Nőtt a forgalom a szálláshelyeken januárban

Januárban kedvezően alakult a vendégforgalom. A forgalom háromnegyedét képviselő szállodák vendégforgalma is élénkült, melyben a négycsillagos házak szerepe volt meghatározó, de szinte minden kategóriában emelkedést regisztráltak az egységek. Összességében januárban a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma dinamikusan nőtt, olvasható a Központi Statisztikai Hivatal friss gyorsjelentésében.

Januárban a kereskedelmi szálláshelyek évek óta az éves vendégforgalom 4–5%-át fogadják. A külföldi vendégek 502 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 18, az éjszakáké pedig 19%-kal nőtt 2011. január hónaphoz viszonyítva. A legjelentősebb küldő országok közül – Lengyelországból, Ausztriából – érkezett vendégek eltöltött éjszakáinak száma csökkent, az olasz vendégéjszakák száma stagnált, míg a Németországból, Oroszországból, Franciaországból, Csehországból, Romániából az Egyesült Államokból, valamint az Egyesült Királyságból érkezett vendégek éjszakáinak száma nőtt.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül – a kétcsillagos egységek kivételével – minden kategóriában számottevő volt a növekedés. A külföldi vendégek száma mindegyik turisztikai régióban emelkedett. 

Az év első hónapjában a belföldi vendégek 461 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken. A vendégek száma 3,5, az éjszakáké 2%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A vendégforgalom növekedése kilenc turisztikai régióból ötöt érintett. A belföldivendég-forgalom 81%-át fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 4%-kal bővült. 

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 33%-os volt, ezen belül az ötcsillagosok 45, a négycsillagosok 39%-os foglaltságot értek el. A szállodai kihasználtság összességében 2,1 százalékponttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli: 46% volt.

Januárban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 3%-kal nőtt (14 247 forint), az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 10,5%-kal (4722 forint) emelkedett 2011 azonos időszakához viszonyítva.

Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára januárban 8900 és 27 700, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 2200 és 11 500 forint között alakult.

A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele 15%-os folyó áras emelkedéssel kedvező képet mutatott januárban, miközben a szálláshely-szolgáltatás árindexe 2,4%-os inflációt mutat. A kereskedelmi szálláshelyek az év első hónapjában összesen 15 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 7,6 milliárd forint volt. A forint/euró árfolyam 307 forint volt januárban, 32 forinttal (12%-kal) gyengébb, mint egy évvel korábban.

A működő kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján januárban még 1518 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és már 984 egység Széchenyi Pihenőkártyát. A belföldi vendégek januárban 441 millió forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel a szálláshely-szolgáltatásokért, melyből az üdülési csekkek aránya 94% volt. Az összeg megfelelt a belföldi szállásdíjbevétel 18%-nak. 

Budapesten a belföldivendég-éjszakák számának visszaesése mellett – a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen – a vendégforgalom összességében 15%-kal emelkedett. 

A szálláshelyi kapacitásra egyszerre volt jellemző, hogy a gazdasági környezet változására a szállodák, a panziók, a kempingek stb. egy része beszüntette működését, míg mások bővítették a kínálatot. Ennek eredőjeként 2012. január 31-én a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2090 volt, ezen belül 828 szálloda 49 ezer szobával, 851 panzió 9 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 411 volt.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.