Ausztria legnagyobb turisztikai szakkiállítását január 27–29. között immár második alkalommal rendezték meg Bécsben, a Messe Wien A csarnokában. A tavalyi 302-höz képest idén 338 stand fogadta az érdeklődőket, főként a külföldi kiállítói érdeklődés növekedésének köszönhetően. Idén 58 országból 852 szakmai látogató vett részt az ACTB-n. Tematikáját tekintve is attraktív volt az idei rendezvény. Számos program szerveződött a nyáron megrendezendő osztrák–svájci közös UEFA labdarúgó Európa-bajnokság köré. Amint a vásáron megtudtuk, a jegyek túlnyomó része már régen elkelt, de a Bécsbe érkező turisták számára (és ezt feltehetőleg a helybeliek sem veszik rossz néven) óriási kivetítőernyőket szerelnek fel több térre, amelyeken keresztül a stadionoktól távol is követhetők a mérkőzések. Fontos attrakció lesz Ausztriában 2009- ben a Haydn-évforduló, és Linz viseli jövőre az Európa Kulturális Fővárosa címet.
Az is tény azonban, hogy hiába a jól hangzó elnevezés, az osztrák beutaztató vásárból tavaly keletközép- európaivá átalakult rendezvényen továbbra is az osztrák kiállítóké volt a főszerep. A vásári terület túlnyomó részén az osztrák szolgáltatók, régiók, települések kínálgatták ajánlataikat. A vásárlók ezzel szemben a világ minden részéből érkeztek, de szembetűnő volt a volt szovjet utódállamok, elsősorban Ukrajna és Oroszország utazási irodásainak hangsúlyos jelenléte. Japán és amerikai vásárlókkal is tárgyalhattak a kiállítók. A vásáron külön szekcióban jelentek meg a Duna menti országok a Danube Tourist Commission égisze alatt.
A kiállítók közötti erőviszonyokat leképezte a rendezvény kezdőnapján megtartott sajtótájékoztató. A házigazda Ausztria képviselői, Petra Stolba, az Österreich Werbung vezérigazgatója, Christine Marek, a Munkaügyi Minisztérium államtitkára, Rainer Ribing, a kamara vezérigazgatója, valamint a Linz 2009 projekt és a bécsi turisztikai hivatal képviselője közel másfél órás érdekes, tartalmas előadást tartott, míg a négy társszervező ország képviselője egyenként csupán néhány perces beszámolóra kapott lehetőséget a szünet után, egy teljesen külön blokkban. Meghökkentő módon az osztrák „házigazdák” nem is várták meg a partnerországok képviselőinek előadásait. Beszédes volt a megszólalók sorrendje is. Elsőként Csehország képviselője, majd a mi szakállamtitkárunk, Kovács Miklós kapott szót. Őt szlovák kollégája követte, végezetül a legkisebb ország, Szlovénia képviselője zárta a sort. Az idő rövidsége ellenére érdemes volt odafigyelni Martin Horvath szlovák államtitkárra, aki kiemelte: Szlovákia a közeljövőben turisztikai képviseletet nyit Japánban, az USA-ban és Kínában, és hamarosan kínai tour-operátorokat hív meg study tourra. Az előadó kijelentette, hogy Szlovákia arra készül, a turizmusban is megismétli azt a sikert, amelyet a gazdaság fejlesztésében elért az utóbbi néhány évben, és hamarosan a térség kistigrisévé válik a turizmusban is, amit az euró közeli bevezetésének lehetősége is segíthet. A szervező országok közötti konkrét turisztikai együttműködésről nem sok szó esett, újságírói kérdésre számoltak be az illetékesek a Visegrádi Négyek-programról, amelynek azonban az ACTB-n részt vevő négyek közül ketten (Ausztria, Szlovénia) nem tagjai. Az esti kísérőprogramokon az osztrákoknak sikerült mindenkit meggyőzniük, hogy kiválóan tudnak megszervezni ilyen több ezer résztvevős programot. A záróestén öt helyszín között oszcillálhattak a résztvevők, az egyes helyek között negyedóránként közlekedő buszok szállították őket. Borkóstolós vacsora egy hagyományos bécsi borkimérésben, klaszszikus zenei koncert, illetve a 70- es évek divatját idéző retróbuli is volt a programok között.
A vásár végeztével a szervező országokba utazhattak a vásárlók, mi, magyarok két túrát ajánlottunk fel, a Budapestet Gödöllővel kombináló programot, illetve pannonhalmi és keszthelyi látogatással bővített hévízi ismerkedést kínáltunk. Mint Kleininger Páltól, a Magyar Turizmus Zrt. bécsi képviselőjétől megtudtuk, Budapestre 50, Hévízre 25 vendég jött.
Mit hoz a jövő?
Emlékezetes, hogy Ausztria saját incoming vásárát bővítette nagy régióssá 2007 januárjában, amikor első ízben megrendezte az Austrian and Central European Travel Businesst. A cseh, a magyar, a szlovák és a szlovén nemzeti turisztikai hivatalok társultak az osztrák kezdeményezéshez. A kezdetekkor elhangzott az ígéret, hogy 2009-től a rendezés helyszíne is rotálni fog a részt vevő országok között, amennyiben azok a szervezés logisztikai és minőségi feltételeinek megfelelnek. Tavaly az Österreich Verbung vezérigazgatója, Petra Stolba úgy nyilatkozott, hogy 2008-ban még biztosan Bécs ad otthont az ACTB-nek, a jövőre vonatkozó tervekről pedig további egyeztetések folynak. Azóta nem sok minden változott, mivel az idei ACTB-n szóba sem került, hogy jövőre Bécsen kívül rendezzék meg a vásárt. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke kérdésünkre elmondta, hogy szeretné, ha 2010-ben Budapest addigra megnyíló új kongresszusi központja adna otthont a regionális beutaztató vásárnak.
Rekordév Ausztriában
Az ACTB vásáron nyilvánosságra került előzetes adatok szerint tavaly 31,1 millió turistaérkezést regisztráltak Ausztriában, ami 3,3%-os növekedést jelent 2006-hoz képest. A vendégéjszakák tekintetében szerényebb volt (1,7%) a növekedés, de a 121,4 millió vendégéjszaka mindenképpen imponáló adat. A turistaérkezések száma sohasem volt még ilyen magas, és a vendégéjszakák száma is tavaly érte el újra a 120 milliót – 1995 óta első ízben. Érdemes megjegyezni azonban, hogy a Statistics Austria adatai szerint 1993-ban és 94-ben 127, illetve 122,4 millió volt ez az adat. Az egyes küldőpiacok eltérően teljesítettek, míg Németországból, Olasz- és Franciaországból, továbbá Japánból és az USA-ból csökkent a vendégéjszakák száma, Kelet- és Közép-Európából imponáló volt a forgalom növekedése. Hazánkból közel nyolc százalékkal több vendégéjszakát regisztráltak Ausztriában, mint 2006-ban, honfitársaink összesen több mint 1,5 millió vendégéjszakát töltöttek el az országban. Magyarország a 9. helyen áll a küldőpiacok versenyében. Jelentős volt a román (+75%), az orosz (+25%), a lengyel (+15,9%) és a cseh (+12,5%) vendégéjszakák bővülése is. Nőtt az osztrák belföldi forgalom: 2006-hoz képest 2,7 százalékkal. A vendégforgalom három fő csoportra bontható Ausztriában, egyharmadát a belföldi vendégek, egyharmadát a Németországból érkezett vendégek, egyharmadát pedig a további küldőpiacokról érkezők adják.