A technológia fejlődése, a ma már gyakorlatilag mindenhol elérhető internetes hálózat révén a munkát sokkal egyszerűbb „magunkkal vinni” a nyaralásra is: a bevallottan laptoppal felfegyverkezve pihenni indulók 7 százaléka gyakorlatilag végigdolgozza a vakációra szánt időt.
A "melyik 5 tárgyat vinné magával a nyaralásra, amelyeket nem pótolhatna másként" kérdésre a válaszadók 86 százaléka jelölte be a fogkefét, ugyanakkor 81 százalék a mobiltelefonja nélkül nem indulna útnak. Laptopot csaknem a válaszadók negyede vinne magával. Könyvet a megkérdezettek alig fele, gumimatracot pedig csupán 10 százalék visz a nyaralására.
A felmérés szerint a válaszadók 56 százaléka biztosan megy nyaralni idén, akik viszont nem mennek, azok 70 százaléka a pénzhiányt jelölte meg okként. Érdekesség viszont, hogy a nem nyaralók közül, a fiatalabb, 16-25 év közötti korosztály harmadánál nem a pénz, hanem az időhiány volt a fő ok. Úgy tűnik, ők inkább nyári munkával töltik az idejüket.
Nyaralás alatti munkavégzés* | |||||
Igen, szinte folyamatosan | Alkalmanként | Elenyészõ ideig | Egyáltalán nem | Nem válaszolt | |
Átlag | 2,1 | 32,4 | 20 | 44,6 | 0,9 |
16-25 | 1,3 | 32,5 | 16,3 | 46,3 | 3,8 |
26-35 | 1,5 | 29,1 | 19,8 | 49,1 | 0,6 |
36-45 | 1,7 | 32,2 | 22,8 | 41,9 | 1,5 |
46-55 | 2,4 | 38,2 | 20 | 39 | 0,5 |
55- | 2,7 | 30,4 | 18,2 | 48,6 | 0,2 |
*munka miatti telefonálás, e-mailek figyelése, stb. | |||||
Forrás: Lealkudtuk.hu |
A belföldi nyaralásokat tekintve továbbra is a Balaton vezet 40 százalékos aránnyal, amit az észak-magyarországi turisztikai régió követ – igaz, jócskán lemaradva – a válaszadók mindössze 11 százaléka utazna ide. Itt érdemes megemlíteni, hogy a válaszadó 92 százalékát nem érdekelte az éppen folyó labdarúgó Európa Bajnokság, valamint a nyári olimpia sem, amikor a helyszín kiválasztotta a nyaralásához. Azaz vélhetően nem végeztek előzetes felmérést, hogy a nyaralás helyszínén vajon tudják-e nézni a sportközvetítéseket.
A megkérdezettek több mint 80 százaléka autóval, vagy motorral jut el a kiválasztott helyszínre, emellett 12 százalék a vonatot, 5 százalék a buszt, 1 százalék pedig a kerékpárt jelölte meg, mint az utazás eszközét. A kevesebb pénzből gazdálkodó, vagy éppen jogosítvánnyal még nem rendelkező 16-25 éves korosztály 30 százaléka vonatozik majd, csaknem 20 százalék pedig busszal indul útnak, míg a 26-35 éves korosztály a sportosabb megoldások híve: 3 százalék kerékpárra ül.
Jó hír, hogy a válaszadók 55 százaléka már köt biztosítást, ha nyaralni indul, és szintén jó hír, hogy csupán minden harmadik ember szenved valamilyen fóbiában. A válaszadók 25-25 százalékban a tértől és a kosztól rettegnek, míg 20-20 százalékuk tömeg- (agorafóbia), illetve pókiszonyban szenved. Utóbbi viszont az életkorral mérséklődik: a 16-25 évesek között 50 százalék a pókiszony aránya, míg a 46 évesnél idősebb válaszadók esetében már csak 10 százalék ez az arány. Szintén érdekes, hogy a férfiak esetében viszont az átlagnál magasabb, 30 százalék körüli a tömegiszonyban szenvedők aránya.
Melyik az 5 legfontosabb tárgy, amelyet mindenképpen magaddal vinnél a nyaralásra? I.* | ||||||||||
Rádió | Nap-szemüveg | Fogkefe | Hajszárító | Gumi-matrac | Tollas szett | Mobil-telefon | Dezodor | Labda | Laptop | |
Átlag | 6,1 | 54,2 | 85,6 | 16,8 | 10,3 | 4,6 | 81,2 | 53,6 | 7,9 | 22,4 |
16-25 | 2,5 | 56,3 | 80 | 18,8 | 11,3 | 3,8 | 87,5 | 57,5 | 8,8 | 33,8 |
26-35 | 4,9 | 62,5 | 85,5 | 18,3 | 14,5 | 7,8 | 81,7 | 60,5 | 11,9 | 20,9 |
36-45 | 4,4 | 60,1 | 86,9 | 17,1 | 13,6 | 7 | 75,7 | 48,5 | 10,5 | 21,7 |
46-55 | 5 | 53,9 | 86 | 15 | 7,4 | 2,6 | 85 | 55,3 | 6,4 | 23,3 |
55- | 10,1 | 43,3 | 84,4 | 16,5 | 6,1 | 1,5 | 82,9 | 52,4 | 3,8 | 22 |
*a választáskor figyelembe kellett venni, hogy a tárgyat nem szerezheti be másképp | ||||||||||
Forrás: Lealkudtuk.hu |
Melyik az 5 legfontosabb tárgy, amelyet mindenképpen magaddal vinnél a nyaralásra? II.* | ||||||||||
Útivasaló | Társas-játék | Tömény ital | Háziállat | Könyv | KisTV | Hûtõ-táska | Horgász-felszerelés | Rejtvény-újság | Elemlámpa | |
Átlag | 3,4 | 16,2 | 5,8 | 2,6 | 46,7 | 2,5 | 22,9 | 4,1 | 19,8 | 11,3 |
16-25 | 1,3 | 15 | 12,5 | 5 | 27,5 | 3,8 | 33,8 | 2,5 | 8,8 | 13,8 |
26-35 | 2,3 | 17,4 | 4,9 | 2,6 | 35,2 | 2,3 | 21,5 | 1,7 | 10,8 | 7 |
36-45 | 2,6 | 24,4 | 4 | 2 | 43,2 | 2,9 | 26,8 | 3,9 | 13,6 | 10,8 |
46-55 | 4,3 | 14,3 | 5,2 | 2,6 | 53,2 | 2,1 | 20,4 | 5,5 | 22,1 | 9 |
55- | 4,2 | 9,1 | 7,6 | 2,8 | 55,4 | 2,5 | 19,7 | 5,1 | 32,1 | 15,9 |
*a választáskor figyelembe kellett venni, hogy a tárgyat nem szerezheti be másképp | ||||||||||
Forrás: Lealkudtuk.hu |
A fizetési módok tekintetében (több választ is lehetett adni, hiszen nem feltétlen csak egyféleképpen lehet rendezni a számlákat) továbbra is a készpénz vezet 78 százalékkal, amit a bankkártyás fizetés követ 64 százalékkal, a válaszadók 31 százaléka használ valamilyen utalványt, végül alig 1 százalék használ mobilfizetést. Utóbbi arány viszont 4 százalékra ugrik a 26-35 éves korosztály esetében, igaz, ők nagyobb arányban használnak készpénzt, bankkártyát és utalványt is az átlaghoz képest, vélhetően mivel gazdaságilag is aktívabbak.
Forrás: Image: FreeDigitalPhotos.net