A szövetség aktívan kifejtette véleményét az év során számos szakmai kérdésben. Melyek voltak ezek?
Januárban javaslatokat tettünk a készülő Turizmustörvény szabályozására, szakmai véleményt adtunk a turizmusfejlesztési, termékfejlesztési stratégiához, véleményt fogalmaztunk meg a bevezetésre kerülő SZÉP kártyával kapcsolatban.
A határon túli iskolai kirándulások szervezésével kapcsolatban több alkalommal levélben fordultunk az illetékes Alapítványhoz, az Országgyűlés Sport- és Turisztikai Bizottságához, az oktatási államtitkárhoz, annak érdekében, hogy az iskolák az utak szervezéséhez utazási irodák szolgáltatásait vegyék igénybe.
Levélben fordultunk a Budapesti Tavaszi Fesztivál igazgatójához a fesztivál programjának időben történő közzétételét kérve.
Illetékességből szakvéleményt küldtünk a nemzetgazdasági miniszternek a repülőjegy értékesítésnél felszámításra kerülő ésszerű szolgáltatási díjakkal kapcsolatban.
A Külügyminisztérium kérésére szakvéleményt adtunk a turisztikai szolgáltatások európai piacának teljesítményértékelésére.
Észrevételeket küldtünk az illetékes polgármesternek a szentendrei belváros felújításának elhúzódásával kapcsolatban.
Számtalan esetben tettünk bejelentést a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak az ország különböző pontjain tapasztalt jogosulatlan utazásszervezéssel kapcsolatban. Mivel bejelentéseink az esetek döntő többségében nem vezettek eredményre, azaz a Hatóság nem tudott eredményesen fellépni a fekete szervezőkkel szemben, kidolgoztunk részükre tanácsadási céllal egy „Kézikönyvet”, melyben részletesen rámutatunk a feketézők módszereire és javaslatot teszünk felkutatásukra, szankcionálásukra. A Kézikönyv tartalmát az NFH képviselőivel személyes találkozó keretében is megvitattuk. Örömmel tapasztaltuk, hogy a kormányzat célul tűzte ki a feketekereskedelem elleni hatékonyabb fellépést és figyelembe vette szakmai állásfoglalásunkat a fogyasztóvédelmi stratégia kialakításához. Bízunk benne, hogy ennek nyomán végre sikerülni fog a feketézők visszaszorítása.
Kiemelt jelentőségű, hogy a nyár folyamán kidolgoztuk etikai ajánlásunkat az utazásszervezők és utazásközvetítők együttműködésének szabályozására, bízunk benne, hogy nem csak szövetségünk tagirodái fogják követni az ajánlás pontjait, melynek betartása az egész utazási irodai szakma presztízsét növelné.
Több alkalommal aktívan részt vettünk a jövőben kialakításra kerülő, több országot érintő
Közös Duna stratégia kialakításával kapcsolatos konferencián.
A MUISZ 1994. óta részt vesz az ECTAA (az Európai Unióhoz tartozó országok utazási irodai szövetségeinek egyesülése) munkájában, esetenként véleményezi a szervezet által küldött, az egész európai utazási szakmát érintő kérdésekben megküldött anyagokat.
Milyen fórumokon igyekeztek tájékoztatni a tagságot az aktuális szakmai kérdésekről?
A MUISZ tagok részére folyamatosan rendelkezésre áll a térítésmentes jogi és adótanácsadói segítségnyújtás. Az év elején két alkalommal szerveztünk adótanácsadói előadást tagjaink részére szakértő előadók bevonásával. Még ebben az esztendőben december 12-én újabb adótanácsadói konzultációt szervezünk, melyben a MUISZ szakértője a 2012. évi változásokról ad összefoglaló tájékoztatást.
A Magyar Turizmus Zrt-vel együttműködve Titkárságunk logisztikai segítséget nyújtott több, beutaztatók részére szervezett work-shopnál, pl. amerikai, indiai, holland work-shop, márciusi nagy study túra, Nyitott kapuk akció, stb.
Részt vettünk a Magyar Turizmus Zrt. Kongresszusi irodájának honlapján szereplő MICE irodák minősítésében. A termékfejlesztési igazgatósággal megvitattuk és véleményeztük rendkívül gazdag tevékenységük idei tapasztalatait, és a jövő évi terveiket.
