„Pontosan 23 honlap működik, összesen 18 nyelven. Angolból van három változat, franciából kettő (Belgiumban és Franciaországban), németből van osztrák, német és svájci, flamandból kettő: egy Belgiumban és egy Hollandiában. Működik a központi portál, mely angol, német és magyar nyelvű” – mondja Kelecsényi Ágnes, a Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) marketingigazgatója. A sokszínűségnek az az oka, hogy az adott honlapokat egészen ez idáig az adott képviselet készítette a helyi sajátosságok, elvárások figyelembevételével. Az arculat egységesítése a megújult hungary.com március utolsó harmadára tehető elindításával elkezdődik ugyan, de mindenképp hosszabb folyamatról van szó.
A régi honlap
„Nem volt különösebb baj a régi honlappal, legfeljebb annyit lehet mondani, hogy nem volt szép, és nem illett ahhoz az irányhoz, amit a ’Talent for Entertaining’ kampány kijelölt Magyarország kommunikációjában. A régi weblapon is nagyon sok információ volt, de nem tudta azokat megfelelően közvetíteni” – mondta Soós Gergely, a weboldal megújításával megbízott Laboratory munkatársa. „Az internetes megjelenésekre – elsősorban tartalomra – pontosan azért fektetünk nagy hangsúlyt, mert a turizmusban az internet az információszerzés egyik fontos – ha nem a legfontosabb – forrása. Egy-egy honlap arculati megújítására 2-3 évenként amúgy is szükség van, hiszen a látogatót vissza kell csalogatni, tudni kell neki újat mondani-mutatni. Ilyenkor célszerű kihasználni a technika adta új lehetőségeket” – tette hozzá Kelecsényi Ágnes. A honlapok látogatottságával elégedett volt az MT Rt.: 2005-ben januártól novemberig összesen 6,2 milliónyian látogatták meg őket a világban. Ha a jelzett időszakot összevetjük az előző év azonos időszakával, akkor kiderül, hogy az MT Rt. (és külképviseletei) által működtetett portálok látogatottsága 39 százalékkal nőtt. „A megújult honlaptól a látogatók – hosszabb távon pedig a turisták – számának a növekedését várjuk” – mondta az MT Rt. marketingigazgatója.
Az új weblap
Az ígéretek szerint színes, szagos, interaktív, multimédiás lesz. Azon a részen például, ahol az előző változatban egy látogatókat üdvözlő levél volt, most egy mozgóképekkel feltöltött belső microsite van. Az egyik változatban Rost Andrea énekel, közben pedig a képernyőt megosztva el lehet indítani egy egyperces filmet Budapestről. A felcsendülő zenét az Anima Sound System írta külön erre az alkalomra. És van még számos ötlet: van például panoráma képnézegető. Nagyobb változásnak tűnik, hogy a Laboratory megváltoztatta azt a módot is, ahogyan információkat lehet szerezni a honlapról; ha valaki például először a spa-lehetőségeket nézegette és utána szállásokat kezdett keresni, akkor a gép kiírta, az adatbázisban hol találhatók meg.
Máshol se jobb?
Általánosságban azt lehet mondani: szó sincs arról, hogy Magyarország le lenne maradva ezen a téren a többi európai országhoz képest.
A Laboratory kutatásából az derült ki, hogy például Franciaország és Olaszország honlapja csapnivaló, másokét pedig meg se lehet találni. Nagy-Britannia hivatalos turisztikai honlapja például a www.visitbritain. uk cím alatt, Görögországé pedig a www.grto.gr. név alatt rejtõzik. Önmagában az nagy eredmény, hogy jó a név: egy információra vadászó turistának valószínûleg a hungary.com jut elõször eszébe.
Nagyon jó honlapot mûködtetnek az írek, a spanyolok és a svájciak – meséli Soós Gergely. A Laboratory munkatársa jó példának tartja a „meetingpoint” szlogent használó lengyel és a pingvineket felvonultató („Nálunk mindenki jól érzi magát”) osztrák honlapot.