Tisztújítás és aktuális kérdések

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége legutóbbi közgyűlésén új tisztségviselőket választottak, és szóba került néhány, évek óta megoldatlan kérdés a feketeutaztatástól a régóta várt, de csak nem érkező utazási irodai rendeletig

A közgyűlés első előadójaként a Magyar Turizmus Zrt. második félévi kampányáról, valamint annak a beutaztató irodákra gyakorolt várható hatásáról beszélt Horváth Gergely, a zrt. vezérigazgatója. A legfőbb célokat az értékesítésösztönzésben, az egyéni utazási döntések előremozdításában, a márkaépítésben és az új piacok megdolgozásában határozta meg az MT Zrt. A Magyar Turizmus Zrt. ezért belföldi kommunikációjában arra fekteti a hangsúlyt, hogy a belföldi utazás releváns alternatíva lehet a külföldivel szemben. Ezt a kereslet felkeltésével, élménykommunikációval igyekeznek elérni. Megújul az online jelenlét, a zrt. jelenleg működő száz fölötti számú honlapját az online fejlesztést követően az Itthon.hu alá rendezve találhatják meg a látogatók. A weboldal fejlesztését indokolja, hogy a társaság kutatása szerint a hazai lakosság 60 százaléka utazási döntéséhez az internetről tájékozódik, míg 25 százalékuk az interneten is foglal utazást.

A külpiaci stratégiában Magyarországot mint márkát igyekeznek megjeleníteni. Ehhez föld alatti vizeinket állították a fókuszba. Komoly figyelmet kapnak a feltörekvő (délszláv, indiai, arab-öbölbeli) piacok, amelyek ellensúlyozhatják a német vendégek évek óta tartó fogyását. Study Tour Pályázati Alap létrehozását is tervezi a Magyar Turizmus Zrt. Szolgáltatói igény esetén pályázni lehet az alapnál forrásért study tour szervezéséhez, amelyhez ötvenszázalékos támogatást is kaphat az utazási iroda. A MICEturizmus színvonalának erősítésére minősítési rendszer bevezetését is tervezi az MT Zrt.

Molnár József, a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. (BTSZK) ügyvezető igazgatója beszélt a budapesti TDM-szervezet létrehozásáról, várható tagjairól és a tervezett tulajdonosi szerkezetéről. A budapesti TDM-modell alapja lehet a jövőben a BTSZK által kiadott hivatalos városkártya, a BudapestCard. Idén is lesz karácsonyi vásár – jelentette be Molnár József, méghozzá november 18. és 30. között. Az idén a BudapestGuide nemcsak évi egy, hanem két alkalommal jelenik meg, ahogy a Budapestkártyához kapcsolódó katalógus is. A BTSZK szeretne a budapesti látnivalók kitáblázottságán is javítani a közeljövőben. A Várban nyílt meg a BTSZK legújabb információs irodája, tervezik, hogy a Műjégpályánál is nyitnak egy exkluzív, 100 négyzetméteres, akár fogadóközpontként is használható irodát.

Új tisztségviselők a szövetségben

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége közgyűlésén két új tisztségviselőt választottak meg a szövetség megjelent tagjai. A tagok egyöntetű szavazata alapján Révhegyi Zoltán (CongressLine) követi a kongresszusi és rendezvényszervező szakterületi érdek-képviselői poszton a leköszönt Baumann Irént (Bridge Tours). Révhegyi Zoltán 1994, azaz diplomája megszerzése óta rendezvényszervezőként dolgozik. Pályáját a Danubiusnál kezdte, majd a Blagussnál folytatta, mielőtt a CongressLine-hoz került. A MUISZ-tagoknak közgazdasági bizottsági póttagot is kellett választaniuk a távozó Pamuki Mária helyett. A választás Hajdú Attilára (STA Travel) esett, aki 1991-ben végzett a KVIFen. A munkája mellett hobbiból adóügyekkel foglalkozó szakember néhány éves, az FMCGszektorban tett kitérőt követően, hat éve dolgozik újra a turizmusban az STA Travel vezetőjeként

Káel Csaba, a Művészetek Palotájának vezérigazgatója ismertette az intézménye előtt álló kihívásokat. Az elmúlt hat év a Müpa megismertetéséről szólt, ezt a célt külföldi előadók meghívásaival igyekeztek elérni, sikeresen. A kulturális turizmus erősítésére a stratégiai partnerekkel közösen csomagajánlatokat dolgoznának ki.

