Nyitott égbolt egyezmény

Az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok között többéves egyeztetés után végre várhatóan ősszel életbe lépő „nyitott égbolt” egyezmény valószínűleg sok változást eredményez a levegőben – és a földön is. A megállapodás értelmében sokkal több légi járat közlekedhet a két földrész között, mégpedig várhatóan alacsonyabb jegyárakkal. Az egyezménytervezetet az uniós közlekedési miniszterek legutóbb március 22-én vitatták meg, érvénybe lépése előtt végső jóváhagyást kell kapnia az Európa Parlamenttől.

A egyezségnek az Európai Bizottság tanulmánya szerint pozitív hozadéka lesz: öt év alatt 50 százalékkal, 50 millióról 75 millióra nőhet az utasforgalom a két kontinens között. Az utasok öt év alatt 15 milliárd eurót takaríthatnak meg, és 80 ezer új állás jöhet létre a két kontinensen összesen.

Az Európai Bizottság már évekkel ezelőtt úgy vélte, hogy a tagállamok és az Egyesült Államok közti kétoldalú légi közlekedési megállapodások ellentétesek az uniós joggal, ezért szorgalmaztak olyan légi közlekedési megállapodást az EU és az USA között, amely mindkét oldalon szolgálja a fogyasztók érdekeit, valamint modellként szolgálhat a további liberalizáció számára. Az EU– USA „nyitott égbolt” megállapodásra irányuló tárgyalások a 2003 júniusában megrendezett EU–USA csúcstalálkozón indultak. Azóta mintegy tizenegy tárgyalási forduló zajlott le. Az egyezménytervezet első változata 2005 novemberében született meg, további tárgyalásokat követően 2007 márciusára körvonalazódott végre olyan megállapodás, amely mindkét fél számára elfogadható.

Szabad verseny az Atlanti-óceán felett

A megállapodás célja az Unió és az Amerikai Egyesült Államok légiszolgáltatási piacainak egységesítése. Az új egyezmény értelmében a jövőben bármely uniós és amerikai légitársaság szabadon repülhetne bármely EU-n belüli és amerikai repülőtér között, és a korábbiaktól eltérően nem korlátoznák a transzatlanti járatokat üzemeltető társaságok számát. Vonatkozik ez az európai közös repülési övezethez tartozó országokra is, így az EU-tagokon kívül a Balkán, Norvégia és Izland légitársaságaira. Mindez azért is jelentős eredmény, mert az USA első ízben és egyoldalúan garantálja a szabad légiforgalmat az utasforgalom terén. Továbbá Amerika elismerte az európai biztonsági intézkedések hatékonyságát is, amely abban nyilvánul meg, hogy az öreg kontinensen végrehajtott óvintézkedéseket figyelembe veszi és elfogadja.

Lesz-e árzuhanás?

Néhány hónap múlva talán még több potenciális utas számára lesz elérhető az „ígéret földje”. Az Amerikát Európával összekötő légifolyosók eddig is a legforgalmasabbnak számítottak világszinten, mintegy 60 százaléka a járatoknak a két kontinens között repül. A tervek szerint október 28-tól hatályba lépő megállapodásnak köszönhetően az eddiginél is több légitársaság járata közlekedhet az Unió és az USA között az általuk szabadon meghatározott útvonalon. Miután a verseny élesebbé válik, vélhetőleg a jegyárak csökkentése várható – ezáltal még többen engedhetik meg maguknak a tengerentúli utazást. Egyes szakértők azonban úgy vélik, hogy az egyezmény hatására nem feltétlenül zuhannak majd a jegyárak. Vannak, akik mindössze 5-10 százalékos árcsökkenést várnak a hatályba lépést követően. Angol légi közlekedési szakemberek becslései szerint a kezdeti években tízszázalékos jegyárcsökkenésre lehet számítani az Egyesült Államokba tartó járatoknál.

A verseny tisztaságára mindkét fél nagy hangsúlyt fektet. Torzíthatják a légitársaságok versengését, valamint piaci pozícióikat az egyik vagy másik oldalon fellépő nyílt vagy burkolt állami támogatások. Éppen ezért fontos, hogy mind amerikai, mind európai részről az üzleti szereplők teljes körű betekintést nyerjenek egymás eljárásaiba.

Jut is, marad is

A légi fuvarozásra vonatkozó korlátozások nagy része megszűnik a megállapodás hatályba lépésével. Az egyezmény – az amerikai légitársaságok védelmében – nem terjed ki az USA belső légiforgalmára. Nem változott továbbá az a törvény sem, amely a külföldiek tulajdonszerzését korlátozza az amerikai társaságokban. Noha a jövőben európai vállalatok is érdekeltséget szerezhetnek amerikai társaságokban, valamint új piaci szereplőként részeseivé válhatnak az amerikai légi szállítási programoknak, de 25 százaléknál nagyobb részesedést a jövőben sem szerezhetnek USA-beli légitársaságban, ami azt jeleni, hogy semmiképpen sem gyakorolhatnak ellenőrzést az Egyesült Államok légicégei felett. Arra sem kapnak jogot, hogy az Egyesült Államokban saját légitársaságot alapítsanak.

