Ádám szerint mindez nem a megtévesztést szolgálja, mindössze azért van, mert a Polaris tartja a kapcsolatot az utasokkal, lévén, hogy ők rendelkeznek megfelelő

információval a programokról. Hasonló jellegű ellentmondásokról a Hó-Show-nak otthont adó Hungexpo illetékese, Tihanyi Klára is beszámolt. „A 2004-es Hó-Show kiállításra először a Polaris jelentkezett be, de tavalyi agresszív marketingmegjelenésüket és az azt övező szakmai tiltakozást figyelembe véve eltanácsoltuk őket arra a szabályzati passzusra hivatkozva, amely szerint síutak promócióját csak utazási iroda végezheti. Ezek után a Kalandozás bérelt standot nálunk, és csak a vásár előkészületeikor derült ki számunkra, hogy azon valójában a Polaris állít ki” – meséli az idegenforgalmi kiállítások igazgatója, aki csupán annyit tehetett, hogy kérte a kiállítókat, tegyenek fel standjukra több Kalandozás feliratot. Egyéb szankciókat nem foganatosíthatott, mivel az egyesület katalógusaiban a Kalandozás neve is szerepelt, a Polarist pedig társkiállítónak is tekinthették, amelyről a stand bérlője nem köteles bejelentést tenni. Elgondolkodtató az a változás is, hogy az utazásszervező színrelépésével lekerült a Polaris honlapjáról az a szándéknyilatkozat, amelyet az egyesületbe való belépéshez kellett kitölteni. Tavaly a tagság alapvető feltétel volt ahhoz, hogy valaki velük utazhasson. A tour-operátor bevonásával ez azonban már nem kötelező. Az mindenesetre furcsa, hogy fel sem kínálják a lehetőséget, sőt az is, hogy ezzel egy időben eltűntek a honlapról a síegyesület működéséről, tevékenységéről, célkitűzéseiről szóló hosszú fejezetek is.

Bezár a bazár – egyelőre

„A Polaris idén már egyáltalán nem kezel pénzt, a Kalandozás áll kapcsolatban a partnerekkel, úgyhogy lassan be is zárhatjuk az egyesületet” – mondta kiábrándultan Makray Ádám december elején. Próféta szólt belőle. A Fővárosi Főügyészség szóvivőjétől, Dobos Gabriellától ugyanis megtudtuk, leállították a Polarisszal kapcsolatos törvényességi felügyeleti vizsgálatokat, mivel az egyesület legutóbbi közgyűlésén megszűnéséről határozott, amelyet március 31-i hatállyal mond ki a bíróság. A közgyűlés az egyesületet ért "folyamatos, alaptalan és megalázó támadásokkal", az egyesületi forma iránti alacsony érdeklődéssel, a kellő szponzoráció és támogatás elmaradásával, az egyesület 2004-es pályázatainak sikertelenségével, és az elnökség tagjainak más elfoglaltságaival, tanulmányi kötelezettségeivel indokolta a döntést. „Az egyesület öröksége, az öt-hat ezer fős adatbázis olyan eszmei értéket képvisel, amelyre akár utazási irodát is alapozhatnék, de a szakma gáncsoskodása elvette a kedvem” – mondja az elnök, és aztán bevallja, ha a jogszabály nem állja útját, ma már utazásszervezőként tevékenykedik, a minősítés azonban csak három év szakmai szakmai gyakorlat után szerezhető meg, ő pedig tavaly végezte el a főiskolát. Jelenleg az tűnik a legokosabbnak számára, ha tulajdonosként alapít egy kft.-t, és szakképesített ügyvezetőt alkalmaz az operatív feladatok elvégzésére. Az ügyvezetővel folytatott beszélgetés során egyébként kiderült számunkra, hogy mégsem csak a Kalandozás áll kapcsolatban a kinti szolgáltatókkal. Makray ugyanis elárulta, hogy az általuk kínált terepeken a síbérletek árai egyéni megegyezésen alapulnak, csak venni kell a fáradságot a személyes megkereséshez, amelyet az idei szezon előtt is az egyesület munkatársai tettek meg. Ez egyben a Polaris kedvező árainak is a titka: „A franciák hajlandók akár a publikált ár feléért odaadni a bérletet, mivel talált pénznek tekintik a nagy tételű megrendelést egy, a diákutaztatás szempontjából új piacról.”

A „feketeirodák” ügye a rendőrségre tartozik

Székely György, a Turisztikai Hivatal hivatalvezetője lapunknak hangsúlyozta, a turisztikai vállalkozások legtöbbször nem az illetékes szervhez fordulnak akkor, amikor versenytársuk feltételezetten illegális tevékenységéről kívánnak bejelentést tenni. „Rendszerint a GKM illetékes főosztályához, a Gazdasági Versenyhivatalhoz, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez és az illetékes felügyeleti szervhez folyamodnak, ezek azonban csak a legális szereplőket tudják ellenőrizni. A burkolt, illegális gazdasági tevékenység azonban már bűncselekménynek minősül, így az a rendőrség hatáskörébe tartozik. Hallottam már olyan esetről, amelyben a rendőrség túlterheltségre hivatkozva nem rendelt el nyomozást a feketén működő utazási irodával kapcsolatos bejelentésre. Kérjük a panaszosokat, ilyenkor értesítsék a Turisztikai Hivatalt, amely igyekszik nyomást gyakorolni a rendőri szervekre” – hangsúlyozta a hivatalvezető.

 

 

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.