Takarékos idei tervek

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium januárban közzétette az idei év gazdaságfejlesztésre meghirdetett pályázati lehetőségeit, majd az ezekhez kapcsolódó 22 felhívást, amelyhez az Európai Unió biztosít támogatást. A GKM összesen 36 pályázatot hirdet meg 33 milliárd forintos költségkerettel. Ebből 19 milliárd a megcélzott uniós forrás.

A támogatásokat ismertető tájékoztatón Csillag István miniszter pozitívumként emelte ki, hogy a GKM a tárcák közül elsőként hozta nyilvánosságra a 2004-es pályázati felhívásokat, amelyek ilyen korán még sohasem jelentek meg. Az újonnan csatlakozó országok közül szintén Magyarország az első, ahol megnyitották az uniós pályázati lehetőségeket. A megjelölt lebonyolító intézmények már február 15-től fogadják a beérkező pályázatokat.

Karcsúsodott a célelőirányzat

A hazai és az európai uniós turisztikai pályázatokat Pál Béla, a turizmusért felelős államtitkár ismertette. Eszerint idén összesen 7 116,7 millió forintra rúg a keret, melyből a hazai forrás 2 284,6 millió Ft. Ehhez az EU Strukturális Alapjaiból 4 832,1 millió támogatást lehet megpályázni. Kizárólag hazai finanszírozású a Széchenyi Turizmusfejlesztési Program (SZTP), további 650 milliós keretösszeggel.


Az SZTP pályázatai a gyógy- és termálfürdőkhöz kapcsolódó szálláshelyek kamattámogatására, a vendéglátóhelyeken a HCCP-rendszer bevezetésére, a gyógy- és termálfürdők vízforgató berendezéseire, a kereskedelmi szálláshelyek és vendéglátóhelyek akadálymentesítésére vonatkoznak. A közös, hazai és uniós pályázatok a Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programjához tartoznak. Százszázalékos pályázati siker esetén e pályázati formában így öszszesen 6 466,7 millió forint hívható le több témakörben.
A Nemzeti Parkok és más védett természeti területek turisztikai láthatóságához szükséges fejlesztések ösztönzésére a tervek szerint 1 281,2 milliós; a világörökségi helyszínek és a történelmi városközpontok látogatóbarát szolgáltatásainak fejlesztésére 1 325,5 milliós; a kastélyok, várak turisztikai funkciókkal való bővítésére 964,4 milliós; a múzeumok és egyedi műemlékek látogatóbarát szolgáltatásainak fejlesztésére 572,7 milliós, az aktív turizmus infrastruktúrájának fejlesztésére 443,1 milliós; a szálláshelyek fejlesztésére 1 192,4 milliós; végül a vonzerőhöz kapcsolódó szolgáltatások fejlesztésére maximálisan 687,4 millió forintos pályázati támogatás jut. Akárhogy is nézzük, a takarékossági program és a megszorítások éreztetik hatásukat a 2004-es turisztikai pályázati kereten.


A 2004-re szóló költségvetési tervezetben (tavalyi, november 24-i lapszámunk) 14,2 milliárddal szerepelt a Turisztikai Célelőirányzat (TC). Ám ebben benne foglaltatik az EU Strukturális Alapjaitól várt 4 832,1 millió Ft is. Ez azonban csak egy lehetőség, a kijelölt keret teljes elnyerésére eddig még nem volt példa. Ilyen értelemben valóban adott a magyar szakemberek számára a lehetőség, hogy rekordot döntsenek a sikeres uniós pályázatok terén.

A TC-n kívül is vannak lehetőségek

Pályázó kedvű (és képes) turisztikai vállalkozóknak mindenképpen azt ajánljuk, böngésszék a GKM egyéb pályázatait is (www.gkm.hu ). A kis- és középvállalkozások fejlesztésére – uniós támogatási keretből – korszerű menedzsmentrendszerek és technikák bevezetésére, szakmaspecifikus, emelt szintű tanácsadásra, a vállalkozások közötti együttműködés szervezésének támogatására lehet pályázni. Itt a lehetőség például gyógyfürdőklaszterek, szállodai közös minőségbiztosítási és marketingszervezetek létrehozására.
A pályázatok készíttetésére, cégstratégiákra és üzleti tervekre, piac- és versenyhelyzet elemzésére, management- marketing tanácsadásra vonatkozó pályázatokat is lehet benyújtani.


Közös arculat és logó kialakítására is kaphatnak támogatást olyan vállalkozások, amelyek hálózati együttműködést vállalnak. Segíti a GKM a kis- és középvállalkozások interneten való megjelenítését is, s ez kiemelt jelentőségű a turisztikai szolgáltatóknál. Kikötők, regionális repülőterek logisztikai szolgáltatásainak bővítésére és energiatakarékossági fejlesztésekre is pályázhatnak kis, – és középvállalkozók.
A GKM „Helyi közútfejlesztési pályázatai” között található 300 millió Ft az országos kerékpárút-törzshálózat fejlesztésére, ami szintén a turizmus érdekeit szolgálja majd.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.