Profizmus és erősorrend

Profi szervezés, kiváló, modern helyszín a bécsi vásárközpontban, kelet-európai vásárlói dömping, izgalmas esti kísérőprogramok és ragyogó kávé a Gerbeaud által üzemeltetett kávézóban – ezek voltak az első benyomásaim az idei Austrian and Central European Travel Business vásárról, vagyis az ACTB-ről. Néhány jelből azonban arra lehetett következtetni, hogy nem felhőtlen a szervező országok turisztikai együttműködése.

Ausztria legnagyobb turisztikai szakkiállítását január 27–29. között immár második alkalommal rendezték meg Bécsben, a Messe Wien A csarnokában. A tavalyi 302-höz képest idén 338 stand fogadta az érdeklődőket, főként a külföldi kiállítói érdeklődés növekedésének köszönhetően. Idén 58 országból 852 szakmai látogató vett részt az ACTB-n. Tematikáját tekintve is attraktív volt az idei rendezvény. Számos program szerveződött a nyáron megrendezendő osztrák–svájci közös UEFA labdarúgó Európa-bajnokság köré. Amint a vásáron megtudtuk, a jegyek túlnyomó része már régen elkelt, de a Bécsbe érkező turisták számára (és ezt feltehetőleg a helybeliek sem veszik rossz néven) óriási kivetítőernyőket szerelnek fel több térre, amelyeken keresztül a stadionoktól távol is követhetők a mérkőzések. Fontos attrakció lesz Ausztriában 2009- ben a Haydn-évforduló, és Linz viseli jövőre az Európa Kulturális Fővárosa címet.

Az is tény azonban, hogy hiába a jól hangzó elnevezés, az osztrák beutaztató vásárból tavaly keletközép- európaivá átalakult rendezvényen továbbra is az osztrák kiállítóké volt a főszerep. A vásári terület túlnyomó részén az osztrák szolgáltatók, régiók, települések kínálgatták ajánlataikat. A vásárlók ezzel szemben a világ minden részéből érkeztek, de szembetűnő volt a volt szovjet utódállamok, elsősorban Ukrajna és Oroszország utazási irodásainak hangsúlyos jelenléte. Japán és amerikai vásárlókkal is tárgyalhattak a kiállítók. A vásáron külön szekcióban jelentek meg a Duna menti országok a Danube Tourist Commission égisze alatt.

A kiállítók közötti erőviszonyokat leképezte a rendezvény kezdőnapján megtartott sajtótájékoztató. A házigazda Ausztria képviselői, Petra Stolba, az Österreich Werbung vezérigazgatója, Christine Marek, a Munkaügyi Minisztérium államtitkára, Rainer Ribing, a kamara vezérigazgatója, valamint a Linz 2009 projekt és a bécsi turisztikai hivatal képviselője közel másfél órás érdekes, tartalmas előadást tartott, míg a négy társszervező ország képviselője egyenként csupán néhány perces beszámolóra kapott lehetőséget a szünet után, egy teljesen külön blokkban. Meghökkentő módon az osztrák „házigazdák” nem is várták meg a partnerországok képviselőinek előadásait. Beszédes volt a megszólalók sorrendje is. Elsőként Csehország képviselője, majd a mi szakállamtitkárunk, Kovács Miklós kapott szót. Őt szlovák kollégája követte, végezetül a legkisebb ország, Szlovénia képviselője zárta a sort. Az idő rövidsége ellenére érdemes volt odafigyelni Martin Horvath szlovák államtitkárra, aki kiemelte: Szlovákia a közeljövőben turisztikai képviseletet nyit Japánban, az USA-ban és Kínában, és hamarosan kínai tour-operátorokat hív meg study tourra. Az előadó kijelentette, hogy Szlovákia arra készül, a turizmusban is megismétli azt a sikert, amelyet a gazdaság fejlesztésében elért az utóbbi néhány évben, és hamarosan a térség kistigrisévé válik a turizmusban is, amit az euró közeli bevezetésének lehetősége is segíthet. A szervező országok közötti konkrét turisztikai együttműködésről nem sok szó esett, újságírói kérdésre számoltak be az illetékesek a Visegrádi Négyek-programról, amelynek azonban az ACTB-n részt vevő négyek közül ketten (Ausztria, Szlovénia) nem tagjai. Az esti kísérőprogramokon az osztrákoknak sikerült mindenkit meggyőzniük, hogy kiválóan tudnak megszervezni ilyen több ezer résztvevős programot. A záróestén öt helyszín között oszcillálhattak a résztvevők, az egyes helyek között negyedóránként közlekedő buszok szállították őket. Borkóstolós vacsora egy hagyományos bécsi borkimérésben, klaszszikus zenei koncert, illetve a 70- es évek divatját idéző retróbuli is volt a programok között.