Molnár Gabriella ismertette a MUISZ eddigi tevékenységeit, amelyek három pillérre épülnek: az utazási irodai rendelet, a feketeszervezés és az adótörvények. Az utazási irodai rendelet ügyében 2009 októbere óta nem történt előrelépés. Akkor sikerült elérni, hogy a kauciót nem emelték, és nem vezették be az utazásközvetítők kauciókötelezettségét. Sajnálatos viszont, hogy sok, az utazási vállalkozások számára pozitív javaslat sem került bevezetésre.

Az államtitkárság jelenleg a turizmustörvény előkészítésével foglalkozik, amelyhez természetesen a MUISZ is tett javaslatokat.

A közgazdasági bizottság javaslatot tett az irodákat érintő adórendeletekre, sajnos időközben távozott a helyettes államtitkár, és a tervbe vett kodifikációs bizottság sem jött ezért létre. Az EU-elnökség lezárása után nagyobb lesz a fogadókészség az NGM részéről is. A feketekereskedelem elleni fellépés részeként az NFH-nak számtalan bejelentést tettek. Keveslik a feketén szervezőkre kiszabható 100 000 forintos bírságot is.

A bevezetésre kerülő Szép-kártyával kapcsolatban levelet írt a MUISZ az államtitkárság főosztályvezetőjének, Nemes Andrának és az országgyűlés sport- és turizmusbizottságának: hiszen ha a szállodák szolgáltatásokat vásárolnak jutalék ellenében, az kimeríti a feketeszervezés fogalmát. A MUISZ részt vett az Országgyűlés sport- és turizmusbizottsága ülésén, mindenre kiterjedő összefoglalójukban felhívták a figyelmet a jogosulatlan utazásszervezés mellett a fekete idegenvezetésre, az iskolai kirándulások autóbuszosok feketeszervezéseire. Szatmáry Kristóf ígéretet tett arra, hogy ha elkészül a tavaszi vizsgálat elemzése, visszatér a témára. Sajnálatos, hogy a vizsgálat nem igazán a feketén szervezők ellen irányult, inkább a törvényesen működő irodákat „macerálták”.

A MUISZ levélben megkereste az Orvosi Turizmus Zrt.-t, felajánlva a beutaztató irodák segítségét a fogászati kezelésre érkező betegek fogadására.

A megszűnő Apáczai Alapítvány helyett új alapítvány jött létre a határon túli magyarlakta területekre szervezendő osztálykirándulások témájában. A MUISZ azt kérte, hogy a bonyolultabb utaknál vegyék igénybe utazási iroda segítségét. A tagoknak azt javasolják, hogy regisztrálják magukat a honlapon, szolgáltatásaikat ajánlva. A közelmúltban etikai kódexet alkotott a MUISZ a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével (NIT Hungary), cél az volt, hogy a buszos vállalkozók tartózkodjanak a fekete utazásszervezéstől. A NIT pedig elvárja, hogy az utazási irodák, elsősorban külföldi utak szervezésekor, vegyék figyelembe a buszközlekedésre vonatkozó szigorú EU-előírásokat (vezetési idő, pihenőidő). A Magyar Szállodaszövetséggel felújították a nagyjából tíz évvel ezelőtt elfogadott Code of Conductot, amely az ECTAA és Hotrec által összeállított követelményrendszer, legfontosabb pontja, hogy a szerződős felek tartózkodnak egymás ismert partnereinek elcsábításától. A szöveget megküldték a tagoknak, adott esetben lehet rá hivatkozni.

A szövetség összeállítást készített az Új Széchenyi- terv turizmussal kapcsolatos fejezeteihez, valamint a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht.-nak, és a főváros városüzemeltetésért felelős polgármester-helyettesének jelezték azokat a problémákat, amelyek Budapest turizmusát nehezítik (buszok parkolása, reptéri gyorsvasút hiánya, itt a piros, hol a piros, nyilvános WC-k hiánya, Nemzetközi Hajóállomás, irányítótáblák).

Az év ifjú utazási irodása

Kiss Hajnalka, a szombathelyi NUR Neckermann munkatársa lett az idei év ifjú utazási irodása. A fiatal szakembernek a díjat Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke adta át a szövetség június másodikán tartott közgyűlésén. A fiatal utazási tanácsadó Veszprémben, a Pannon Egyetemen végzett, majd pályáját a Ruefa Reisennél kezdte, a Neckermann Új tisztségviselők csapatát immár több mint négy éve erősíti.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.