Magyarországon már több mint 40 olyan nonprofit turisztikai szervezet működik, amelyek célja a vendégfogadás feltételeinek javítása, komplex turisztikai programok biztosítása, a turisztikai termékfejlesztés és a turisztikai információnyújtás minőségének javítása.
A turisztikai szakmában TDM-nek hívott szervezetekben a vendéglátóhelyek, szállásadók, önkormányzatok és idegenforgalmi civil szervezetek közösen dolgoznak annak érdekében, hogy az adott területre érkezők minden tekintetben vendégnek érezhessék magukat – adta hírül a TDM Szövetség.
A munka során nagyon fontos szerepe van a megfelelő információszolgáltatásnak, hiszen a vendégek komfortérzetéhez alapvetően hozzájárul, ha már előre meg tudják tervezni programjaikat egy kirándulás vagy nyaralás előtt, ha megfelelő információik vannak a látnivalókról, fesztiválokról és egyéb programokról, s amikor megérkeznek, megfelelő információt kapnak akár a nap 24 órájában a programlehetőségekről.
A hagyományos turisztikai információs ügyfélszolgálat ma Magyarországon nagyrészt még a Tourinform irodákban zajlik, noha egyre több önálló infopont jön létre. A Tourinform név és logó tulajdonosa a Magyar Turizmus Zrt, s kevesen tudják, hogy az irodák fenntartói viszont egyre több helyen a helyi TDM szervezetek. Ennek köszönhető, hogy a konferencia egyik fő témája a Tourinformok ügyfélszolgálati tevékenységének a hatékonyabbá tétele volt.
A konferencián vitaindító előadást tartott Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt vezérigazgatója is, aki bemutatta a Magyar Turizmus Zrt. 2011-es szakmai tevékenységét és azokat a szakmai kapcsolódási pontokat, ahol a helyi szakmai munkát végző TDM szervezetek számára segítséget nyújthat az országos turisztikai marketingszervezet.
A turisztikai szakemberek munkáját ma már számos informatikai megoldás segíti a hatékony információnyújtásban az online foglalási lehetőségektől a GPS alapú telefonos megoldásokig, sőt, léteznek olyan szoftverek is, amelyek mindezt összefoglalva tudják és amelyek különféle statisztikák létrehozására is nagyszerűen alkalmasak. A konferencián a szakemberek többek között ezekkel a modern technológiákkal ismerkedhettek meg.
A rendezvényen Bozzay Andrásné a Nemzetgazdasági Minisztérium képviseletében mutatta be a készülő Turizmus Törvényt, a szállásadók 2011-ben elindított minősítési rendszerét és az NGM és a TDM szervezetek közös munkájának területeit, a szekcióüléseken pedig élénk beszélgetés alakult ki arról, hogy az önkormányzatoknak milyen szerepe, kötelessége van az adott település turizmusfejlesztésében.
A napokban tárgyalja a Parlament a Világörökségi Törvényt. A Magyarország területén található unikális egyetemes értékek védelmére kidolgozott törvényjavaslat az adott területek turizmusát is élénken befolyásolhatja, éppen ezért kiemelten foglalkozott a világörökségi turizmus kérdésével a TDM konferencia is.
Koncz Ferenc országgyűlési képviselő a mezőgazdaság, a borászat, az ipar és a turizmus egymásra épülésének lehetőségeiről beszélt a Dél Tokaj-hegyaljai területeken. A világörökségi védettség alatt álló térségekben különösen fontos a tudatos értékvédelem a helyi vállalkozók és a térségbe érkező vendégek részéről is.
Májer János, Tokaj polgármestere többek között a világörökségi borvidékek unikális értékeinek bemutatását célzó Világörökségi Borászati Kiállítás tervéről beszélt, amely éppen ezt a célt szolgálja.
Hirschberg Attila, a Magyar Limes Szövetség ügyvezető elnöke pedig az egykori Pannónia római emlékeire hívta fel a figyelmet. A civil összefogás csak kreatív, folyamatosan megújulni tudó, a piaci változásokra gyorsan reagáló munka mellett lehet eredményes, éppen ezért az Országos TDM Konferenciákon a jó gyakorlatok megismerése, átvétele a cél.
A mostani konferencián a Tokaj-Hegyalja, Taktaköz, Hernád-völgye TDM szervezet turisztikai kínálatát ismerhették meg a gyakorlatban is a vendégek.