Rengeteg megoldott, sok megoldásra váró feladat

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége igen aktív és sokrétű tevékenységet végzett 2011-ben. A szakmai szervezet elnökét, Molnár Gabriellát kértük meg arra, foglalja össze olvasóink számára a legfontosabb történéseket. 

A szövetség aktívan kifejtette véleményét az év során számos szakmai kérdésben. Melyek voltak ezek?

Januárban javaslatokat tettünk a készülő Turizmustörvény szabályozására, szakmai véleményt adtunk a turizmusfejlesztési, termékfejlesztési stratégiához, véleményt fogalmaztunk meg a bevezetésre kerülő SZÉP kártyával kapcsolatban.

A határon túli iskolai kirándulások szervezésével kapcsolatban több alkalommal levélben fordultunk az illetékes Alapítványhoz, az Országgyűlés Sport- és Turisztikai Bizottságához, az oktatási államtitkárhoz, annak érdekében, hogy az iskolák az utak szervezéséhez utazási irodák szolgáltatásait vegyék igénybe.

Levélben fordultunk a Budapesti Tavaszi Fesztivál igazgatójához a fesztivál programjának időben történő közzétételét kérve.

Illetékességből szakvéleményt küldtünk a nemzetgazdasági miniszternek a repülőjegy értékesítésnél felszámításra kerülő ésszerű szolgáltatási díjakkal kapcsolatban.

A Külügyminisztérium kérésére szakvéleményt adtunk a turisztikai szolgáltatások európai piacának teljesítményértékelésére.

Észrevételeket küldtünk az illetékes polgármesternek a szentendrei belváros felújításának elhúzódásával kapcsolatban.

Számtalan esetben tettünk bejelentést a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak az ország különböző pontjain tapasztalt jogosulatlan utazásszervezéssel kapcsolatban. Mivel bejelentéseink az esetek döntő többségében nem vezettek eredményre, azaz a Hatóság nem tudott eredményesen fellépni a fekete szervezőkkel szemben, kidolgoztunk részükre tanácsadási céllal egy „Kézikönyvet”, melyben részletesen rámutatunk a feketézők módszereire és javaslatot teszünk felkutatásukra, szankcionálásukra. A Kézikönyv tartalmát az NFH képviselőivel személyes találkozó keretében is megvitattuk. Örömmel tapasztaltuk, hogy a kormányzat célul tűzte ki a feketekereskedelem elleni hatékonyabb fellépést és figyelembe vette szakmai állásfoglalásunkat a fogyasztóvédelmi stratégia kialakításához. Bízunk benne, hogy ennek nyomán végre sikerülni fog a feketézők visszaszorítása.

Kiemelt jelentőségű, hogy a nyár folyamán kidolgoztuk etikai ajánlásunkat az utazásszervezők és utazásközvetítők együttműködésének szabályozására, bízunk benne, hogy nem csak szövetségünk tagirodái fogják követni az ajánlás pontjait, melynek betartása az egész utazási irodai szakma presztízsét növelné.

Több alkalommal aktívan részt vettünk a jövőben kialakításra kerülő, több országot érintő
Közös Duna stratégia kialakításával kapcsolatos konferencián.

A MUISZ 1994. óta részt vesz az ECTAA (az Európai Unióhoz tartozó országok utazási irodai szövetségeinek egyesülése) munkájában, esetenként véleményezi a szervezet által küldött, az egész európai utazási szakmát érintő kérdésekben megküldött anyagokat.

Milyen fórumokon igyekeztek tájékoztatni a tagságot az aktuális szakmai kérdésekről?

A MUISZ tagok részére folyamatosan rendelkezésre áll a térítésmentes jogi és adótanácsadói segítségnyújtás. Az év elején két alkalommal szerveztünk adótanácsadói előadást tagjaink részére szakértő előadók bevonásával. Még ebben az esztendőben december 12-én újabb adótanácsadói konzultációt szervezünk, melyben a MUISZ szakértője a 2012. évi változásokról ad összefoglaló tájékoztatást.

A Magyar Turizmus Zrt-vel együttműködve Titkárságunk logisztikai segítséget nyújtott több, beutaztatók részére szervezett work-shopnál, pl. amerikai, indiai, holland work-shop, márciusi nagy study túra, Nyitott kapuk akció, stb.