A vásár végeztével a szervező országokba utazhattak a vásárlók, mi, magyarok két túrát ajánlottunk fel, a Budapestet Gödöllővel kombináló programot, illetve pannonhalmi és keszthelyi látogatással bővített hévízi ismerkedést kínáltunk. Mint Kleininger Páltól, a Magyar Turizmus Zrt. bécsi képviselőjétől megtudtuk, Budapestre 50, Hévízre 25 vendég jött.

Mit hoz a jövő?

Emlékezetes, hogy Ausztria saját incoming vásárát bővítette nagy régióssá 2007 januárjában, amikor első ízben megrendezte az Austrian and Central European Travel Businesst. A cseh, a magyar, a szlovák és a szlovén nemzeti turisztikai hivatalok társultak az osztrák kezdeményezéshez. A kezdetekkor elhangzott az ígéret, hogy 2009-től a rendezés helyszíne is rotálni fog a részt vevő országok között, amennyiben azok a szervezés logisztikai és minőségi feltételeinek megfelelnek. Tavaly az Österreich Verbung vezérigazgatója, Petra Stolba úgy nyilatkozott, hogy 2008-ban még biztosan Bécs ad otthont az ACTB-nek, a jövőre vonatkozó tervekről pedig további egyeztetések folynak. Azóta nem sok minden változott, mivel az idei ACTB-n szóba sem került, hogy jövőre Bécsen kívül rendezzék meg a vásárt. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke kérdésünkre elmondta, hogy szeretné, ha 2010-ben Budapest addigra megnyíló új kongresszusi központja adna otthont a regionális beutaztató vásárnak.

Rekordév Ausztriában

 Az ACTB vásáron nyilvánosságra került előzetes adatok szerint tavaly 31,1 millió turistaérkezést regisztráltak Ausztriában, ami 3,3%-os növekedést jelent 2006-hoz képest. A vendégéjszakák tekintetében szerényebb volt (1,7%) a növekedés, de a 121,4 millió vendégéjszaka mindenképpen imponáló adat. A turistaérkezések száma sohasem volt még ilyen magas, és a vendégéjszakák száma is tavaly érte el újra a 120 milliót – 1995 óta első ízben. Érdemes megjegyezni azonban, hogy a Statistics Austria adatai szerint 1993-ban és 94-ben 127, illetve 122,4 millió volt ez az adat. Az egyes küldőpiacok eltérően teljesítettek, míg Németországból, Olasz- és Franciaországból, továbbá Japánból és az USA-ból csökkent a vendégéjszakák száma, Kelet- és Közép-Európából imponáló volt a forgalom növekedése. Hazánkból közel nyolc százalékkal több vendégéjszakát regisztráltak Ausztriában, mint 2006-ban, honfitársaink összesen több mint 1,5 millió vendégéjszakát töltöttek el az országban. Magyarország a 9. helyen áll a küldőpiacok versenyében. Jelentős volt a román (+75%), az orosz (+25%), a lengyel (+15,9%) és a cseh (+12,5%) vendégéjszakák bővülése is. Nőtt az osztrák belföldi forgalom: 2006-hoz képest 2,7 százalékkal. A vendégforgalom három fő csoportra bontható Ausztriában, egyharmadát a belföldi vendégek, egyharmadát a Németországból érkezett vendégek, egyharmadát pedig a további küldőpiacokról érkezők adják.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.