„Szerintem a Chip Shop Awards lényege, hogy kifigurázza azt, mennyire komolyan veszi magát a reklámszakma. Hogy mennyire függnek a díjaktól, és hogy úgy tekintenek egy darab sárga ceruzára, mintha az lenne a Nobel-díj. A ketchuppal nyakon öntött sült krumpli, mint szimbólum szerintem jól visszaadja ezt.”
Mindezt Dave Trott, a londoni Chip Shop Awards idei zsűrielnöke, a CST Advertising kreatívigazgatója mondta az el nem fogadott, mások ügyfeleinek készült, letiltott, kifordított vagy kitalált reklámok seregszemléjének nyerteseit kommentálva. Ahogy arról beszámoltunk, a zsűrizésben idén számos brit és nyugat-európai kreatívigazgató mellett magyar részről Szénássy Alex, a Laboratory társtulajdonosa is részt vett, aki kevésbé nyilatkozott lelkesen, mint a szervezők mosolygós központi közleménye.
„Pont amiatt, hogy ennek a díjnak nincsen tétje, az értéke is egészen más. Ettől nem fog megszűnni a scam-iparág: ha véletlenül átcsúszik egy-egy ilyen hirdetés Cannes-ban és nyerni tud, az mégis csak egy oroszlán. (Sajnos vannak még olyan játékosok, akik így gondolkodnak.) A Chip Shop Awards inkább egy jó játék, amit arra lehetne felhasználni, hogy a fiatal tehetségek megmutathassák magukat és minél több elképesztő kreatívot fedezzünk fel, de – valószínűleg a nevezési díj miatt – kevés ilyen nevezés érkezett” – mondta a Kreatív Online kérdésére.
Szénássy Alex szerint nem csak nevezésből volt kevés, hanem a munkák átlagminősége is alacsony színvonalú volt, de így sem viccelték el a zsűrizést. „Úgy gondoltuk, aki Chipet (a verseny kategóriadíját az ezüstnek számító Vinegar mellett – a szerk.) kap, érdemelje meg – és akik végül nyertek, azok valóban meg is érdemelték.”
A Kreatív best ofja
Grand Prix
„Slide for Sore Eyes”
A Specsavers (a brit Ofotért) a Barclays brit bank látványos tavalyi szpotját nyúlta le, ha jól látjuk, a színésszel együtt.
A nyertes:
Az eredeti:
{video|id=505|width=560|height=340}
„A zsűrielnök különdíja” és „Legjobb plágium”
két Chip
„The Sun does The Economist”
Ügynökség: The Black Hole
Ügyfél: The Sun
Dave Trott zsűrielnök saját díjazottjáról |
„A legjobb dolog, amit idén láttam, a The Sun óriásplakátjai voltak, amelyek a zsűrielnök díját is kapták. Ezek a The Economist kampányát teszik nevetségessé. Emlékeznek arra a plakátra, ami azt kérdezte: „Would you like to sit next to you at a dinner party?” Kifinomult, csábító, vicces. A Sun-plakát nem annyira kifinomult, sokkal inkább vulgárisan durva, de hülyét csinál az Economistből. És pont ezért szeretjük a Sunt. Persze, ha megpróbálok logikus és objektív lenni, tudom, hogy a legtöbb ember, aki láthatná ezt a Sun-plakátot, nem is emlékszik az Economistéra. A Sun-olvasók soha rá se néznének egy Economist-plakátra. Az Economist-olvasók többre tartják magukat a köznépnél, miközben a Sun-vasárlók többségének komoly kihívást okoznak az egy szótagnál hosszabb szavak. Szóval ez a plakát a valódi életben számos okból nem működne, de ez nem a valós élet, hanem egy olyan plakát, ami azt szeretnénk, bárcsak élesben is futott volna. Olyan reklám, ami kiszúrja a reklámszakmát körülvevő nagyképűség buborékját, kifiguráz minket – és erre manapság nagyobb szükségünk van, mint valaha.” |
„Legjobb munka olyan márkának, amit esélyed sincs elnyerni”
shortlist
„School”
Ügynökség: Static Films
Márka: Sony PSP
„Legjobb vírus”
shortlist
„Worst football misses ever”
Ügynökség: 20:20London
Ügyfél: Sky Sports
„A rossz ízlés legjobb használata”
Chip
„OAP discount” (ránézésre is kiderül, de az OAP az idős ember/nyugdíjas Angolországban)
Ügynökség: The Allotment Agency
Ügyfél: McDonald’s
Szénássy Alex a díjazottakról |
„Hiányoltam, hogy a munkák nem mentek el az innovativitás irányába: főleg sajtóhirdetéseket, dm-eket és suftituning tévészpotokat láttam. Ha ahhoz képest nézzük a felhozatalt, hogy határtalan volt a lehetőség, vagyis tényleg bármit lehetett nevezni, kicsit földhözragadt volt a többség – talán ebből is látszik, mennyire nehéz úgy dolgozni, hogy nincs konkrét feladat. Ha egy konkrét feladatra írsz ki pályázatot, elképesztő, mennyire különböző megközelítésű munkák érkeznek be – lehet, hogy itt is szükség lenne egy ilyen kategóriára.” |
„Létező hirdetés legjobb remake-je”
Chip
„The bus delusion” (az emlékezetes londoni ateista buszkampány)
Ügynökség: MOOM
Ügyfél: London Hackney
„Találj ki magadnak saját kategóriát”
shortlist
„Stormbirds”
Ügynökség: RealtimeUK
Ügyfél: Juiced Games, THQ
„Legjobb outdoor”
Chip
„Barbed wire”
Ügynökség: DAROM
Ügyfél: D-Fence
shortlist
„Noughts & Crosses”
Ügynökség: ICM Creative
Ügyfél: Kit-Kat
shortlist
„Whoopie Cushion”
Ügynökség: Archibald Ingall Stretton
Ügyfél: The Comedy Store
„Legjobb fogyasztói hirdetés vagy kampány”
Chip
„Torch”
Ügynökség: Andy, Ady & Al
Ügyfél: Colgate
shortlist (a „Legjobb print” kategóriában is)
„Buy now”
Ügynökség: Public
Ügyfél: Co-op funerals
„Legjobb arculat”
Chip
„St. Mary’s Church restauration”
Ügynökség: Rose
Ügyfél: St. Mary’s Church, London
Még több díjazott a verseny honlapján. A korábbi Chip Shop nyertesekből az idei kiírás megjelenésekor a Szívlapáton válogattunk.