Megkezdődhet a harmadik pesti körgyűrű villamosvonalának, az 1-es pályájának a felújítása. Eredményesen zárult az 1-es villamos vonal Bécsi út – Kerepesi út közötti szakaszának felújítására lefolytatott nyílt közbeszerzési eljárás, augusztus 16-án megkötötték a kivitelezési szerződést nettó 14 188 203 049 forint értékben a Városi Vasútépítő Konzorciummal, amelynek tagjai a Colas Alterra Zrt. és A-HÍD Zrt, közölte lapunkkal a főváros.
Az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion M között vezető, több mint 8000 méter hosszú, részben úgynevezett nagypaneles technológiával épült pályája jelentősen elhasználódott, elöregedett, az utóbbi időben gyakran vezetett a tömegközlekedési szolgáltatás leállásához hőkivetődés, azaz a felforrósodott sínek felpúposodása. A villamosok menetidejét emellett több szakaszon is 10-30 km/órás sebességkorlátozások lassítják.
A teljes körű felújítást követően ezek megszűnnek, így érezhetően növekszik majd a villamosok megengedett sebessége, párhuzamosan pedig csökken az utazási idő, emellett a pálya korszerűsítésekor nagyobb teherbírásúvá válnak a csomópontokban a villamospályát keresztező útátjárók, hogy a síneken áthaladó közúti forgalom miatt még hosszú ideig ne kelljen ismét felújítást végezni.
Óbudán a Rendelőintézet és a Flórián tér között automatikus locsoló berendezéssel ellátott fűburkolatot kap a villamospálya; a külföldön már sok helyen bizonyított megoldás a villamosok jelenleginél jóval csendesebb közlekedését teszi lehetővé, élhetőbbé téve a Vörösvári úti lakótelep környezetét.
A felújítás részeként új vágánykapcsolat létesül a Szentlélek tér megállóhely nyugati, az Árpád híd M megállóhely nyugati és Zugló vasútállomás megállóhely keleti oldalán. A meglévő Jász utcai vágánykapcsolat, valamint a Kerepes úti kitérőkörzet és a Bécsi úti végállomás kitérőkörzete is teljes körűen átépül. A vágánykapcsolatok funkciója, hogy a vonal egy pontján keletkező esetleges zavar, baleset esetén ne kelljen az egész vonalon vagy rendkívül hosszú szakaszon autóbusszal pótolni a villamosokat, ezeknél a vágánykapcsolatoknál a járművek vissza tudnak fordulni.
A vonalszakasz áramellátásának felújításakor 18 kilométernyi hosszúságban megújul a felsővezeték-hálózat, valamint az energiaellátást biztosító kábelek cseréjére is sor kerül. A megújuló hálózat lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának visszatáplálását, növelve ezáltal az energiaellátás hatékonyságát.
Nemcsak a sínpálya teljes körű felújítására kerül sor, de a megállóhelyi peronok is átépülnek, hiszen többek között az 1-es vonalon közlekednek majd az uniós forrásokból, a jelenleg a zajló közbeszerzés keretében Budapestre érkező új, alacsonypadlós, korszerű villamosok. A jelenleginél magasabb, a villamos padlójával majdnem egy szintben elhelyezkedő, 26 centiméteresre tervezett peronok nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszik egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, de a babakocsival közlekedők és az idősek közlekedését is nagymértékben megkönnyítik.
A peronok kényelmesen és akadálymentesen megközelíthetőek lesznek: új gyalogátkelőhelyek létesítésével, valamint hat megállóban – Flórián tér, Szentlélek tér, Népfürdő utca, Árpád híd, Kacsóh Pongrác út – liftek beépítésével. A megállóhelyeken megújulnak az utastájékoztató berendezések, az utasvárók, a padok, a támaszkodók. Az utasok és a vagyon védelme érdekében az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszer épül ki.
Az 1-es villamos vonalán a megállóhelyek jelzőlámpás csomópontokban helyezkednek el, amelyek egy összehangolt rendszer részcsomópontjai. A rekonstrukciós munkák érintik a csomópontok forgalomtechnikai szabályozását is: a beavatkozásokkal a vonal menetideje a menetrendben érvényesíthető mértékben csökkenthető. A teljes vonalszakaszon felülvizsgálják a szabályozástechnikát a villamosközlekedés előnyben részesítése érdekében.
Új arculatot is kap a felújítás során az 1-es villamos, ezáltal a teljes pesti harmadik körgyűrű. A kopár villamosvágányok és környezetük, valamint a megállóhelyi peronok növényekkel oldott, kellemes közlekedési útvonallá alakulnak át. A várostűrő fa- és cserjefajok telepítésével eltűnnek a jelenlegi kiterjedt, használaton kívüli aszfaltfelületek, és a zöldfelületeknek köszönhetően jól elkülönülnek majd a villamospályák az útfelületektől.
A felújítás kivitelezési munkái a szerződéskötést követően, tervezetten szeptember végén kezdődhetnek meg, elsőként a Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszon, majd 2014 nyarától a Lehel utca – Puskás Ferenc Stadion M közötti szakasz következik. A munkálatok ezeken a szakaszokon várhatóan 2014 végéig fejeződnek be.
A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. ütem” projektnek, ami 6,08% önerő biztosításával, 93,92% uniós támogatás felhasználásával, összesen 40.998.763.242 Ft értékben valósulhat meg. A projekt részeként 2013 tavaszán további két kivitelezési eljárást írt ki a főváros a 3-as villamos vonalának, valamint az 1-es villamosvonal Kerepesi út – Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, és a Fehérvári útig tartó meghosszabbítására. A közbeszerzési eljárások folyamatban vannak.
Forrás: Turizmus Online