A 2004. évi utazási terveket nagymértékben befolyásolják a gazdasági előrejelzések. Annak ellenére, hogy fogyasztói prioritások során az 1992. évi 46%-kal szemben 10 évvel később csak a lakosság 30%-a, 2003- ban pedig mindössze 25%-a volt hajlandó többet költeni utazásra, az utazási kedv nem csökkent. Arra a megállapításra, hogy „Már sokat utaztam, ezért a jövőben kevesebbet fogok utazni, 1992-ben 75%, 2003- ban 73% adott nemleges választ. Az élelmiszereket követően a német fogyasztók számára az utazás az a tétel, amellyel kapcsolatos kiadásaikat nagyobb mértékű megszorítások esetén sem csökkentenék, az utazás prioritást kap a szabadidővel, egészséggel, ruházattal, autóval, kommunikációval, lakással és rövid utazásokkal szemben is. Megállapítható tehát, hogy az utazás, nyaralás stabil helyet tölt be a fogyasztói skálán, jelentős (50%) azonban a rendszeresen utazók aránya. A terrorcselekményektől való félelem hatása az utazási döntésre január óta csökkent, de még mindig jelentős, 2003 szeptemberében az utazók 16%-a állította, hogy a lehetséges terrortámadások befolyásolták utazási döntését. A 2003. évi utazásokat továbbá negatívan érintette a nyári hőség (17%), az autóbuszbalesetek (11%), a SARS-vírus (9%), az erdőtüzek (8%) és az olajszennyezés (6%). A személyes biztonság az utazók 85%-ánál állt az első helyen a döntést befolyásoló, 20 felsorolt tényező között.
Az utóbbi években egyértelműen az árérzékenység növekedése tapasztalható, 2004-ben várhatóan az egy főre és az egy utazásra eső kiadások is stagnálnak, illetve kismértékben csökkennek. 2002-ben a megkérdezett németek 20%-a vélte főnyaralását drágának (1991-ben ez 10% alatt volt), nagyon kedvezőnek vagy kedvezőnek 37% ítélte. Az elmúlt három évben jelentősen növekedett azoknak a száma, akik úgy érzik, nagyon drágán utaztak, ezzel párhuzamosan csökkent azok száma, akik utazásuk árát kedvezőnek találták.
Ez természetesen nemcsak az utazási piac árainak emelkedésével magyarázható, hanem az utazási szokások változásának a következménye is, mivel az elmúlt 10 évben megnőtt a távoli úti célok aránya, valamint a második, harmadik utak száma még a kevésbé jól keresők körében is. Azok, akik kevesebbet költöttek nyaralásukra 2003-ban, mint 2002-ben, elsősorban egy olcsóbb úti cél választásával, a második-harmadik utazásról való lemondással, a rövidebb időtartamú és közelbe történő utazással, illetve az olcsóbb szállások igénybevételével spóroltak.
A német lakosságnak alig egyharmadát befolyásolják utazásaik során a kedvezmények. A megkérdezettek 15%-a utazását korán foglalja le, 11% a last minute utakon vesz részt, további 10% pedig nagymértékű akciókat, nagyon alacsony árakat keres. Az életkor előrehaladtával és a magasabb képzettségi szinttel rendelkezőket a kedvezmények kisebb mértékben befolyásolják, az utazási irodával utazók és a gyerekes családok ezzel szemben sokkal inkább keresik a kedvezményeket. Összességében megállapítható, hogy legtöbben egyformán fontosnak tartják a jó árat, és a jó szolgáltatást.
A 2004. évi utazások vonatkozásában a megkérdezett német lakosság 35%-a biztosan, 26%-a valószínűleg részt vesz egy utazáson, vagyis várhatóan 61% legalább egyszer utazni fog. További 22% még nem tudja, 10% valószínűleg nem, 7% pedig biztosan nem tervez utazást 2004-ben. A legkedveltebb úti célok 2004-ben Németország, Spanyolország és Olaszország lesznek, ahova az utazások mintegy fele irányul majd. A fejlődő desztinációk között szerepel Törökország, Magyarország, Egyiptom, Bulgária és a Balti államok. Az utazási fajták között első helyen szerepel a fürdőzést, strandolás, a pihenés és a család. Növekedés várható az all-inclusive, az autóbuszos utazások, a „nyárból a télbe”, a téli utazás, a kempingezés, a wellness és a vallási utak/zarándoklatok piacán.
Forrás: Magyar Turizmus Rt.