Így van, ötven százalék plusz egy részvény a részesedésünk a Kompasban. De nem tervezzük, hogy beolvasztjuk egyik céget a másikba, azt viszont igen, hogy optimalizáljuk az üzleti és értékesítési funkciókat.
Mit kell tudni az adriatica. net-ről?Az adriatica.net nyolc cégből álló vállalatcsoport. Nem titkolt célunk, hogy néhány éven belül Európa egyik vezető utazási vállalkozásává fejlődjünk. Olyan utazásiiroda- hálózatot akarunk létrehozni, amely magas színvonalú és személyre szabott szolgáltatásaival tűnik ki a versenytársak közül. Én informatikai szakember vagyok, korábban sok start-up projektben vettem részt. Az adriatica. net 2000-ben alakult, komoly növekedési tervekkel és a megfelelő befektetői háttérrel. Megláttunk egy piaci rést: Horvátországban akkor még nem volt ilyen internetes turisztikai szolgáltatás, ráadásul a turisztikai piacon nem volt egyetlen nagy játékos, ezért eldöntöttük: legyünk mi azok. Utána elkezdtük felvásárolni a nekünk tetsző cégeket. Így vette meg az akkor százötven főt foglalkoztató adriatica.net a hatszáz főt alkalmazó Kompas többségi részesedését. A Kompasügyet egyébként én nem felvásárlásnak, hanem inkább stratégiai partnertársaságnak tekintem – nem a tulajdonosi jogviszonyokra, hanem az üzleti funkciók szinergiájára szeretnénk összpontosítani.
Mekkora a vállalat forgalma?2005-ben az adriatica.net cégcsoport konszolidált forgalma elérte a 340 millió, tavaly pedig már a 400 millió eurót. Az árbevétel huszonnégy százaléka utazásszervezésből, tizenkilenc százaléka viszonteladásból származott, a földi szolgáltatási csomagok részaránya kilenc százalék volt, a fennmaradó negyvennyolc százalék beutaztatásból származott. 2005- ben csaknem 1,2 millió beutazó és 708 ezer kiutazó utasunk volt.
Hogy sikerült mindezt elérniük?A legújabb informatikai megoldásokat alkalmazzuk, és építünk az alkalmazottainkra. Mára az adriatica. net csoport több mint ezerkétszáz főt foglalkoztat, elsősorban fiatalokat. A felvásárolt cégeknél meghagyjuk a korábbi vezetést. A csoport tagja az 1951-ben alapított Kompas, amely huszonegy irodából, négy képviseleti irodából, egy GSA-ból, valamint egy franchise irodából áll. Horvátország vezető desztinációsmenedzsment- cége (DMC), az Atlas is a cégcsoportunk része. Az 1923-ban alapított cég látja el Horvátországban az American Express Travel Service képviseletét. Ugyancsak a közelmúltban került hozzánk a horvátországi üdülésekre specializálódott, müncheni és rotterdami központú I.D. Riva Tours. A csoporthoz tartozik még az Atlas Airtours chartereztető tour operátor, az Odisej szlovén síspecialista, valamint az Ilirika Turizam, amelynek Szlovéniában, Olaszországban és Szerbiában vannak irodái. És persze az adriatica. net, a legnagyobb horvátországi online utazási iroda, továbbá az Adriagate nevű online Dalmácia- specialista.
Ezután nem furcsa, hogy Magyarországon egyéves működés után bezárták az önálló adriatica. net irodát?Az történt, hogy amikor megvásároltuk az Atlas Airtourst, azzal együtt a budapesti Atlas Airtours is vállalatcsoportunkhoz került. Az iroda vezetője, Andelka Bradaric viszont egy év elteltével nyugdíjba vonult, és nem láttuk értelmét, hogy két külön érdekeltséget tartsunk fenn Budapesten, miután tavaly óta immár a Kompas is hozzánk tartozik.
Most mi a helyzet?Jelenleg a Kompas budapesti irodával képviseli az adriatica.net csoportot Magyarországon, és a cégcsoport B2B-értékesítését végzi, valamint ők a mi GSA-ink a magyar piacon. B2C-vendégeink pedig továbbra is a zágrábi irodával állnak kapcsolatban foglalásaik technikai bonyolítását tekintve.
