Az október 13-15 között, a Drezdától alig 40 kilométernyire délre fekvő fürdővárosban, Bad Schandau-ban lebonyolított workshop Bécsből került át a festői Elba-völgybe. Jóllehet, Bécs központi fekvése vitathatlan, ahogy az is nyilvánvaló, hogy a DZT osztrák képviselete egyben a régió területi igazgatósága is, azonban mégiscsak eredetibb magában a fogadóországban megrendezni egy beutaztató szakmai eseményt. Például az ún. poszt túrák miatt, melyek során be is tudják mutatni az újságírók és kiutaztatók számára - részben - miről is van szó. Ez Bécsből aligha lehetséges - magyarázza a miérteket Dernovics László, aki október 1-ig Budapesten képviselte a DZT-t, majd a bécsi képviselet vezetésével bízták meg. Elmondta: a jövőben is valamely keleti tartományban rendezik meg a workshopot, nem titkolt szándékkal azért, hogy a közép-kelet európai országok egyike-másika által mára már szinte elfeledett „NDK-s” látványosságok, turisztikai vonzerők ismét visszakerüljenek a köztudatba, a turizmus körfogásába. Megrendezik, amennyiben sikeres a Bad Schandau-i esemény.
102 nemzetközi résztvevő látogatott el és találkozott 33 németországi eladóval. Mit sem jelentenek a számok önmagukban, ha nincs mozgás. A megkérdezett hazai kiutaztatók úgy látják, Bécsben egyelőre mintha többen lettek volna jelen, mindenesetre sikerült új kapcsolatokat kiépíteniük. A workshopnak otthont adó Szász-Svájc eladható desztináció - vélik. Szintén a workshop előnyére fog válni vélemények szerint, ha az ideinél nagyobb létszámban jelennek majd meg a keleti tartományok eladói.
A magyar delegáció csakúgy, mint a DZT központi, beutaztató vásárán, a Germany Travel Mart-on (GTM), ismét igen jelentős létszámmal jelent meg, olyan országok mellett, mint Ausztria, Csehország, Szlovákia, Ukrajna, Bulgária, Lengyelország, Szlovénia, Szerbia, Horvátország és Törökország.
Határbontás után
Legnagyobb létszámban azonban a csehek képviseltették magukat, ami nem csoda, hiszen egyfelől 2010-ben az összes cseh kiutazások 18%-a irányult Németország felé, mely így a desztinációk között az első helyett tudhatja magáénak. Másfelől az eseménynek otthont adó Szász-Svájc régió földrajzilag és történelmileg átnyúlik a határon; nem egy helyi szolgáltató cseh partnerrel együtt értékesít programokat. A fiatalabbak talán már el sem hiszik, hogy nem is olyan régen még úgy kellett rejtegetni például egy NDK-ban vásárolt zöld ballonkabátot, majd a csehszlovák határon állva hidegtől pirosló orral magyaráztuk a vámosnak: ez a ballonkabát csak azért olyan újszerű, mert szinte mindig a bőröndben volt. Ma már egészen egyszerűen csak átsétál az ember a merész homokkő és bazalt sziklákkal tagolt Szász-Svájc több száz kilométernyi túraútvonalának valamelyikén a szomszédos országba, majd visszajön hajón - például.
Stabil küldőpiac vagyunk
2010-ben a magyar kiutas statisztikák szerint Németország 12%-os aránnyal a második helyet szerezte meg. Pont félmilló vendégéjszakát töltöttünk a németeknél, melynek 48%-a üzleti, 21 százaléka szabadidős út. A Németországba utazók zömében a 35-54 év közötti korosztályból kerültek ki. Nagy növekedésre ugyan tőlünk nem számítanak németék, stabil piac vagyunk, 2020-ig szerintük 1,9%-kal emelkedik a magyar vendégéjszakák száma. Ellentétben a szlovénekkel, akiktől 2020-ig ugrásszerű, 13,9 százalékos bővülést várnak a tavalyi 150 ezres vendégéjt követően. Az osztrákok illetve lengyel barátaink vezetik a sort; előbbiek 2,8, utóbbiak 1,36 millió vendégéjszakával járultak hozzá a német exporthoz tavaly. Érdekes az utazási motivációk megoszlása is. Láttuk, Magyarországról igen nagy arányban üzleti útra kelnek a népek, míg Ausztriából csupán 28% indul el ilyen céllal, legmagasabb ez az arány - 61% - a szlovének esetében.