"Épeszű ember nem akarhatja, hogy a balatoni üdülőrégió legújabb látványosságai a nagy sebességű és hangos vadászgépek legyenek – mondta el Gruber Attila, siófoki országgyűlési képviselő a Somogyi Hírlapnak. A Balaton térségében ugyanis keresztben és hosszában is, valamint Kaposvár fölött is repülnének a gyakorlatozó vadászgépek az új légifolyosó-térkép alapján.
Hende monda:
Gruber az ügyben kedden egyeztetett a parlamentben Hende Csaba honvédelmi miniszterrel. Egyeztetésükön Hende Csaba miniszter arra tett ígértet, hogy a Balaton térsége nem szerepel majd a végleges légifolyosó-térképen. "Bízom a miniszter adott szavában. Megértem a honvédelem, valamint a kismagasságú repülések gyakorlásának a fontosságát, de az ország érdeke az, ha ezek a repülések nem a Balaton fölött történnek" - kommentálta Gruber.
"Állítólag zajlik a társadalmi egyeztetése az új légifolyosók kijelölésének, nem tudom elképzelni, milyen ötlet nyomán készült az a térkép, ami a Balatont teljes hosszában kijelölte gyakorlólégtérnek" - tette hozzá a képviselő, aki maga is pilóta, a kiliti repülőtérről felszállva gyakran vitorlázik.
Budapestet elkerülik
A fenti térképen látható, hogy Budapest környékét nagy ívben elkerülnék a gyakorló repülések útvonalai. Ennek nem az az oka, hogy Tarlós István alaposan odahatott a honvédelmi vezetésnek, hanem, hogy az érintett terület a Ferihegyi repülőtér közelkörzete (Ferihegy TMA), melynek folyamatosan kell biztosítani a Ferihegyről induló és ékező, nemzetközi polgári légiforgalmat. Ez nem állhat le a békeidőben folytatott hadgyakorlatok miatt, ellentétben a sport és mezőgazdasági valamint egyéb munkarepülésekkel. Ezeket akár naponta többször is a földre kényszeríthetik egy-egy hadgyakorlat alkalmával. Ugyanakkor egy permetezés, légifelvétel sikeres végrehajtása nagyban múlhat az időpont megfelelő kiválasztásán. Arról már nem is beszélve, hogy ezek elmaradása akár tetemes anyagi veszteséget is okozhat a megbízónak és a légijárművet üzemeltetőnek egyaránt. Persze a korlátozás többnyire nem ad hoc jellegű; repüléssel foglalkozó emberek előre tudják, milyen szektorok vannak lezárva adott napon, ha máshonnan nem, a Hungarocontrol oldaláról tájékozódhatnak a napi légtérfelhasználási tervről.
Miért is?
Mint arról a lap beszámolt a honvédség a pilóták kiképzése érdekében készül a kismagasságú katonai légifolyosók kijelölésére. A gyakran földközelben, akár 1000 kilométeres sebességgel repülő Gripenek és a C17-es szállítógépek felbukkanására hamarosan országszerte számítani lehet. A honvédség tervei szerint ugyanis a vadászbombázók és a teherszállítók kimerészkednek az eddig használt állandó és időszakos katonai légterekből. Már a közeljövőtől kezdve rendszeresen kiképzési feladatokat fognak végrehajtani az alkalmi légifolyosókban, kis magasságban vagy közvetlenül a föld közelében. A minisztérium szerint elengedhetetlen a szimulált harci körülmények között, az ellenséges légvédelem felderítési magassága alatt, nagy sebességgel végrehajtott feladatok gyakorlása. A katonai repülések ideje alatt tilos lesz az érintett légtérrész egyéb célú használata.
Gruber úgy véli az alacsony magasságon nagy sebességgel végzett gyakorlórepülések hangja rendkívül zavaró lenne, a térségbe érkező üdülőkben fenyegetettség érzetet keltene nem utolsó sorban ellehetetlenítené a könnyű gépes, vitorlázó és sárkányrepülést.
A Balaton csendjét megzavaró légiforgalom ellen volt már civil tiltakozás a közelmúltban. A Szentirályszabadjára tervezett - de a jövő homályába vesző un. Budawest Airport, mely nem kívánt egyebet, mint a térség fapados repülőterévé válni - légikiötő ellen több környező település polgármestere civilekkel együtt fellépett hivatkozva annak várható, nyugalomzavaró zajhatásaira.
Kísért a múlt
A képviselő a múltat felidézve beszámolt róla, hogy korábban remegett a föld a siófokaik lába alatt, amikor az akkor még honvédésgi tulajdonú Kiliti repülőtérről MIG 21-esek is felszzálltak. De említhetünk más országrészeket, ahol gyomorszorító érzés fogta el a pihenni vágyót az utánégetővel alacsony magasságon átdübörgő Szuhojok és MIG-ek robaja. Így a ráckevei Duna-ágban fürdőzés békéjét tették tönkre rendszeresen a Kiskunlacházáról felszálló vadászgépek. De Debrecenben sem volt szívderítő, amikor jóval sötédés után kiadós, nyílt téren végzett hajtóműpróbát követően utánégetővel szálltak fel alacsony magasságú repülésekre szovjet barátaink a város felett. (Napi Turizmus/Somogy Megyei Hírlap, sonline.hu)