Míg az internet a második legfontosabb forrás lett egy utazás tervezésénél, a hagyományos információforrások, mint az utazási irodák, útikönyvek, a televízió, rádió és újságok valamennyire háttérbe szorultak. Ugyanakkor a turisztikai vállalkozások közösségi médiába fektetett - olykor jelentős - energiája a vártnál kevésbé látszik megtérülni – legalábbis Európában.
Ezek a Flash Eurobarometer elnevezésű éves, európai idegenforgalommal foglalkozó tanulmány eredményei, amelyek a TNS ügynökség kutatási alapján készültek az Európai Bizottság felkérésére.
A tanulmányba az Európai Unió 28 tagállama mellett Törökországot, Macedóniát, Izlandot, Norvégiát, Szerbiát, Montenegrót és Izraelt is bevonták, és különböző társadalmi és demográfiai csoportokból 31.122 embert kérdeztek meg telefonon.
A kutatásban meginterjúvolt résztvevőknek azt a kérdést tették fel, hogy honnan származtak azok az utazással kapcsolatos információk, amelyeket a legfontosabbnak tartottak a döntés szempontjából.
A következő összesítésben látható, hogy a válaszadók több mint a fele (56%) említi a barátok, kollégák és családtagok ajánlását, míg 46% az interneten fellelhető weboldalakat a legfőbb információforrásnak. Csupán 7% vásárolt magazint vagy útikönyvet, szintén 7% tartja fontosnak a közösségi oldalakat, míg 8% említette az újságot, rádiót vagy televíziót, mint potenciális információforrást.
Országonkénti eltérések
Az ismerősök általi ajánlások Lettországban (72%), Írországban (67%) és Csehországban (66%) a legfontosabbak egy utazás tervezésénél, Magyarországon ez az arány 59%.
A weboldalak, mint információforrások 9 országban számítanak igazán lényegesnek, leginkább Finnországban (66%), Hollandiában (61%) és Luxemburgban (57%). A magyarok körében is viszonylag jelenetős ez az arány, a válaszadók 40%-a tartja fontosnak a különböző weboldalakat.
A felmérés szerint Magyarországon 34%-nál lehet döntő a személyes tapasztalat, csupán 9% fordul utazási irodákhoz az információk begyűjtése érdekében, 10% informálódik ingyenes utazási katalógusokból, 8% veszi figyelembe a hagyományos sajtó (újság, televízió, rádió) ajánlásait, 5% fizet útikönyvekért és tematikus magazinokért, és csak 7% tartja fontosnak a közösségi oldalakat.
Forrás: Skift