Türelmetlenül várják a nyitást

A Delta Air Lines sürgeti a közlekedési miniszterek EU-tanácsát, hogy fogadják el az amerikai kormány és az EU megbízottjai között született megegyezéstervezetet, melyszerint a transzatlanti piacon teljesen megszüntetnék az eddigi szabályozást. A Delta szerint ez a szabadság hatalmas segítséget jelentene annak a több millió utasnak, akik évente az USA és Európa között utaznak – fejtette ki véleményét Jerry Grinstein, a Delta vezetője. Mindez új korszakot indítana a transzatlanti közlekedésben, és serkentené a versenyt. A Delta mint az Atlanti-óceánt átszelő legnagyobb amerikai légitársaság 2006-ban több mint ötmillió utast szállított ezen az útvonalon. Azonban a jelenlegi szabályozás megakadályozta, hogy a Delta Atlanta, a világ legnagyobb légicsomópontja és a Heathrow, a világ legnagyobb nemzetközi reptere között járatokat indítson. Nagyon fontos lenne a Deltának Heathrow-ra eljutnia, valamint komolyabb pozíciókhoz szeretne jutni az európai piacon. A Delta új járatokkal kívánja növelni nemzetközi jelenlétét, hogy utasai akkor és oda utazhassanak, amikor és ahova szeretnének. Egy szabadabb vagy kevéssé szabályozott légiszolgáltatás hatalmas hasznára válna az utazóknak, a légitársaságoknak és természetesen a szállítmányozó cégeknek az USA– EU piacon, mivel új lehetőséget teremtene a kényelmesebb és versenyképesebb szolgáltatásokra a két kontinens között – emeli ki a légitársaság közleménye.

Bővülhet a repertoár

Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, az új egyezmény felváltja a jelenlegi, Magyarország és az USA közötti légügyi egyezményt. Ez lehetőséget biztosít, hogy a jelenlegi három USA-beli célállomás helyett – New York, Chicago és Los Angeles, utóbbi csak közös járat lehet egy amerikai fuvarozóval – az Egyesült Államok bármely városába indíthassa járatait a Malév. Ez elvi lehetőséget biztosít arra, hogy bármely USA-pont elérhetővé váljon Budapestről közvetlenül vagy más európai vagy amerikai gatewayen keresztül. A gyakorlatban a Malév utasai ebből a Malév és az American Airlines együttműködésében üzemeltetett közös járatok tekintetében profitálhatnak. „A jelenleg rendelkezésre álló flottával a már meglévő hosszú távú járatokat kívánjuk eredményesen üzemeltetni, de természetesen azt is folyamatosan vizsgálni fogjuk, hogy célszerű-e az új open sky egyezmény adta lehetőségekkel – a saját jogon üzemeltetett járatok bővítésével – élni – fűzte hozzá Németh Krisztina. – A Malév mint a Oneworld légiszövetség tagja együttműködését az amerikai célállomások tekintetében már a liberalizáció bejelentése előtt is a Oneworld vezető légitársaságával, az American Airlinesszal tervezte, ezen a közeljövőben sem kíván változtatni.”

A környezetvédők aggályai

Noha az egyezmény várhatóan olcsóbbá teszi a repülést a két kontinens között, vannak olyanok, akik az árnyoldalát is látják. A légi közlekedési ágazat számos negatív környezeti hatással jár, és jelentősen hozzájárul a klímaváltozáshoz. A megnövekedett repülőforgalommal ezek a hatások előreláthatólag tovább erősödnek. Caroline Lucas, az Európa Parlament képviselője úgy véli, a járatszámbővülés fokozza az üvegházhatást károsan befolyásoló gázok kibocsátását is. A nyitott égbolt megállapodás résztvevői ezzel szemben hangsúlyozzák: szorosan együttműködnek a téren, hogy javítsák az üzemanyag-hatékonyságot, és csökkentsék a légi közlekedés károsanyag- kibocsátását.

Interkontinentális fapados?

Új légitársaságot alapít a Ryanair kiötlője és fő tulajdonosa, Michael O’Leary: a cég Európa és az USA között kínál majd kedvezményes áron utazásokat. A Ryanairhez hasonlóan az új társaság sem a kényelméről lesz ismert, ugyanakkor a jelenlegi árak töredékéért lehet majd a kontinensek között utazni. Michael O’Leary a Bloomberget úgy tájékoztatta, hogy egy-egy tengerentúli járatra már 12 dollártól is vehetünk jegyet. Az új légitársaság is másodlagos légikikötők között működtet majd járatokat. A tervek szerint Európában London Stansted, Dublin és Frankfurt-Hahn lesznek az állomások, míg az USA-ban New York, San Francisco, San Diego, Boston, Dallas és Florida közelében fognak landolni a gépek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.