Rekordév volt a turizmusban 2007

A Központi Statisztikai Hivatal most publikált 2007. évi végleges adatai szerint a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 7,5 millió vendég 20,1 millió vendégéjszakát töltött el. Ez a vendégek számát tekintve 4,1 százalékos, a vendégéjszakák számát tekintve 2,4 százalékos bővülést jelent, amely eredmények az előzetesen publikált adatoknál jóval kedvezőbbek. A kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma – mind a vendégek, mind a vendégéjszakák számát tekintve – a rendszerváltás utáni időszak rekordértékét érte el 2007-ben.

'

A végleges adatok a beutazó és a belföldi forgalom esetében is több százalékponttal jobb eredményeket mutatnak, mint az előzetes adatok. Ezek szerint a külföldi vendégek száma 4,3%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 1,2%-kal emelkedett a 2006. évi értékekhez képest. (A korábban publikált előzetes adatok szerint ez a két érték +2,1 és 0,0% volt.) A belföldi vendégforgalmat is növekedés jellemezte: a vendégek száma 3,9%-kal, a vendégéjszakák száma 3,7%-kal nőtt. Ez az elmúlt tizenhét év legmagasabb értéke. (A korábban publikált előzetes adatok szerint ez a két érték +2,3 és +2,1% volt.)

A kereskedelmi szálláshelyek közül a szállodák teljesítménye az átlagosnál is kedvezőbben alakult, itt a vendégek száma 5,5%-kal, a vendégéjszakák száma 3,1%-kal bővült. Az elmúlt öt évben a szállodák szobakapacitása összességében 8,3%-kal bővült. Az összes kapacitáson belül nőtt a magasabb színvonalú szobák aránya: a négycsillagos szállodák szobakapacitása 45,0%-kal, az ötcsillagos szobáké 23,2%-kal nőtt 2003 óta. A kapacitásbővülés ellenére a 2003-as 43,7%-ról 2007-re 50,1%-ra nőtt a hotelek szobakapacitás-kihasználtsága.

2007-ben a kereskedelmi szálláshelyek 140 milliárd forint bruttó szállásdíj-bevételt realizáltak, ami 6,5%-os növekedést jelent 2006-hoz képest.

Az egyes turisztikai régiók vendégforgalmát vizsgálva elmondható, hogy 2007-ben a legdinamikusabb vendégéjszakaszám-bővülést a Tisza-tó (+9,2%) mutatta, de az országos átlagnál nagyobb mértékű volt a növekedés a Balatonnál (+3,7%), a Nyugat-Dunántúlon (+2,9%), az Észak-Alföldön (+2,8%) és a Budapest-Közép-Dunavidéken (+2,5%) is. Észak-Magyarországon, a Közép-Dunántúlon és a Balatonnál a külföldi forgalomkiesést teljes mértékben kompenzálta a belföldi forgalom bővülése, ami összességében is a vendégéjszakák számának növekedését eredményezte. Abszolút értékben az elmúlt évi szép eredményekhez a legnagyobb mértékben a Budapest-Közép-Dunavidék (+169 ezer éjszaka), a Balaton (+164 ezer éjszaka), a Nyugat-Dunántúl (+60 ezer éjszaka) és az Észak-Alföld (+51 ezer éjszaka) járult hozzá.

A kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégéjszakák száma alapján legfontosabb küldőországok közül dinamikus növekedés jellemezte a román (+43,6%), a cseh (+19,9%), a spanyol (+15,4%), a lengyel (+13,3%), az orosz (+11,6%) és a francia (+7,2%) vendégéjszakák számát. Abszolút értékben a legjobb teljesítményt Románia (+107 ezer éjszaka), Spanyolország (+53 ezer éjszaka), Csehország (+38 ezer éjszaka), Lengyelország (+37 ezer éjszaka), Szlovákia (+28 ezer éjszaka), Oroszország (+28 ezer éjszaka), Belgium (+24 ezer éjszaka) és Franciaország (+23 ezer éjszaka) mutatta.

A Magyar Turizmus Zrt. a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan, 2008 nyarán aktualizálja a 2007. évi végleges adatokat tartalmazó Turizmus Magyarországon című, magyar és angol nyelven elérhető statisztikai leporellót. A kiadvány elektronikus formában a www.itthon.hu honlapról is letölthető lesz.

(Diagramok forrása: KSH)

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.