Több esetben látogatást szerveztünk tagjaink részére különböző, a programlehetőségeket gazdagító intézménybe, például a Korda Filmstúdióba, a Zelnik István Aranymúzeumba, a felújított siroki várhoz és Kisnánára, november végén egy kulturális work-shop-ra a MÜPA-ban, hét budapesti kulturális intézmény részvételével, stb.
Kiutaztató tagjaink részére közreműködtünk több fam-trip logisztikai bonyolításában (Kassa, Üzbegisztán, Riga).
A MUISZ tevékenységének országos megismertetése érdekében road-show-t szerveztünk, melynek eddigi állomásai Szeged, Miskolc, Győr és Szombathely voltak, a következő helyszín Pécs lesz.
A kommunikáció terén milyen említésre méltó események történtek?
Januárban sajtótájékoztatót tartottunk tevékenységünk szélesebb körben történő megismertetésére, de cél volt a figyelemfelhívás a fekete utazásszervezés káros következményeire is. Az év során folyamatosan adtunk interjúkat a sajtónak, minden, szakmánkat érintő témában (sajnos a médiát elsősorban a botrányok és tragédiák érdeklik, olyankor keresnek minket leginkább). Tagjainkat kör-e-mailben folyamatosan tájékoztatjuk a Szövetség munkájával kapcsolatos eseményekről.
Hogyan erősítették a szakmai partnerkapcsolatokat az idén?
Szoros együttműködést alakítottunk ki a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével (NiT), ennek keretében Etikai kódexet fogadtunk el az utazási irodák és autóbuszos személyszállító vállalkozások együttműködésének szabályozására.
A NiT-tel közösen intenzív tárgyalásokat folytattunk a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Nonprofit Kft.-vel (új nevén BTDM) a Budapesten közlekedő turistabuszok parkolási problémáinak megoldására. A tárgyalások első eredménye a Hősök terén kialakított autóbusz-parkoló. Javaslatot tettünk további buszparkolók kialakítására, ill. a turistabuszok városi közlekedésére vonatkozóan, ez ügyben a tárgyalások folytatása következik.
Több alkalommal folytattunk megbeszélést a Budapest Airport képviselőivel a turistabuszok repülőtéri parkolásával, hordárok igénybevételével és a repülőteret illető más kérdésekkel kapcsolatban, melynek eredményeként több kompromisszumos megállapodás született.
Felvettük a kapcsolatot az újonnan megalakult Orvosi Turizmus Iroda Zrt-vel, abból a célból, hogy az iroda közvetítésével a Magyarországra érkező fogászati betegek itt tartózkodásukhoz a hazai beutaztató irodák szolgáltatásait is vegyék igénybe. A Zrt. vezérigazgatója prezentációt tartott a beutaztató irodák részére, együttműködési lehetőséget ígérve, 2-3 év távlatában.
Felvettük a kapcsolatot a szintén újonnan alakult Turisztikai Managerek Szövetségével, felajánlva részükre a MUISZ támogatását céljaik eléréséhez.
Többszöri megbeszélést folytattunk a TDM Szövetség elnökével, annak érdekében, hogy a nagy számban megalakuló TDM szervezetek lehetőség szerint vegyék igénybe a beutaztató irodák közvetítését tagjaik szolgáltatásainak külföldi értékesítéséhez.
Megállapodtunk a MARESZ-szel, hogy szakmai kérdésekben a jövőben együttműködünk, egymást támogatjuk.
Melyek a jövőre nézve a szövetség legfontosabb feladatai?
Következetesen folytatjuk a lobbytevékenységet a szakmát érintő jogi és közgazdasági környezet minél kedvezőbbé tétele érdekében. A jövőben is hangsúlyt helyezünk új együttműködési lehetőségek feltárására tagirodáink részére, valamint a tevékenységüket segítő és gazdagító lehetőségek felkutatására külföldön és belföldön egyaránt. Kiemelt szempont a MUISZ tagirodák presztízsének növelése. Ezen túlmenően minden lehetséges eszközzel harcolunk a jogosulatlan utazásszervezés visszaszorítása érdekében.