A kifejezés először egy kanadai filmsorozatban hangzott el, ahol a főszereplő ismerőseinek otthonából küldözgetett egzotikus képeslapokat. A kifejezés egy éve van fent a Collins szótár várományos listáján, az enciklopédisták még kivárnak, hogy a jelenség érdemesnek bizonyul- e a megörökítésre. Nyaralás helyváltoztatás nélkül. Csupán egy marketingfogás, új trend vagy a válságra adott egészséges reakció? Erre a kérdésre keressük a választ cikkünkben.
Az otthonmaradás luxusa
Az otthonnyaralásnak is van egy fapados és egy luxusvariációja és azon belül is számos alfaja: Míg egy réteg valóban az elkölthető jövedelmének csökkenése következtében fogja vissza a kiadásait, egy másik szegmens csupán az idejével nem lehet nagyvonalú. Ez utóbbiak készek akár egy közeli luxusszálloda szolgáltatásait is igénybe venni, mivel nem az elkölthető jövedelem csökkenése áll az utazás elmaradásának háttérben, hanem a munkahelyhez való közelség szükségessége. Miért menne valaki a lakásától húsz kilométerre szállodába? A válasz egyszerű: A helyváltoztatás illúziójáért, a kényelemért, az újdonságért, a távol s mégis közel érzéséért. A brit The Times tavaly júliusi közvélemény-kutatása még azt mutatta, hogy a britek közel harmada nyaral otthon, az idei felmérések már 60 százalékkal számolnak. A tavaly külföldön nyaralók egyötöde úgy nyilatkozott, hogy országon belül marad, s 18 százalékuk egyáltalán nem utazik el. A Thomas Cooknál tavaly 11 százalékkal csökkentek a foglalások, válaszként a cég a kínált helyek számát 14 százalékkal csökkentette. A font alacsony árfolyama sem kedvez a kiutazásnak. A brit turizmus ezzel még nyerhet is: egyrészt a külföldieknekaz ország olcsóságát kommunikálják, a briteket pedig a belföldi turizmus felé terelik. Elliott Frisby, a VisitBritain szóvivője szerint a mai helyzetben a jó ár-érték arány legalább akkora vonzerő, mint a nap-homok-tenger hármasa. A VisitScotland kimutatta, hogy egyre több helyi vásárol Edinburgh Passt (24 font felnőtteknek, 16 gyereknek), amely 30 attrakcióra, valamint számos vendéglátóegységbe nyújt jelentős kedvezményt. Egy hosszú hétvége alatt egy helyi család már annyi programon tud részt venni, hogy a kedvezmények miatt nekik is megéri beszerezni. Peter Yesawich, egy orlandói turizmusmarketing-cég vezetője szerint a staycation logisztikailag a hagyományos nyaralásnál sokkal kivitelezhetőbb. Kinek van ideje reptereken vacakolni, amikor a saját városunkban is remekül eltölthetünk egy hosszú hétvégét. Az USA-ban burjánzik az otthon nyaralás két formája: a gazdagabbak hétvégére becsekkolnak egy közeli luxusszállodába, a szegényebbek felfújja a kertben a medencét. A köztes réteg pedig, amit a repülőjegyen vagy benzinköltségen spórol, magasabb kategóriájú szállásra vagy egyéb luxusszolgáltatásra költi. A szállodások gyorsan reagáltak az újfajta keresletre, és ennek megfelelően alakították ki egy éjszakás ajánlataikat, kifejezetten a környék lakosságának.
Otthoni nyaralással számos költségelemet meg lehet spórolni: akár szállást, akár utazást, akár étkezést. Az otthoni nyaralás is lehet relaxáló, ha a nyaraló függetleníteni tudja magát a közelben lévő munkahelyétől, sőt az utazási stressz is megspórolható.
Amerikában kampányolnak
A „Your Staycation Destination” kampány kiötlői Connecticut állam lakóinak ajánlanak 300 helyi attrakcióra vagy programra kedvezményes belépőt. Az amerikai Autóklub (AAA) szerint az átlag észak-amerikai repülőjegyköltség nélkül napi 244 dollárt költ utazása alatt. Ehhez jön még a hosszú repülőtéri várakozás és biztonsági macera. Másokat az idegen kultúra és nyelv, az árfolyam-ingadozás és az elveszett poggyász tántorít el a távoli helyek felkeresésétől. Az autóklub elnökhelyettese, Mark Brown szerint az üzemanyagárak már elérték azt a kritikus szintet, hogy egy réteg kénytelen lemondani az utazásról, és otthon marad, vagy a közeli barátoknál pihen. A szeptember 11-i események óta először fordul elő, hogy az autóval történő belföldi utazások is csökkennek.
Hatások a magyar turizmusra
A gyenge forintárfolyam következtében a hazai kínálat még az utazással együtt is versenyképes lehet. A rossz hír az, hogy Törökországtól Marokkóig számos ország úgy pozicionálja magát, mint az otthon maradás olcsóbb alternatívája. A szolgáltatók számára egyik fontos tanulság, hogy a belföldi és a külföldi vendég közti határok egyre jobban elmosódnak a kereslet és a kínálat viszonylatában is – lásd Vörösmarty téri vásárok, tavaszi fesztivál. Előfordulhat, hogy külföldieknek szánt programokon tömegesen jelennek meg belföldiek és fordítva. Már nálunk is kialakult egy keskeny réteg, amelynek tagjai néhány Budapest közeli luxusszálloda vendégei között rendszeresen megtalálhatók. Akik nem szakadhatnak el sokáig a munkahelyüktől, de egy luxus mini-breakre mindig kaphatók.
Íme, az új utazó
A szkeptikusok csak divatnak és a válságot meglovagoló ügyes marketingfogásnak vélik az otthon nyaralást. Állítják, hogy sohasem volt ilyen kedvező időszak az utazáshoz: alacsony áron extra szolgáltatások rendelhetők, és nem várható zsúfoltság. Az utazásfüggők inkább igényeiket szabják a válsághoz: elő- vagy utószezonban és elsősorban hétköznap utaznak, az úti célt illetően rugalmasak, kedvelik az ingyenes programokat, a helyi tömegközlekedést veszik igénybe, és szuvenírek helyett helyi specialitásokat, csokoládét, fűszereket vagy teát vásárolnak.
Képünkön: otthon nyaraló new yorki Elizabeth Crisci, egy internetes cég munkatársa napfürdőzés közben cigarettára gyújt a lakásának otthont adó new yorki bérház tetején. Crisci szabadsága idejére az otthon nyaralást választotta a magas üzemanyag- és utazási költségek miatt.” (Fotó: Chris Hondros/Getty Images)