Milliárdokat költenek a magyarok szálláskuponra

Az eNET elemzése szerint töretlen a hazai szálláskuponos oldalak népszerűsége: tavaly 4 milliárdot költött a magyarok ezeken az oldalakon.

Az online értékesített szálláskupon piac forgalma 2012-ben Magyarországon mintegy 4 milliárd forintot tett ki. Az általában 50%-ot meghaladó kedvezményes ajánlatok népszerűsége töretlen a vásárlók körében, míg jó csomagajánlat esetében a bónusz/kupon értékesítés pozitív hozadéka a szálláshelyek számára is megkérdőjelezhetetlen – állítja az eNET – Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Infokommunikációs Tanszékének kutatása.

A szálláspiaci ajánlatok körében a last minute utazások a bennük rejlő kedvezményekkel mindig is csábítóak voltak a nyaralni vágyók körében. Ezek sikerére építve jelentek meg a bónusz/kupon oldalak utazási ajánlatai. A kedvezmények megmaradtak, de a last minute ajánlatokkal szemben az utazási kuponok többnyire nagyobb szabadságot adnak a vásárlóknak. A bónusz/kupon oldalak ajánlataikkal annak a fogyasztói rétegnek a tagjait próbálják megcélozni, akik körében felértékelődött a kedvezményes üdülés lehetősége.

Bónusz/kupon oldalak a szálláspiacon

A magyarországi online bónusz/kupon piac szereplői jellemzően széles szolgáltatás- és termékpalettát kínálnak a felhasználóknak, és az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy adott szolgáltatás vagy terméktípusra szakosodott oldalak nem igazán tudnak nagy közönséget vonzani a piacon. Ez alól lényegében egyedüli kivételt képeznek azonban az utazási ajánlatokra szakosodott oldalak. Ezen portálok sikere azzal magyarázható, hogy a szolgáltatásokon belül az utazás kategória egyértelműen a legkeresettebb ajánlatok közé tartozik, és így az értékesítési volumene is kiemelkedő. A kuponos vásárlók olyan kedvezményekre tehetnek szert, amelyekre más csatornákon nem lenne lehetőségük.

Az online értékesített szálláskupon piac, hasonlóan a teljes bónusz/kupon szolgáltató szegmenshez, meglehetősen telített. A kereslet konszolidációja során fokozatosan csökken a bónusz/kupon oldalak száma és ennek megfelelően nő a piaci koncentráció. A legnagyobb szereplők – a mögöttük lévő jelentős felhasználói bázis révén – a legvonzóbbak a szálláshelyek számára, akiknél szempont a partnerválasztásnál, hogy minél szélesebb felhasználói kört biztosító bónusz/kupon oldallal szerződjenek.

Belföldi szálláshely-értékesítés a bónusz/kupon piacon

A bónuszos/kuponos belföldi szálláshely értékesítési területe a bónuszos/kuponos szálláspiacnak egy szegmense, lévén kedvezményes szállásajánlatokat kínálnak külföldre vonatkozóan is, illetve vannak utazáshoz köthető, de nem szálláshely ajánlatok is (pl. egy napos kirándulás).

2013 első három negyedévének belföldi szálláshely értékesítési volumenei alapján ezen a részpiacon a TOP 3 közvetítő a Lealkudtuk.hu, a NeMaradjLe.hu és a maiUtazás.hu volt. Az első helyet az Allegro Group HU Kft. érdekeltségébe tartozó Lealkudtuk.hu szerezte meg. A második helyen a soproni székhelyű és 100%-ban magyar tulajdonban lévő NeMaradjLe.hu áll. A képzeletbeli dobogó harmadik helyére az Utazok.hu csoport tagjaként a maiUtazás.hu került. A TOP 3 bónuszos/kuponos belföldi szálláshely értékesítők közül kettő is – NeMaradjLe.hu és maiUtazás.hu – kizárólag utazási ajánlatokra szakosodott oldal. Az oldalak közötti verseny nagy, amit jól jelez, hogy a bónusz/kupon piac egészén piacvezetőnek számító Bónusz Brigád és a szintén nem tematikus Kupon Világ értékesítési adatai is felfelé ívelnek a belföldi szálláshely értékesítések kapcsán.

Kupon, mint marketingeszköz

Az utazási bónuszok/kuponok megítélése a szálláspiaci szereplők körében meglehetősen vegyes, azt azonban nehezen lehet vitatni, hogy értékesítésük tudatos használata pozitív hatással bír a szálláshely számára. A bónuszos/kuponos értékesítést a szállásadók oldaláról a megfelelő helyen kell kezelni, és a marketingmix egy eszközeként lehet rá tekinteni. Ezek az ajánlatok gyakorlatilag a vevőszerzés olyan módját jelentik, ahol pontosan mérhetővé válik egy-egy marketing akció sikere, ugyanis minden egyes eladott bónusz/kupon mögött egy vevő áll. Vannak, akik a saját hírnevüket szeretnék növelni a kedvezményes ajánlatok révén, de akadnak olyanok is, akik forgalomnövekedést várnak a kedvezményektől.

