A jogosulatlan védjegyhasználat büntethető

A szálláshelyek kötelező minősítésének megszűnésével új nemzeti tanúsító védjegyrendszert alkalmaznak a szálláshelyek szolgáltatásainak minősítésére hazánkban. A Nemzetgazdasági Minisztérium a szakmai szervezetekkel szoros együttműködésben 5 szálláshely típusra (falusi, kemping és üdülőháztelep, szálloda, magánszállás) működtet nemzeti tanúsító védjegyrendszert, amelyek a szolgáltatások minőségi garanciáját segítik elő, hangsúlyozza a minisztérium.

A fogyasztók és a védjegyrendszerhez csatlakozott szálláshely-szolgáltatók közös érdeke, hogy a védjegyet kizárólag a minősített szolgáltatók használják. A szálláshelyi adatbázisokban és a kereskedelmi kommunikációban sajnos előfordul, hogy olyan létesítmények is használnak minőségi kategóriára vonatkozó besorolást, akik erre nem lennének jogosultak, mivel nem kérték a védjegyrendszerben történő minősítésüket. 

A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet értelmében megszűnt a szálláshelyek kötelező minősítése, ennek alapján a minősítés önkéntes tanúsító rendszerek útján történhet. A kormányrendelet 2012. június 30-ig adott lehetőséget a korábbi minősítési rendszer szerinti besorolási kategóriák alkalmazására, napjainkra ez a lehetőség már megszűnt, új lépett életbe. 

A vendégszoba, vendégház esetében az új védjegy jelképe a korona, a falusi szálláshelyeknél pedig napraforgó. A kempingek esetében a védjegy csillag vagy üdülőház-telep osztály, míg szállodák a Hotelstars elnevezésű védjegy rendszerbe tartoznak. 

A korábbi önminősítésen alapuló szálláshely kategóriák előírásai az új védjegyrendszer minőségi kritériumaival nem teljesen egyeznek meg, mivel a szakmai szervezetek - a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően – korszerűsítették az 1998-ban kialakított minősítési szempontokat. Ezért a szolgáltatóknak esetenként korszerűsítéseket kell végrehajtaniuk ahhoz, hogy megőrizhessék a védjegyrendszerben is a korábbi besorolási kategóriájukat. Ez azonban nélkülözhetetlen a szolgáltatások színvonalának javításához, és a nemzetközi a versenyképesség javításához. Különösen a szállodák esetében tapasztalható, hogy a 15 európai országban működő összehangolt minősítő rendszer követelményeit a hazai szállodák gyakran csak a szolgáltatási színvonal javításával, választékának bővítésével tudják teljesíteni.

A védjegyrendszer a szálláshelyek típusától függően határozza meg a minősítés szempontjait. Valamennyi szállástípusnál értékelik:

  • a szobák, lakóegységek berendezését, felszerelését
  • a kapcsolódó helyiségek és szolgáltatások (fürdőszoba, konyha, parkoló, pihenőkert) felszereltségét
  • a nyújtott alapszolgáltatásokat (portaszolgálat, étkezés, takarítás, stb.)
  • kiegészítő szolgáltatások választékát (szórakoztató, gyermekbarát lehetőségek, sporteszközök és játékok, konyhai, informatikai stb. felszerelések, aktív kikapcsolódáshoz, relaxációhoz szükséges eszközök)

Fontos elvárás, hogy a meghirdetett szolgáltatások álljanak rendelkezésre, a berendezések, felszerelések működő képesek legyenek, és az igénybevétel feltételeit (ingyenesen vagy díj ellenében) is egyértelműen határozzák meg.

A szálláshelyek üzemeltetői a szakmai szervezeteknél önkéntesen kezdeményezhetik létesítmény minősítését. Ennek első lépéseként a nyilvánosan hozzáférhető szempontok alapján saját maguk határozzák meg a besorolási kategóriát, amit a szakértők a helyszínen is ellenőriznek. A helyszíni tapasztalatokat összegző ajánlás alapján egy szakmai bíráló bizottság tesz javaslatot a védjegyhasználat engedélyezésére a védjegy jogosultjának. A magán, a falusi szálláshelyek, a kempingek és az üdülőház-telepek esetében a turizmusért felelős miniszter hagyja jóvá a védjegy használatát, a szállodáknál pedig a Bíráló Bizottság.

A védjegyrendszer előnyei:

  • A védjegy alkalmas a szálláshelyek minőségének a szakmai elvárások szerinti értékelésére, a magas minőségű szolgáltatások pozitív megkülönböztetésére, és ezáltal elősegíti, hogy a fogyasztó megfelelő információk birtokában az elvárásainak megfelelő szolgáltatót válasszon.
  • A minőségi kategória meghatározása szakértők közreműködésével történik.
  • A minősített szálláshelyek kötelesek együttműködni a szakmai ellenőrzés során (a 3-5 éves védjegyhasználati időtartam alatt egy alkalommal biztos sor kerül egy ellenőrzésre, de panasza esetén akár többször is)
  • A jogosulatlan védjegyhasználat büntetendő cselekmény, ezért azok a szálláshelyek, amelyek vállalkoznak a minősítésre, jogi védettséget is élveznek.

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.