Részt vettünk a Magyar Turizmus Zrt. Kongresszusi irodájának honlapján szereplő MICE irodák minősítésében. A termékfejlesztési igazgatósággal megvitattuk és véleményeztük rendkívül gazdag tevékenységük idei tapasztalatait, és a jövő évi terveiket.

Több esetben látogatást szerveztünk tagjaink részére különböző, a programlehetőségeket gazdagító intézménybe, például a Korda Filmstúdióba, a Zelnik István Aranymúzeumba, a felújított siroki várhoz és Kisnánára, november végén egy kulturális work-shop-ra a MÜPA-ban, hét budapesti kulturális intézmény részvételével, stb.

Kiutaztató tagjaink részére közreműködtünk több fam-trip logisztikai bonyolításában (Kassa, Üzbegisztán, Riga).

A MUISZ tevékenységének országos megismertetése érdekében road-show-t szerveztünk, melynek eddigi állomásai Szeged, Miskolc, Győr és Szombathely voltak, a következő helyszín Pécs lesz.

A kommunikáció terén milyen említésre méltó események történtek?

Januárban sajtótájékoztatót tartottunk tevékenységünk szélesebb körben történő megismertetésére, de cél volt a figyelemfelhívás a fekete utazásszervezés káros következményeire is. Az év során folyamatosan adtunk interjúkat a sajtónak, minden, szakmánkat érintő témában (sajnos a médiát elsősorban a botrányok és tragédiák érdeklik, olyankor keresnek minket leginkább). Tagjainkat kör-e-mailben folyamatosan tájékoztatjuk a Szövetség munkájával kapcsolatos eseményekről.

Hogyan erősítették a szakmai partnerkapcsolatokat az idén?

Szoros együttműködést alakítottunk ki a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével (NiT), ennek keretében Etikai kódexet fogadtunk el az utazási irodák és autóbuszos személyszállító vállalkozások együttműködésének szabályozására.

A NiT-tel közösen intenzív tárgyalásokat folytattunk a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Nonprofit Kft.-vel (új nevén BTDM) a Budapesten közlekedő turistabuszok parkolási problémáinak megoldására. A tárgyalások első eredménye a Hősök terén kialakított autóbusz-parkoló. Javaslatot tettünk további buszparkolók kialakítására, ill. a turistabuszok városi közlekedésére vonatkozóan, ez ügyben a tárgyalások folytatása következik.
Több alkalommal folytattunk megbeszélést a Budapest Airport képviselőivel a turistabuszok repülőtéri parkolásával, hordárok igénybevételével és a repülőteret illető más kérdésekkel kapcsolatban, melynek eredményeként több kompromisszumos megállapodás született.
Felvettük a kapcsolatot az újonnan megalakult Orvosi Turizmus Iroda Zrt-vel, abból a célból, hogy az iroda közvetítésével a Magyarországra érkező fogászati betegek itt tartózkodásukhoz a hazai beutaztató irodák szolgáltatásait is vegyék igénybe. A Zrt. vezérigazgatója prezentációt tartott a beutaztató irodák részére, együttműködési lehetőséget ígérve, 2-3 év távlatában.

Felvettük a kapcsolatot a szintén újonnan alakult Turisztikai Managerek Szövetségével, felajánlva részükre a MUISZ támogatását céljaik eléréséhez.
Többszöri megbeszélést folytattunk a TDM Szövetség elnökével, annak érdekében, hogy a nagy számban megalakuló TDM szervezetek lehetőség szerint vegyék igénybe a beutaztató irodák közvetítését tagjaik szolgáltatásainak külföldi értékesítéséhez.
Megállapodtunk a MARESZ-szel, hogy szakmai kérdésekben a jövőben együttműködünk, egymást támogatjuk.

Melyek a jövőre nézve a szövetség legfontosabb feladatai?

Következetesen folytatjuk a lobbytevékenységet a szakmát érintő jogi és közgazdasági környezet minél kedvezőbbé tétele érdekében. A jövőben is hangsúlyt helyezünk új együttműködési lehetőségek feltárására tagirodáink részére, valamint a tevékenységüket segítő és gazdagító lehetőségek felkutatására külföldön és belföldön egyaránt. Kiemelt szempont a MUISZ tagirodák presztízsének növelése. Ezen túlmenően minden lehetséges eszközzel harcolunk a jogosulatlan utazásszervezés visszaszorítása érdekében.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.