A bónusz/kupon ajánlat a szolgáltató számára akkor éri el igazán a célját, ha legalább a fix költségeket sikerül a segítségükkel kitermelni, minden további forgalomnövekedés pedig már addicionális haszonként fogható fel. A bónuszos/kuponos értékesítés nagy előnye, hogy használatukkal az addig nehezen értékesíthető kapacitások is eladhatóak. Az utazási ajánlatoknál az üdülési lehetőség általában egy adott időtartamon belül érvényesíthető. A felhasználhatóságra nézve további jellemző megkötés, hogy a kedvezmények leginkább csak hétköznap vehetők igénybe. Egyes ajánlatoknál a szolgáltatók biztosítják azt a lehetőséget, hogy felár ellenében hétvégén is fel lehessen használni. A szálláshelyek számára a hétköznapi kapacitások értékesítése mindenképpen pozitív hozadéka a bónusz/kupon ajánlatoknak, mivel ezek azok a kapacitások, amiknek a lekötése az egyébként is értékesítési nehézségekkel szembesülő szálláshelyeknek problémát jelent. A kedvezményes ajánlatok révén kiküszöbölhetőek azok az alacsonyabb keresletű időszakok is, amelyek a szálláspiacon érvényesülő szezonalitásból fakadnak. Az ilyen időszakokban megnő a promóciók révén a szálláshelyet terhelő jutalékok szintje, ugyanakkor a szabad kapacitásokat is sikerül ezáltal feltölteni. Ha már a marketingmix egy elemeként tekintünk a bónusz/kupon ajánlatokra, akkor mindenképpen szem előtt kell tartani, hogy egy ilyen promóció akkor tud igazán hatékony és sikeres lenni, ha minél szélesebb felhasználói réteghez jut el az ajánlat.

2 éjszaka, 2 fő részére félpanzióval

Az ajánlatok többsége félpanziós ellátással, 2 éjszakára és 2 fő számára kínálnak üdülési lehetőséget, a nyári szezonban azonban nem ritka az akár 4 éjszakát is magában foglaló kedvezmény. Ezek az üdülési lehetőségek leginkább belföldre szólnak, nyáron viszont megnő a külföldi utazási ajánlatok iránti kereslet is. A külföldre szóló utazási ajánlatok jellemzően kettőnél több, általában 4-5 éjszakára vonatkoznak.

A bónusz/kupon vásárlók 70%-a nő, akik jellemzően inkább a családi ajánlatok iránt érdeklődnek. Sokszor az egyébként 2 fő számára meghirdetett ajánlatok esetében, ugyan felár ellenében, további gyermekkedvezmények is igénybe vehetőek. Tartalmi szempontból az utazási bónusz/kupon ajánlatok általában jóval többek, mint egy egyszerű kedvezményes szálláshely, ugyanis a vásárlások többnyire impulzívak, ezért önmagukban a csökkentett árnál többet kell nyújtaniuk a szolgáltatóknak ahhoz, hogy vonzóvá tegyék ajánlataikat. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a szálláskupon piac ehhez az igényhez igazodott, ezért az elérhető utazási ajánlatok szinte kivétel nélkül csomagajánlatok, amelyek a szálláshely mellett valamilyen extra szolgáltatást is kínálnak. Ezek az extrák gyakorlatilag bármik lehetnek. Nem ritka, hogy kedvezményes masszázskupont, korlátlan wellness használatot, üdvözlő italt, borvacsorát vagy valamilyen belépőjegyet is kínálnak a szálláshely mellé.

18% versus 27%

Az online értékesített szálláskupon piac egyik sajátossága az ÁFA-fizetés mögötti szabályozásban rejlik. A törvény szerint 18%-os ÁFA-t kell fizetniük a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatóknak, azonban a bónusz/kupon oldalak nem tartoznak ebbe a kategóriába, mivel az ő tevékenységük kívül esik ezen a meghatározáson. A bónusz/kupon oldalakat 27%-os ÁFA fizetési kötelezettség terheli. Mindezekből kifolyólag az utazási ajánlatok értékesítései során ezek az oldalak utólagos elszámolási rend szerint járnak el. Az ajánlatok értékesítéséből befolyó összeget továbbítják az utazási szolgáltatók felé, akik a teljesítés után jutalékként visszaszámlázzák a bónusz/kupon oldalnak járó összeget. Ebben az esetben mivel az oldal csak közvetítőként jár el, így nem 27%-os ÁFA-t kell fizetni, hanem csak 18%-ot.

Hogyan tovább?

A teljes bónusz/kupon piacot nézve az utazási kategória egyértelműen a legnépszerűbb ajánlatok közé tartozik a vásárlók körében. A piacvezető szereplők várhatóan a jövőben is őrzik és megerősítik a vezető helyüket a szálláskupon szegmensben. A szálláshelyek körében egyre tudatosabbá válik a bónuszos/kuponos értékesítés használata és a vendégek elnyeréséért folytatott versenyben nagyobb hangsúlyt kap a jó partneri viszony ápolása a legsikeresebb bónusz/kupon oldalakkal.

Forrás: eNET


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.