„A magukat a román turizmus úgynevezett képviselőinek kinevezők fékezik a fejlődést, ötven évvel ezelőtti turizmust gyakorolnak, s ennek eredményeként úgy a külföldi, mint a hazai nyaralni vágyók külföldet választják és az all-inclusive szolgáltatást” – nyilatkozta a vásáron tartott sajtótájékoztatón Dan Matei Agathon, korábbi turisztikai miniszter, az egyik szakmai föderáció (FPTS) elnöke, aki szerint soha nem jönnek majd tömegesen külföldiek, ha nem nyújtják ugyanazokat a szolgáltatásokat, mint a bolgár, török vagy görög szállodák. A kirohanás oka, hogy a vásáron ismét kiújult a nyilatkozatháború az all inclusive szolgáltatást támogatók és ellenzők között, mert utóbbiak szerint ez elhízáshoz, alkoholizmushoz vezet. Agathon javasolta nekik, kérdezzék meg a Neckermant, a Thomas Cook-ot vagy a TUI-t, hány elhízott, alkoholista turistát nyaraltatnak. Tény, a többi versenytárshoz képest a romániai szállodákban, főleg a tengerparton ritka az all inclusive ajánlat, ha pedig mégis van ilyen, annak minősége megkérdőjelezhető.
A kritikákkal az utazási irodák szövetsége (ANAT) sem szűkölködött, elismerték, hogy Románia pont ott van, mint 22 évvel ezelőtt, amikor nem számított turisztikai célpontnak.
Szintén a vásáron, a Román Turizmus Munkaadói Szövetsége (FPTR) a szaktárcát vette célkeresztbe, azzal vádolva őket, hogy fölöslegesen szórják a pénzt a külföldi vásárokon való részvételre, mert azokból az országokból nem jönnek Romániába. „Minek menjünk Japánba, ha évente tízen napoznak a román tengerparton, vagy minek küldött a minisztérium 18 tagú küldöttséget Oroszországba, amikor az oroszoknak egy hónapot kell várniuk a román vízumra, ezért tavaly mindössze hatezren érkeztek, Bulgáriában viszont 48 óra alatt beütik a pecsétet, ezért oda pedig 380 ezer orosz látogatott.”.
Abban az összes szakmai szövetség egyetértett, hogy a turisztikai minisztérium reklámra költött pénzének semmi haszna, az nem térül meg vendégekben.
A szezonkezdésre a vásári nyilatkozatháború mellett a most zajló strandárverés is árnyékot vet. A tengerparti szakaszt kezelő dobrudzsai vízügyi hivatal (ABADL) idén ismét árverést szervezett a strandszakaszok bérbeadására, annak ellenére, hogy az évekkel ezelőtt bevezetett rendszer, habár az volt a célja, hogy rendet teremtsen a partszakaszt illegálisan beépítők miatt, a gyakorlatban csődöt mondott. Az ABADL összesen 155 ezer négyzetméternyi, több szakaszra osztott strandra írta ki a licitet, azzal a céllal, hogy a parton lévő szállodák saját vendégeik számára bérelhessenek fövényt, ezzel biztosítva nyugalmukat, plusz szolgáltatásokat. Csakhogy az előző évek tapasztalata szerint nem minden esetben a szállodák, teraszok nyerték el a bérletet az előttük lévő strandra, gyakran a spekulánsok csaptak le rá, akik aztán hatalmas haszonnal passzolták tovább az árverésen hoppon maradt szállodáknak. S habár a strandok zömét a nagy szállodák elvitték, a kiírás hiányosságai miatt mégis becsúsztak kakukktojások is, mint például, konstancai mobiltelefon-üzlethálózat, vegyipari termékeket forgalmazó cég, cukrászda, kikötői árukezelő. A rendszert, amelynek alapján 2-5 évre bérelhetőek a strandok mindenki kritizálja, ám a minisztérium mégsem változtat rajta. Ezért aztán egységes reklám, stratégia hiányában a román tengerpart várhatóan idén sem lesz a külföldiek egyik kedvenc célállomása, maradnak a hazaiak, akik viszont általában zsúfolásig megtöltik a szállodákat.