Az ottlét alappillérei az okostelefon, tablet, laptop, applikációk. A testreszabásról internetes aktivitásunk nyoma, a big data gondoskodik.
A Lufthansa legutóbbi fedélzeti magazinjában szúrhatta ki az olvasó Carsten Spohr vezérigazgató beköszöntőjében, hogy a repülés alatt összeállított bevásárlólistán szereplő árukat a légitársaság hazaérkezésünkig akár ki is szállíttatja. A virtuális szupermarket már a jelen – derült ki Heike Birlenbach szavaiból Berlinben az ITB előestéjén, egy sajtóvacsorán.
Az égi bevásárlással kezdetben a Frankfurtba érkezők üres hűtőjét tölti fel a légitársaság és a repteret üzemeltető FraPort. De még mielőtt a gépen azon agyalnánk, hogy miből főzünk a földön vacsorát, megvesszük a jegyünket, amelynek foglalása szintén személyre szabottan történik. Ha például notórius farokrészbe, ablak mellé ülők vagyunk, a weboldal pont ilyen helyet fog dobni. Helyszínalapú digiszolgáltatásaikat a müncheni reptéren tesztelik, ahol a business lounge környékén kószáló economy utas egyszer csak kap egy üzenetet a készülékére, hogy alig több mint húsz euróért maga is betérhet a váróba. Az applikációk egyéb, az utas környezetében lévő szolgáltatásokra is felhívják a figyelmet.
POGGYÁSZ, WIFI ÉS GOOGLE
Már a jelen, de még próbaüzem alatt áll, hogy kütyünkön nyomon követhető poggyászunk útja. A mobil-beszállókártyán lévő hivatkozással nemcsak azt tudjuk, hogy a Frankfurtból Panamába induló gépen rajta van-e a Ferihegyen feladott koffer, de azt is, hogy a célreptéren mikor, melyik csomagszállító szalagon bukkan elő. Ha mégsem, még útközben kiderül, hogy a bőrönd Peking felé tart. A szolgáltatást németországi és milánói debütálást követően kiterjesztik a teljes hálózatra.
Hamarosan megkezdődik a teljes flotta Wifivel történő ellátása, vagyis az európai járatokon is elérhető lesz. Még nem ingyenesen; a 24 órás díj 17 euró. Tovább csökkenhet az ár, ha a műholdas kapcsolatról a tervek szerint átállnak földire. A csoport légitársaságainak Wifivel szerelését a budapesti Lufthansa-Technik végzi majd el – tudtuk meg Dietmar Fockétól néhány hónapja az LH Technik ferihegyi bázisán készített interjú során.
Egy érdekesség: a Lufthansa az első hagyományos légitársaság, amely leszerződött a Google-lel. A 2015-ben megkötött szerződés értelmében az Egyesült Államok után Európa három országában – Norvégia, Svédország, Lengyelország – is vásárolhatunk jegyet a GoogleFligths oldalon.
ÉSZAK-ATLANTI SZKANDER
A Birlenbachhal folytatott beszélgetés során kiderült: a három öböl menti légitársasággal öldöklő verseny folyik, különösen a prémiumutasokért. A minőség lehet a döntő főleg az olyan útvonalakon, amelyeken ők mutathatnak fityiszt az „Öböl 3”-nak. Ez az észak-atlanti forgalom, ahol a Lufthansa-csoport az Air Canadával és a Uniteddel kiegészítve az utasok mintegy egyharmadát szállítja. A vetélytársak sem hagynák ezt válasz nélkül; budapesti dobbantással New Yorkba indulna járat Dubajból, olvashattuk a minap. Az öböl hármas fogatával szemben egy újonnan alakult szervezet, az Airlines for Europe igyekszik fellépni. A hagyományos és fapadosokat egyaránt magában foglaló érdekképviselet az ágazatot sújtó különadók eltörlését, de legalábbis csökkentését szeretné elérni az európai döntéshozóknál, hogy kiegyenlítettebb legyen a küzdelem közöttük. Abba azonban, hogy vetélytársaik mennyiért szerzik be az üzemanyagot, beleszólásuk nem nagyon lehet.