Trendek és kilátások Európa Turizmusában

Pozitív várakozásokkal léphetünk be 2010 utolsó negyedévébe a szakemberek szerint, hiszen az európai turizmus kezd helyreállni.

Az ETC, Európai Turisztikai Bizottság Kutatói Munkacsoportja (Market Intelligence Group, amelyben a Magyar Turizmus Zrt. is képviselteti magát) elkészítette ez évi harmadik negyedéves elemzését az európai turizmus helyzetéről és kilátásairól. A tanulmány a Kutatói Munkacsoport adatai mellett számos egyéb forrásra is támaszkodik, így a Turisztikai Világszervezet (UNWTO), az STR Global, az Oxford Economics, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), az Association of European Airlines (AEA), az Eurostat, a Tourism Decision Metrics (TDM), a Tourism Economics, a Haver Analytics adataira, továbbá az ETC saját adatbázisára, a TourMIS-ra. Az alábbiakban összefoglaljuk a tanulmány legfontosabb megállapításait.

Jó úton a gyógyulás felé

A szakemberek szerint és a különböző vizsgált adatok alapján a tanulmány kijelenti, hogy a világ turizmusa jó úton halad a „gyógyulás” felé. Ez az európai turizmusra is igaz, hiszen 2010 első felében nőtt a vendégéjszakák száma, és az elemzők szerint ez a növekedés a harmadik negyedévben is folytatódik. Eddig a pozitív változásokból leginkább Nyugat-Európa profitálhatott, Észak-Európa viszont továbbra is lemaradásról számol be a tavalyi eredményekhez képest. A nemzetközi vendégérkezések tekintetében Közép-Kelet-Európa szintén elindult a pozitív irányba a 2009-ben tapasztalt nagymértékű csökkenést követően.

A TourMIS adatbázisban szereplő 19 ország közül 17 ország a nemzetközi vendégérkezések számának növekedésről számolt be, a Turisztikai Világszervezet, UNWTO szerint pedig az európai régiókra nézve összességében 2%-os növekedés tapasztalható a januári-júniusi időszakban. Ez jelentős eredményként könyvelhető el az év eleji lassú javuláshoz képest, nem beszélve arról, hogy a 2010 áprilisában szétterült vulkáni hamu nagymértékben akadályozta a légi közlekedés zavartalan működését Európa-szerte.

Az európai kiutazások kedvezően alakulnak, különösen Franciaország esetében állapítható meg erős növekedés, és látható javulásnak indult az Egyesült Királyság kiutazó turizmusa is. Oroszország ebben az évben fontos szerepet játszik a kiutazások terén, a viszonylag gyenge euró pedig elősegítette az Európán kívüli piacokról, elsősorban a Japánból, az Amerikai Egyesült Államokból és Kanadából érkező forgalom élénkülését.

Magyarországon 2010 első nyolc hónapjában a külföldi vendégek száma 3,6%-kal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken. Hazánk legfontosabb küldőpiaca, Németország esetében a válság hatására az utazóközönség érdeklődése elsősorban a hazájukhoz közeli desztinációk felé irányult korábban. Az elmúlt hónapokban ezzel szemben a németek egyre gyakrabban utaztak a távolabbi desztinációkba, miközben a Németországhoz közeli országok (Ausztria, Hollandia és Lengyelország) iránti érdeklődés csökkent, és az utazások időtartama is lerövidült.

Kilábalóban a szállodaipar is

A szállodaiparban is fejlődésről számolnak be a szakemberek, amit a foglaltsági ráták növekedése tükröz a legtöbb piacon. A foglaltsági mutatók a január-augusztusi időszakban Észtországban (+13,6%), Ausztriában (+12,3%), Törökországban (+12,3%) és Oroszországban (+11,4%) növekedtek jelentősebb mértékben. Magyarországon (+7,5%) is viszonylag magas volt a növekedés az előző év azonos időszakához mérten. A szállásadók a megnőtt keresletre, jellemzően magasabb árakkal reagáltak, így a szállodák bevételei általában pozitívan alakultak a tavalyi eredményekhez képest. Európán belül az egy kiadható szobára jutó bevétel RevPAR is tovább növekszik, a növekvő áraknak és a keresletnek köszönhetően. Augusztusban is folytatódott, bár csökkenő ütemben a növekedés. Az év végéig szintén lassabb ütemű növekedés várható, mivel az összehasonlítás alapját a tavalyi év második felében elkezdődött javulás során mért magasabb adatok adják majd.

2011-re elérjük 2008-at

A nemzetközi turisztikai kutatások megerősítik azokat a feltételezéseket, miszerint ebben az évben mérsékelt marad az európai desztinációk látogatottsága, mivel a tavalyi év második felében elkezdődött javulás pozitív mutatói képezik az összehasonlítás bázisadatait. Így 2010-re Európában megközelítőleg 2,5%-os növekedést várnak a szakemberek a nemzetközi vendégérkezések tekintetében, 2011-re pedig 3,7%-os növekedést valószínűsítenek, s addigra a 2008-ban mért látogatottsági szintek elérésére számítanak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.