Az egy hétig tartó sztrájkban az üzemanyag szállító teherautók sofőrjei is részt vettek, így súlyos helyzet alakult ki az ország benzinellátásában. A helyzet kevésbé volt előnyös az idegenforgalmi szezon közepén. De nem csupán a benzin hiánya okozott gondot, apránként az élelmiszer is elfogyott a polcokról.
Vasárnap, hosszas tárgyalásokat követően döntött úgy a szakszervezet, hogy felfüggesztik a sztrájkot és hétfőn munkába állnak. A kormány rendeletben is igyekezett a munka felvételére bírni a teherautósofőröket. E szerint a romlandó élelmiszert és üzemanyagot szállító fuvarosoknak fel kellett vennie a munkát. A rendeletnek többen engedelmeskedtek. De a szép szavakon túl, a kormánynak a hadsereget is be kellett vetnie, hogy biztosítsa a kórházak, repülőterek és kikötők üzemanyag-ellátását. A rendőrség közreműködésével pedig a töltőállomások közel felében sikerült helyreállítani az ellátást a fővárosban és Szalonikiben.
A sztrájk miatt turisták tízezrei - köztük magyarok is - az országban rekedtek. A több mint ezer görög sziget és a külvilág közti kapcsolatot jelentő kompok közül sok napokig a kikötőkben vesztegelt, több száz turista egyszerűen az út mentén hagyta bérelt autóját, amikor kifogyott a benzin, nyaralók tömegei pedig kempingekben, szállodákban, motelekben várták, hogy kinyissanak a benzinkutak és tovább tudjanak utazni saját kocsijukkal, lakóautójukkal.
A munkabeszüntetésnek oka, hogy egy törvénytervezet szerint a teherautóra érvényes jogosítvánnyal rendelkezők szabadon juthatnának közúti fuvarozási engedélyhez. 1971-től a korábban jutalomként kormány híveknek osztogatott engedélyből többé nem adtak ki, így a vállalkozók egymás közt adták-vették igen jó pénzért – akár 300 ezer euróért – az engedélyeket. A reformot az országot a válságból kisegítő Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) nyomására határozta el az athéni kormány. A fuvarozók ezzel nem értenek egyet, míg a kormány ragaszkodik a liberalizáláshoz.
A súlyos adósságválsággal küzdő országot 110 milliárd eurós hitellel támogató EU és IMF az úgynevezett zárt szakmák megnyitását várja el a görög vezetéstől. A teherautósofőr mellett ilyen foglalkozás még a taxisofőr, az építész és a könyvelő is. A kormány várhatóan szeptemberben terjeszti javaslatát a törvényhozás elé. (MTI)