Az esemény egyik aktualitását az adta, hogy az Állami Számvevőszék és a BGF ősztől elindítja új, közpénz-menedzsment képzését. A főiskola nevében dr. Kriszt Éva rektor, az Obszervatóriumtól Dr. Kovács Róbert, míg az Önkormányzati Minisztériumból Szittáné Bilanics Erzsébet köszöntötte a résztvevőket. A konferenciát a plenáris előadások után szakmai kerekasztal-beszélgetések zárták, ahol a települések által gyakorlatban is hasznosítható megoldások kerültek szóba.
A BGF és az Állami Számvevőszék 2009 szeptemberében indítja el „Közgazdálkodás, közpénz-menedzsment” szakirányú továbbképzését. Sándorné Dr. Kriszt Éva, a BGF rektora az úttörőjellegű képzésről elmondta, hogy céljuk a korszerű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező, közgazdálkodó szakemberek képzése.
Niklai Ákos „Összefogással a sikeres turizmusért” című előadásának bevezetőjében a turizmus nemzetgazdasági fontosságáról beszélt. Köztudott, hogy ember-igényes szektor lévén az idegenforgalom munkahelyteremtő képessége meghatározó és a GDP-hez való hozzájárulása (közvetlen és közvetett) Magyarországon is eléri a 8,5 százalékot. A KSH adatai szerint mintegy 400 ezer fő dolgozik a szektorban. Mivel a válság hatására a szabadon felhasználható jövedelmek csökkentek, az árverseny mellett a szakember szerint jelentős átrendeződés indult meg a turizmusban is. Magyarország tekintetében a legjelentősebb visszaesés a vidéki konferenciaturizmusban érezhető. Számos korszerű, vidéki szálloda a wellness mellett a hazai hivatásturizmusba invesztált, s az ipari visszaesésnek ezek a városok a követlen kárvallottjai. Niklai előadásának végén az összefogás pozitív példájaként említette a Sármelléki reptér újraindítását, ezzel is bizonyítva, hogy a közös cél érdekében való fáradozás soha nem hiábavaló, majd hozzátette, hogy ugyanezzel az elánnal lobbiznak a sokak által várt ÁFA csökkentés ügyében is.
Rudi Zoltán, az MTV volt elnöke előadásában az önkormányzatok, a marketing és a média kapcsolatát taglalta. A magyarországi viszonyok egyik hiányosságának a régiós adók kevés számát tartja. Míg Hollandiában 2000 rádióadó működik, itthon csupán 237, holott egy rádió üzemeltetése manapság már nem luxus. A helyi tévék száma is csupán 92 vagyis a regionális adók messze nem fedik le az országot, annak ellenére, hogy egy 2002-ben végzett kutatás szerint a vidéki emberek csupán 28 százaléka tájékozódik az országos csatornákból.
Jókay Károly a versenyképesség összetevőiről, ezen belül az országimázs valamint a városimázs szerepéről tartott prezentációt. 2005-ben Magyarország az országimázs listán a 21. helyet foglalta el. Ettől jelentősen eltér önképünk, mivel a magyar emberek országukat az előkelő 10. helyre sorolták. Érdekességképpen a csehek épp hogy befértek a harmincba, magukat pedig ötször jobbnak értékelték. Az index kiszámításakor figyelembe vették a turisták benyomásait, az ország márkás termékeit, külpolitikáját, kulturális kínálatát, hírességeit valamint a kommunikáció ás a vendégfogadás minőségét is. Szemben az országgal városimázs terén Budapest nem került a harmincas listára. Előadása zárásaként a szakember néhány sikeres külföldi példán vezette le a hatékony imázsfejlesztés lehetséges útjait.
Fehér Botond a 120 éves HYPO bank szakembere banki szemmel vizsgálta a települések pozitív imázsában rejlő gazdasági lehetőségeket. Kitért az országkockázati besorolás negatív hatásaira is, amelynek következtében a települések csak jelentős felárral juthatnak hitelhez. Hangsúlyozta, hogy a jelenlegi forráshiányos helyzetben egy település imázsa egyre jobban felértékelődik, ezért az önismereten alapuló, belülről jövő arculatépítés alapvető a fejlődéshez.
Sabján Katalin, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének nemzetközi titkára a 2008-ban kiírt pályázatok tapasztalatairól beszélt. Három témában (lakóhelyhez való kötődés, roma integráció és befektetők vonzása) 54 pályázat érkezett, amelyek közül a győztesek minden kategóriában 1 millió forintot nyernek. Az idei pályázatokat szintén három témában – Leader projektek, roma integráció és alternatív energiaforrások – október 15-ig kell benyújtani.