Az igények és az érdeklődés növekedéséről a Cruise Lines International Association ( CLIA) számolt be legfrissebb elemzésében. A nemzetközi szervezet által megkérdezett 300 utazási iroda fele válaszolt úgy, hogy idén már 50 százalékkal több jegyet értékesítenek az úszó luxus szállodákra, mint 2011-ben, jövőre pedig még ennél nagyobb növekedés várható. A körkérdésre választ adó ügynökségek becslése szerint jövőre 60-64 százalékos bővülés várható – mindez annak ellenére, hogy a Costa Concordia óceánjáró téli tragédiája komolyan megrengette a piacot. Érdekes, hogy a növekedés első számú motivációja a válaszadók szerint a fogyasztói bizalom növekedése volt. Az ügynökségek közel 60 százaléka ugyanis ezt jelölte meg első számú okként.
A növekedés a hajózási iparág minden szegmensét felöleli – a folyami hajókázástól a luxus hajóutakig, ami azt jelenti, hogy a különböző vagyoni helyzetben levő turisták egészének körében nő a hajózás népszerűsége. A legfelkapottabb úti célok között továbbra is a karibi térség szerepel első helyen, de egyre népszerűbbek az alaszkai és északi tengeri hajóutak is.
A hajóstársaságok egyre jelentősebb marketingforrásokat vonnak be a forgalom növelésébe: a sorra hadrendbe álló új hajókon kívül, a gyermekbarát, az idős párokra és nászutasokra fókuszáló, valamint gazdag kulturális programot kínáló utakat is nyújtanak. Külön meggyőző programokat alakítanak ki az első hajózóknak, hogy felkeltsék az érdeklődést a világ turisztikai kínálatának legdinamikusabb szegmensére.
A cégek erőfeszítését mindeddig siker övezte, hiszen a hajóutakra hónapokkal előre elfogynak a helyek: a luxushajó utakra az indulás előtt öt, az átlagos nívójú hajókázásokra négy hónappal előbb tanácsos helyet foglalni.
Magyarországon a világtrenddel ellentétben stagnál ez a piac. A több neves hajóstársaságot – Celebrity, Costa, Royal Caribbean - képviselő Tensi csoport igazgatója szerint a tavalyi kiugróan jó év után 2012-ben nem növekszik a hajózást választó turisták száma. Tarnóczi Barna szerint a jelenlegi gazdasági helyzetben növekedést csak az olcsóbb utakat – és szerényebb színvonalat – jelentő hajóstársaságok tudnak elérni jövőre. Ezek közül is kiemelkedik az MSC hajóstársaság csábító ajánlata, amely 99 900 forintért két főnek kínál nyolcnapos földközi-tengeri hajóutat.
Az MSC a Vista szerint is dübörög Magyarországon, míg a többi, drágább hajóút iránti érdeklődésnél stagnálás érezhető. A Vista adatai szerint idén kétszer annyi MSC utat adtak el, mint tavaly, köszönhetően az egyet fizet, kettőt kap akciónak. Idén az első félévben 800 jegyet adtak el, ez a második félévben biztosan tovább nő, hiszen ez az időszak a hajós utak igazi szezonja.