Idén, a korábbi pünkösdi időpont helyett 2010. május 8-9-én várta több mint 150 pincészet két napon keresztül a borkedvelőket, kedvezményes, illetve ingyenes borkóstolóval.
A részt vevő szolgáltatók körében végzett felmérés eredményei szerint:
- a pincék negyede 2010-ben első alkalommal csatlakozott az akcióhoz
- 10-ből 6 vendég előzetesen is ismerte az akciót
- egy pincészet átlagosan 67 vendéget fogadott, ami a 150 pincére vetítve összesen 10 500 vendéget jelent a két nap alatt,
- a pincészetek 20,6%-a külföldi vendégeket is fogadott,
- a vendégek a borok mellett kínált szolgáltatásokkal (pincelátogatás, kedvezményes étkezési és vásárlási lehetőségek stb.) is elégedettek voltak,
- 10-ből 7 pincészet az ismertségének és vendégkörének növekedését is várja az akciótól,
- 91,7%-uk máskor is szívesen részt venne hasonló akcióban, a válaszadók 35,0%-a pedig még 2010-ben tervez hasonló kedvezményes akciót.
A Nyitott Pince Napok akció keretében, 2010-ben, régi és új pincék egyaránt várták a vendégeket: a válaszadó pincék 29,4%-a már 2006-ban is partner volt, 36,8%-a 2007-ben (is), 54,4%-a 2008-ban (is), 69,1%-a 2009-ben (is) csatlakozott, míg a válaszadók 25,0%-a 2010-ben első alkalommal nyitotta meg kapuit. A részt vevő szolgáltatók 35,3%-a ingyenes, 72,1%-a kedvezményes árú borkóstolással várta a vendégeket, 89,7%-uknál pedig kedvezményesen vásárolhattak is a betérők.
A borok mellől természetesen a borkorcsolyák sem maradtak el, és sok helyen a pincék megismerésére is lehetőség nyílt pincelátogatás keretében. A felmérésben részt vevő pincék mindegyike nyitva tartott a rendezvény mindkét napján. A pincékbe betérő vendégek 61,8%-a ismerte előzetesen az akciót. A válaszadó pincészetek átlagosan 67 vendéget fogadtak a Nyitott Pince Napok alatt, ami becslésünk szerint – a 150 részt vevő pincére vetítve – 10 500 vendéget jelent összesen. A vendégek közel negyede (23,1%) jelentkezett be előre.
Bár a Nyitott Pince Napok akció elsősorban a belföldieket célozza meg, a magyar bor és gasztronómia a külföldieknek szóló kínálatunkban is fontos vonzerő. A felmérés szerint a pincék ötöde (20,6%-a) fogadott külföldi vendégeket, akik közül a legtöbben Németországból, Ausztriából, illetve Nagy-Britanniából érkeztek, de voltak látogatók Szlovákiából, Lengyelországból, Franciaországból, Finnországból, Norvégiából és Törökországból is. A pincékben dolgozó személyzet döntően angol és/vagy német nyelven kommunikált a külföldiekkel, néhány helyen még szlovákul, olaszul és franciául is kalauzolták a látogatókat.
A pincék a vendégek részéről számos pozitív visszajelzést kaptak az akcióval kapcsolatban: a látogatók nem csupán a borokat, hanem a borosgazdák nyitottságát, a családias hangulatú vendéglátást és a – gazdasági válság ellenére is – kedvezményes árakat is nagyra értékelték.
Bár a fő attrakció természetesen maga a bor volt, sokan más szolgáltatásokat is igénybe vettek. A legtöbben a borvásárlást (65,1%), az étkezést (33,3%) és a szervezett pincelátogatást (25,4%) nevezték meg. Szállást a pincék 7,9%-ának vendégei vettek igénybe.
Az elmúlt évek gyakorlatával szakítva – a pincékkel történt egyeztetést követően – az akció 2010-ben nem a pünkösdi hosszú hétvégén került megrendezésre, ami némiképp megosztotta a véleményeket. A válaszadó pincék – az idei akció tapasztalatait is figyelembe véve – 58,1%-a inkább a pünkösdi időpontban való megrendezést preferálná, egyharmaduk pedig azt támogatná, ha minden év májusának egy adott (azonos) hétvégéjén kerüljön megrendezésre a Nyitott Pince Napok akció.
Minden 10 válaszadó pincéből heten úgy vélik, hogy az akció hatására ismertségük növekedni fog, illetve, hogy a vendégkörük bővül. Hasonló kedvezményes akciót a válaszadók 35,0% tervez még 2010-ben. Leggyakrabban a következőket említették: ingyenes kóstoltatások, hétvégenként hosszabb nyitva tartás, a vendégek meghívása szüreti must- és borkóstolásra, évszakonként egy-egy helyi nyitott pince nap szervezése, helyi falunapokon való részvétel, metszési bemutató, a nyári futball világbajnoksághoz kapcsolódó akció. Az idei akció eredményességét jelzi az is, hogy a pincék túlnyomó többsége, 91,7%-a máskor is részt venne hasonló akcióban - adta hírül a Magyar Turizmus Zrt.