Mozart, aki szülőhazájában az osztrákok nagy szerencséjére sokat és szívesen utazott, 2006-ban számos településnek kínálja az ünnepi megemlékezés lehetőségét, ugyanakkor jelentős bevételeket is hozhat az érintett területeknek. E települések közül kiemelkedik Salzburg és Bécs, hiszen ez az a két város, ahol a legtöbb időt töltötte a művész. A két városban úgy állították össze az emlékprogramokat, hogy azok hitelesek, magas színvonalúak és rendkívül változatosak legyenek. „Az ArGe Mozart 2006 létrehozásával az alapítók megteremtették annak lehetőségét, hogy Ausztria egy év múlva piacvezetővé váljon a nemzetközi turisztikai marketing területén. Erre garancia egy korábbi rendezvénysorozat sikere. 1991-ben, Mozart halálának 200. évfordulóján, a Bécsi Turisztikai Hivatal a salzburgi kollégákkal szorosan együttműködve olyan eredményt produkált, amelyet előre nem várt senki – mondja Karl Seitlinger, a bécsi hivatal vezetője, majd hozzáteszi: Most megismételjük ezt a kooperációt, amelyhez csatlakozott az ÖW is, megerősítve és kiszélesítve ezzel a célpiacok lehetséges körét. Bécs számára a 2006-os év fontos mérföldkő lesz a 2010-ig kialakított turisztikai koncepcióban. A legfőbb cél, hogy elérjük a 10 milliós vendégéjszakaszámot.” „A marketing ereje, a kiemelt mértékű költségvetés, valamint az egyedülálló kulturális kínálat azok a jellemzők, amelyek vonzó turisztikai céllá teszik Salzburg városának” – vélekedik a téma egyik szakértője, Leo Bauernberger, Salzburg Tartomány Turisztikai Hivatalának vezetője. Meggyőződése szerint a vonzó csomagolású széles kulturális kínálat nemcsak a kultúrára érzékeny közönséget csalogatja majd a városba, hanem más vendégkört is, a zenei kínálat pedig a tartomány egész területére kiterjeszthető. Herbert Brugger, a Salzburgi Turisztikai Kft. igazgatója szerint ha sikerül megvalósítani az előzetesen kialakított terveket, az ArGe Mozart 2006 eseménysorozata nemcsak Európában, hanem világviszonylatban is jelentős turisztikai vonzerővé válhat.
Logó – a meghatározó zenei jel
A közösen kialakított turisztikai marketing első lépése az egységes design kialakítása volt. Olyan motívumot választottak, amely Mozart személyéhez szorosan kötődik, vele szinte összeforrt. Az együttműködés keretében az ArGe Mozart 2006 pályázatot írt ki reklám- és designügynökségek számára. „A születésnapok és a jubileumok ismétlődnek, akár a zenében a melódiák, amelyek ha folyton visszatérnek, a mű alapmotívumává válnak. A 2006-os év logója ezért nemcsak optikai jelenség, hanem a muzikalitás megjelenítésével a Mozart-év teljes kínálatát jellemzi” – vélekedik Robert Jasensky, aki részt vett a győztes logó kiválasztásában az ArGénél.
Marketingakciók két évre előre
Az ArGe Mozart 2006 startpisztolya 2004 januárjában dördült el a bécsi ATM-en, Ausztria egyik legnagyobb turisztikai szakvásárán. Az utazási szakemberek már kézhez kaphatták a hat nyelven elkészített komplett programtervezetet: a Mozart-év teljes turisztikai és kulturális kínálatát és a marketingtervet. Az ArGe a 2004. évi ITB-n, illetve a londoni WTM-en is figyelemfelkeltő módon, a multimédia látványos eszközeit felhasználva mutatkozott be. Az ArGe képviselői 2004-ben elsősorban a multiplikátorokra, azaz az olyan utazási szakemberekre összpontosítottak a nemzetközi és helyi turisztikai szakvásárokon, akik a programkiajánlásban jelentős szerepet játszhatnak. Az ÖW Japánban és németországi szakvásárokon is tartott speciális bemutatókat. Az ArGe két éve folyamatosan frissített honlapja a legújabb utazási ajánlatokat, kulturális programokat is tartalmazza. Az ÖW idén komplett kínálattal jelenik meg a legfontosabb küldőpiacok mellett Közép- és Kelet-Európa szakvásárain is. Az ArGe Mozart2006 végfelhasználókat, azaz a vásárlókat megcélzó hirdetési kampánya 2005 késő nyarán indul, és 2006 szeptemberében fejeződik be.
