Rossz világ jár a kiállítás- és rendezvényszervezőkre

Kevesebb a kiállító, és a vállalatok egyre kisebb helyet bérelnek a vásárokon. A szervezőcégek kénytelenek újabb "lábakat" növeszteni, ha át akarják vészelni a gazdasági válságot. Sokat ér most a kreativitás.

A közelmúltban rendezett Utazás Kiállítás egyik résztvevője meglepve állapította meg, hogy évek óta nem tolongtak annyian a kőbányai vásárváros pavilonjaiban, mint idén. Egy építőipari szakkiállításon pedig megdőlt a kiállítószámcsúcs - üdítő kivételek ezek a piacon, hiszen a rendezvények legtöbbjén drasztikusan visszaesett a kiállítók, vendégek száma, és akadt olyan is, ami évtizedek óta először elmaradt. - Tavaly, látva a kezdődő gazdasági válságot, úgy becsültük, a kiállítók száma 20-30 százalékkal, a látogatóké ötödével esik majd vissza.

Ennél kisebb arányú, nagyjából tízszázalékos csökkenést tapasztaltunk mostanáig mindkét területen - mondja Szalma Béla, a Magyarországi Rendezvényszervezők Szövetségének (MARESZ) elnöke. - A cégek zöme nem kockáztatja meg, hogy kihagyja a szakmai vásárokat, konferenciákat, de egyértelműen szorítottak a nadrágszíjon: kisebb területet bérelnek, kevesebb munkatársat küldenek a rendezvényekre. - Nem vagyunk derűlátók, ami ezt az évet illeti, sőt: a második fél évben és jövőre további visszaesést várunk - teszi hozzá. A szövetség tagjai külföldön is azt tapasztalják, hogy a konferenciák, vásárok, kiállítások résztvevőinek száma csökken.

- Nem állt meg a világ, de lassabban forog, sok rendezvény például kihagy egy évet a válság miatt - mondja Tornyai Péter, a MARESZ kiállításszervezés és kivitelezés tagozatának vezetője. A vállalatok változatos módszerekkel - e-mailek útján, szórólapokkal, hirdetésekkel - próbálják a kiállításokra csábítani itthon a régi és leendő partnereket, vásárlókat. Sokan közülük előremenekülnek, és külföldi vásárokra is elmennek - már ha nem maradnak el azok is. Más módja is van az alkalmazkodásnak: Tornyai Péter saját cége, a TorTer e-Design Kft. tevékenységi körét bővítette az elmúlt hónapokban. Nemcsak külföldön teljesít megbízásokat, hanem például díszletet is készített tévéműsorokhoz. Nemzetközi tapasztalatairól azt mondja: Olaszországban a visszaesés ellenére rengetegen vettek részt a bútor-, világítástechnikai és belső építészethez kapcsolódó kiállításokon, Cannes-ban pedig az ingatlanbefektetések vásárán tolongtak az emberek, egy németországi szolárium-szakkiállítást azonban a résztvevők számának minimálisra csökkenése miatt összevontak egy másik rendezvénnyel. - A konferenciákhoz kapcsolódó kiállítások száma is lényegesen apadt, a számítástechnikai vásárok pedig a digitális technológiák terjedése nyomán gyakorlatilag megszűntek Magyarországon - teszi hozzá a szakember.

Nem csak hátrányai vannak azonban a gazdasági krízis okozta visszaesésnek: a piac tisztul. Mérettől függetlenül a minőségi szolgáltatást nyújtó, tapasztalt szakembereket alkalmazó vállalkozások maradnak talpon. A cégek zöme valószínűleg túléli ezt a nehéz időszakot, de lehetőség szerint minél több területen jártas embereket fognak alkalmazni, és várhatóan bővítik a tevékenységi körüket is. A kongresszusszervezők beszállnak például a kiállítás-rendezésbe, és a partiszervizhez, de a résztvevők toborzásához kötődő feladatokat is elvállalják majd. - Sokat érnek most a kreatív ötletek, kollégák, hiszen segítségükkel visszafoghatók a költségek - véli Szalma Béla, aki szerint szinte biztos, hogy a vállalkozások csökkentik majd állandó dolgozóik számát, és majd csak akkor bővítik, ha megnyernek egy-egy nagyobb munkát. Akiket viszont tartósan foglalkoztatnak, azok képzésére több pénzt, időt, energiát fordítanak.

A Hungexpónál is érezhető a gazdasági visszaesés hatása. - Volt néhány kiállításunk, amelyet töröltünk, és számos vendégrendezvény is elmaradt - mondta lapunknak Barabás János, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója. Egyre kevesebb a látogató és a kiállító cég, igaz, utóbbi kisebb mértékben csökken, mint az általuk elfoglalt terület nagysága. A szakember, aki az UFI, a kiállítási cégek világszervezetének alelnöke is, úgy véli, nem lesz gyors a gyógyulás. Szerinte a krízis egyfajta bizalmi válságként indult, így a kilábalás útja is a bankok és a cégek egymás közti, illetve a fogyasztókhoz fűződő bizalmának újjáépítésén át vezet. A fővárosi vásárközpontban épp a válság kirobbanása előtt fejeződött be a tulajdonos GL Events-csoport 23 millió eurós beruházása. Felépült a többfunkciós, közel tízezer négyzetméteres G pavilon, két fogadócsarnok, a fedett helyszíneket összekötő passzázs, és korszerűsítették az A, illetve a D pavilont. Barabás János szerint egy ekkora befektetés csak hosszú idő alatt térül meg, és ezt a mostani krízis remélhetőleg nem befolyásolja majd érdemben. (nol.hu)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.