"Épeszű ember nem akarhatja, hogy a balatoni üdülőrégió legújabb látványosságai a nagy sebességű és hangos vadászgépek legyenek – mondta el Gruber Attila, siófoki országgyűlési képviselő a Somogyi Hírlapnak. A Balaton térségében ugyanis keresztben és hosszában is, valamint Kaposvár fölött is repülnének a gyakorlatozó vadászgépek az új légifolyosó-térkép alapján.
Hende monda:
Gruber az ügyben kedden egyeztetett a parlamentben Hende Csaba honvédelmi miniszterrel. Egyeztetésükön Hende Csaba miniszter arra tett ígértet, hogy a Balaton térsége nem szerepel majd a végleges légifolyosó-térképen. "Bízom a miniszter adott szavában. Megértem a honvédelem, valamint a kismagasságú repülések gyakorlásának a fontosságát, de az ország érdeke az, ha ezek a repülések nem a Balaton fölött történnek" - kommentálta Gruber.
"Állítólag zajlik a társadalmi egyeztetése az új légifolyosók kijelölésének, nem tudom elképzelni, milyen ötlet nyomán készült az a térkép, ami a Balatont teljes hosszában kijelölte gyakorlólégtérnek" - tette hozzá a képviselő, aki maga is pilóta, a kiliti repülőtérről felszállva gyakran vitorlázik.
Budapestet elkerülik
Miért is?
Mint arról a lap beszámolt a honvédség a pilóták kiképzése érdekében készül a kismagasságú katonai légifolyosók kijelölésére. A gyakran földközelben, akár 1000 kilométeres sebességgel repülő Gripenek és a C17-es szállítógépek felbukkanására hamarosan országszerte számítani lehet. A honvédség tervei szerint ugyanis a vadászbombázók és a teherszállítók kimerészkednek az eddig használt állandó és időszakos katonai légterekből. Már a közeljövőtől kezdve rendszeresen kiképzési feladatokat fognak végrehajtani az alkalmi légifolyosókban, kis magasságban vagy közvetlenül a föld közelében. A minisztérium szerint elengedhetetlen a szimulált harci körülmények között, az ellenséges légvédelem felderítési magassága alatt, nagy sebességgel végrehajtott feladatok gyakorlása. A katonai repülések ideje alatt tilos lesz az érintett légtérrész egyéb célú használata.
Gruber úgy véli az alacsony magasságon nagy sebességgel végzett gyakorlórepülések hangja rendkívül zavaró lenne, a térségbe érkező üdülőkben fenyegetettség érzetet keltene nem utolsó sorban ellehetetlenítené a könnyű gépes, vitorlázó és sárkányrepülést.
A Balaton csendjét megzavaró légiforgalom ellen volt már civil tiltakozás a közelmúltban. A Szentirályszabadjára tervezett - de a jövő homályába vesző un. Budawest Airport, mely nem kívánt egyebet, mint a térség fapados repülőterévé válni - légikiötő ellen több környező település polgármestere civilekkel együtt fellépett hivatkozva annak várható, nyugalomzavaró zajhatásaira.
Kísért a múlt
A képviselő a múltat felidézve beszámolt róla, hogy korábban remegett a föld a siófokaik lába alatt, amikor az akkor még honvédésgi tulajdonú Kiliti repülőtérről MIG 21-esek is felszzálltak. De említhetünk más országrészeket, ahol gyomorszorító érzés fogta el a pihenni vágyót az utánégetővel alacsony magasságon átdübörgő Szuhojok és MIG-ek robaja. Így a ráckevei Duna-ágban fürdőzés békéjét tették tönkre rendszeresen a Kiskunlacházáról felszálló vadászgépek. De Debrecenben sem volt szívderítő, amikor jóval sötédés után kiadós, nyílt téren végzett hajtóműpróbát követően utánégetővel szálltak fel alacsony magasságú repülésekre szovjet barátaink a város felett. (Napi Turizmus/Somogy Megyei Hírlap, sonline.hu)