Célcsoport-orientált marketingeszközök
A szervezők a kultúra és zene iránt érdeklődőket 2006-ban különösen hatékonyan tájékoztatják az ÖW által kidolgozott Intelligens Piaci Rendszer (Market Intelligence System – MINT) segítségével. A legfőbb célcsoportba a klasszikus zene kedvelői, Mozartesemények, fesztiválok, koncertek látogatói, zeneiskolák hallgatói tartoznak. Rajtuk kívül a potenciális marketing és promóciós partnerek szerepelnek a célcsoport tagjai között.
Salzburg és Bécs
Kulturális és városi turizmus
A kulturális és városi turizmus fontos szerepet játszik az ország gazdaságában: a tartományi fővárosok és Bécs 2002-ben összesen 12,5 millió vendégéjszakát tudhat magáénak. Ez 10,7 százaléka Ausztria összes vendégéjszakájának, és 16 százaléka az Ausztriába irányuló turistaforgalomnak. Salzburg és Bécs 2003-ban 7,7 millió vendégéjszakát ért el együtt, kulturális turistaként 1,7 millióan érkeztek a két városba. Horst Opaschowski, a városi és kulturális turizmus kutatója szerint ez a szám 2010-re megduplázódik. A kulturális programokra érkező turisták száma Ausztriában egyre nő, ráadásul ezek a vendégek jelentős vásárlóerőt jelentenek. Egy ilyen turista átlagosan 112 eurót költ naponta, miközben egy nyaralóprogramra érkező csupán 74-et. Egy 2000-ben készített felmérésből kiderült, a kulturális turisták átlagon felüli háztartási nettó jövedelemmel rendelkeznek, és általában jóval hosszabb időt töltenek Ausztriában, mint ameddig az a program tart, ami miatt útnak indultak. Háromnegyed részük múzeumokat és kiállítótermeket keresett fel, 40 százalékuk színházba, musicalekre, fesztiválokra, hangversenyekre vagy más helyi rendezvényekre váltott jegyet. A kulturális turisták az összes turistaszám 46 százalékát tették ki Salzburgban, míg Bécsben ez az arány 56 százalék volt. A legtöbben Németországból érkeztek (40 százalék), Ausztria más vidékeiről jött 23 százalékuk, Olaszországból, Angliából és a tengerentúlról pedig 7 százalékuk.
A Mozart-év 2006 salzburgi programjaiból
Viva! MOZART
A muzsikus születésétől haláláig életének legfőbb állomásait bemutató kiállítás egész évben (2005. jan. 27.–2006. jan. 7. között) látható az új salzburgi Carolino Augusteum Múzeumban (SMCA), amely a Salzburg téren található.
Operák a színpadon
Mind a 22 Mozart-operát előadják a Salzburg Fesztivál ideje alatt a kis és nagy fesztiváltermekben (2006. júl. 21.–augusztus 31.)
Koncertek
Egész évben óriási lesz a kínálat Mozart kamarazenekari darabjaiból. Az előadó a salzburgi Mozart Kamarazenekar. Mozart-koncertek lesznek ebéd- és vacsoraidőben május 19-től szeptember 22-ig, minden hétvégén.
„Best of Mozart”
2006. február és november között harminc hétvégén Mozart-koncertek hallgathat a közönség a salzburgi Mozartzenekar, valamint helyi és meghívott szólisták előadásában.
Kiállítás a szülőházban
Különleges kiállítás lesz látható egész évben Mozart szülőházában. Témák: a salzburgi gyermekévek, európai utazások, munkakeresés, a bécsi évek.
Amadeus
Bemutatják Peter Shaffer művét, az „Amadeus”-t a helyi kisszínpadon. A salzburgi Bábszínházban a Mozart-évben télen és tavasszal egy héten egyszer, a nyári időszakban pedig heti két alkalommal előadják a szerző „Mozart élete és munkássága” című darabját.