Mi az a sharing economy?

Májusi Business Klub programunk helyszíne minden szempontból egyedi: abba a napokban megnyílt, álomszép belvárosi szállodába – a Prestige Hotel Budapestbe – látogattunk el, ahol a Magyarországon elsőként Michelin-csillaggal jutalmazott étterem, a Costes „testvére” – a Costes Downtown – is helyet kapott, és épp Business Klubunkkal egy időben váltott próbaüzemről „éles” fokozatba. Fókusztémaként ezúttal olyan szálláshelyek, vendéglátói és pénzügyi szolgáltatások bemutatása szerepelt, amelyeket a sharing economy, azaz a közösségi gazdaság elve mozgat: a források, eszközök megosztására épül, lehetővé téve a felhasználónak, hogy csak akkor vegye igénybe, amikor éppen szüksége van rá. Jellemző még erre az új modellre, hogy a bérbeadókat és a felhasználókat internetes portálok, okostelefonok kötik össze, és az egész világon viharos gyorsasággal terjed felhasználóik köre.

Nagyon megy: Airbnb

2008-ban indították el, és hamarosan világsiker lett az airbnb, amely ma már hatalmas szeletet hasít ki a szálláshelyek piacából. Igaz, sok helyütt konkurensei a betiltásáért küzdenek, és azzal érvelnek, hogy nincsenek a működtetésére megfelelő jogi szabályok. Istenes Mária Éva, az Ingatlankiadasok.hu internetes portál szerkesztője, airbnb-szakértő ezzel kapcsolatban elmondta, annyira sikeres ez a szálláshelyforma, hogy csak Budapesten immár 4500 lakást kínálnak ily módon, és egy hónapban átlagosan 28 vendégéjszakát könyvelhetnek el a közösségi alapon működő lakáskiadók. Többek között azért is emelkedik ilyen „brutális” módon a foglalások száma fővárosunkban, mert már a Booking.com-on keresztül is foglalhatók a szálláshelyek (15 százalékos jutalékért).

Az airbnb-átlagár mostanában 50 euró/éjszaka/fő, és, mutatott rá a szakértő, egyáltalán ne gondolják a szállodások, hogy ezekre a magánszállásokra a hátizsákos, stopos turisták érkeznek, hanem inkább azok, akik korábban szállodákba vagy más, kisebb szálláshelyekre foglaltak szobát. Még egy elgondolkoztató adatot hallottunk: az előzetes becslések szerint 2025-re már 300 milliárd dolláros bevételt hoz a világban (és vesz el a szállodáktól) ez a speciális szállásfoglalási ágazat.

Nagyot szól: kiszállítás, online portál

A legnagyobb magyar vendéglátói céges sikersztori egy közgázkollégiumi szobából indult világ körüli hódító útjára, 2014 végén azonban mégis eladták az ötlet kitalálói, megvalósítói és tulajdonosai, és valami egész másba fogtak. A Netpincér egyik alapítója, Perger Péter, az OpenGastro tulajdonosa, optimalizálási szakértő vendégeinknek elmesélte, onnan indult az egész, hogy pizzát akartak rendelni a koleszba, de nem volt honnan. Rádöbbentek, az éttermek nem igazán nyújtanak vendégbarát szolgáltatást e téren – ezen kellene sürgősen változtatni.

A tudatos marketingstratégia még messze volt: a vendéglátósok elavult módon kínálták ételeiket, italaikat elvitelre, ezért az ötletgazdák úgy döntöttek, hogy magukra vállalják ezt a feladatot, ráadásul nem horrorjutalékért cserébe; mindössze öt százalékot kértek a hozzájuk csatlakozóktól. Új vállalkozásuk pedig egy kicsit a régi konkurenciája, hiszen ismét abból indultak ki, hogy az éttermi szektornál valami nem működik jól: az online megjelenésről van szó. Tulajdonképpen online Bevlo-kirakatot terveznek, működtetnek annak érdekében, hogy az éttermesnek ne kelljen folyton designerhez és IT-szakemberhez fordulnia.

Nagy jövő előtt áll: mobilpénztárca

Nincs mese, 2015 a mobilfizetés áttörésének éve a világban: az Apple már bevezette mobilfizetési szolgáltatásait, a Samsung éppen most zárkózik fel hozzá, és a Google sem akar ki-, illetve lemaradni a jóból. Bár tény, ma még ezt a fizetőeszközt mindössze az okostelefon-tulajdonosok egyharmada használja, éttermekben, szállodákban pedig mindössze hét százalékuk alkalmazza a szükséges applikációt. Ám, mint azt Bíró Tamástól, a SenseNet tulajdonos-ügyvezetőjétől, a Barion-pénztárca feltalálójától hallhattuk, hamarosan többmilliós lesz azok tábora, akik használják ezt a biztonságos és a szolgáltatók számára (egyelőre) idehaza ingyenes fizetőeszköz-megoldást.

Nagy megtakarítást hoz: Blue Technology masszázseljárás, Naturtex termékcsalád

Szenyán Zoltán, az Országos Egészségfejlesztő Kft. ügyvezetője új, felsőkategóriás masszázstechnológiát mutatott be a szállodás szakemberek részére, amely tízéves tapasztalatszerzésen, valamint tudományos módon meghatározott összetevőkön alapul. Olyan naturális anyagokat használ a Blue Technology csapata a masszázshoz, amelyek száz százalékban felszívódva hatnak az emberi szervezet működésére – ez teszi egyedivé és ezzel új, valamint törzsvendégkört generáló szolgáltatássá a vállalkozást.

Nagyon szép: Bevlo-megvalósítás

Sárkány Csilla és Vörös Virág belsőépítészeket, lakberendezőket (Bevlo Projekt) bízta meg a Prestige Hotel Budapest tulajdonosa, Mazen Al Ramahi a szálloda belső arculatának teljes kialakításával. A vintage stílust választották, és ehhez a kecskeméti székhelyű Bevlo Projekt által forgalmazott toptextileket és luxusminőségű tapétákat használták fel. A vintage tulajdonképpen egyfajta múltidézés, újraértelmezett klasszikus elemekkel: koptatott falfelületekkel, sok-sok bársony és ornamentális minták alkalmazásával.

Köszönet májusi klubtalálkozónk segítőinek:

A Prestige Hotel Budapestnek, amely a gyönyörű helyszínt biztosította, és ugyanott a Michelin-csillag-gyanús Costes Downtownnak a cateringért A Progastnak, a vendéglátószegmens professzoniális beszállítójának, amely a kávés percekről gondoskodott A Villányi Pálinkának, annak a toppárlatkészítő cégnek, amely Magyarbólyon főzi pálinkáit A tatai Hotel Gottwald egyik tulajdonosának, Gottewald Szilárdnak, aki nemrégiben borászatot alakított, és elhozta különleges ízvilágú tételeit A Rauch cégnek a Bio Trió italcsalád biztosításáért A Sugar Shopnak óriási sikert arató, különleges desszertjeiért És a Takács László vezette Ice Line-nak, mert jégszobra ismét szemet gyünyörködtetően különleges volt.

Forrás: Vendég&Hotel Online


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.