Mely piacokon vannak még jelen?Beutaztatásban a legfőbb piacunk Horvátország, Szlovénia, Csehország, Ausztria, Magyarország, Olaszország, Lengyelország, Német- és Franciaország, míg a kiutazásban Németország, Szlovénia, az Egyesült Királyság, a Benelux- államok, Skandinávia és az USA tartozik legfontosabb piacaink közé.
Hogyan tovább?Folytatjuk a terjeszkedést. Néhány éven belül bővíteni kívánjuk az általunk kínált desztinációk körét, azt tervezzük, hogy évente 150 ezer utast küldünk a mediterrán térség országaiba nyaralni. A célunk az, hogy a jelenlegi 1,3 millióról három-öt éven belül hárommillióra növeljük a cégcsoport által utaztatott turisták számát. Ehhez persze a jelenlegi harmincszázalékos növekedési ütem is lassú, ezért további felvásárlásokra lesz szükség. Felvesszük a kesztyűt, versenybe szállunk még a TUI-val és a Neckermann-nal is. Ebben az irányban tervezünk terjeszkedést Magyarországon is.
Chartereket is indítanának Budapestről?A közeljövőben már ez a tervünk. Szeretnénk Magyarországról mediterrán desztinációkra chartereket indítani, mint ahogy azt már Szerbiából, Szlovéniából és Horvátországból is tesszük, ugyanakkor gondolkodunk például az albán tengerparton is mint új desztináción.
Magyarországon konkrétan milyen terveik vannak?Az adriatica.net-nek és a Kompasnak együtt tavaly több mint húszezer utasa volt Magyarországról Horvátországba. Az idén harminc százalékkal magasabb utasforgalom elérése a cél. Erre minden esély megvan, hiszen az Utazás kiállítás idején már tizenöthúsz százalékkal több volt a foglalásunk, mint tavaly ilyenkor. Az adriatica.net márkaneve is egyre ismertebb. 2005-ben Év Honlapjakülöndíjat nyertünk, 2006-ban pedig az adriatica.net Coolbrand státust kapott a Superbrands magyarországi képviselőitől.
Milyennek látja a befektetési lehetőségeket a Balkánon?Tavaly felvásároltuk az egyik legjelentősebb szerbiai utazási irodát, a Jolly Travelt, így ott is jók a piaci pozícióink. Délkelet-európai regionális központot akarunk Belgrádban kialakítani, és onnan fogjuk kiszolgálni a szerb, román, bolgár piacot. Ezzel szemben nem tervezzük sem szállodák, sem repülőgépek vásárlását, nem akarjuk, hogy érdekellentét alakuljon ki egyes tevékenységi köreink között.
Honnak van tőkéjük ehhez a terjeszkedési offenzívához?Az adriatica.net az egyik legnagyobb horvátországi szoftvercég leányvállalataként született meg. Az informatikai cég az anyavállalat szerepét felvállalta az adriatica. net alapítása óta. Később mellé más befektetői csoport is csatlakozott. Az adriatica.net-nél ki kell találnunk, mibe érdemes fektetni, a pénzügyi háttér – megfelelő befektetési lehetőségek prezentálása esetén – a rendelkezésünkre áll.
Ez a tempó nem veszélyezteti a vállalkozás nyereségességét?A cégcsoport konszolidált eredménye pozitív, egyik leányvállalatunkat Horvátországban bevezettük a tőzsdére, és tervezzük, hogy három- négy éven belül nemzetközi tőzsdére visszük az adriatica.net-et.
Mi a véleménye a horvátországi szállodai fejlesztések üteméről?Ha arra céloz, hogy túl lassú a jelenlegi tempó, azzal nem értek egyet. Szerintem a jelenlegi helyzetben a horvát tengerparton nem lehet nyereségesen üzemeltetni óriási beruházással megépített luxusszállodákat, ugyanis bármit tesznek a szállodai szakemberek, a szezon túl rövid ahhoz, hogy ezek az irtózatos beruházások belátható időn belül megtérüljenek. Szerintem a horvát tengerpart egyik legfőbb vonzerejét jelentik a kis, középkategóriás családias szállodák, panziók, amelyekből egyre többet találni mindenfelé, és amelyekből egyre többet lehet lefoglalni cégünk internetes oldalán is.
Született: 1970, Zágráb
Iskolák: egyetem: Zágráb, matematika szak
Munkahely: Emporion szoftvervállalat (amelynek leányvállalataként született meg az adriatica.net)
Hobbi: síelés és persze utazás
Nyelvtudás: horvát anyanyelv, folyékony angol és középszintű szlovén, német és olasz
|