Várakozáson felüli évadnyitása szállodákban

A legnagyobb budapesti szállodák közül 17-ről készül évek óta havi összesítés az értékesített szobákról, a foglaltságról. Ha az elmúlt évet nézzük, látható, hogy augusztusig semmi baj nem volt, sőt, abban a hónapban 410 éjszakával voltak jobban töltve a szállodák, mint egy évvel korábban. Szeptemberre azonban mínusz hatezer, októberre mínusz 23 ezer, novemberre mínusz 18 ezer, decemberre pedig újabb mínusz 7 ezer vendégéjszaka hiányzott. Összesítve, 2001-ben 64 853-mal kevesebb férőhelyet értékesítettek, mint 2000-ben.

Akcióterv az erős forint ellen

2ht Érthető, hogy joggal aggódnak a pesti szállodák. Mi a helyzet a Váci utca közepén álló Tavernában? – kérdeztük Haragos Gábor értékesítési igazgatót.

– Kevesebb a vendég, viszont ezért a kevésért háromszor anynyit kell dolgozni, mint tavaly ilyenkor. Ugyan most a január nagyjából megegyezik a tavalyi évkezdettel, de bizony a szilveszter csak 50-60 százalékos foglaltságot hozott, miközben éveken át ilyenkor egyszerűen nem lehetett szobát találni.

2ht Mi lehet a visszaesés oka?

– Két okot mindenképpen mondanék. Az egyik, hogy a világszerte megcsappant utazási kedvet a nagy utaztatók hihetetlen árcsökkentésekkel próbálják ellensúlyozni. S ez érthető is, hiszen a lefoglalt szállodákat, a lefoglalt repülőjáratokat mindenképpen értékesíteni kell. Igen ám, de ha valaki Londonban megnézi a mi háromnapos – és egyébként igazán elegáns és gazdag – ajánlatunkat, s mondjuk harminc fonttal drágábbért kap egy teljes hetet valamelyik karibi szigeten, akkor vajon melyiket választja? A másik ok pedig tavaly május óta közismert: a drága forint bizony csökkentette versenyesélyeinket a turizmusban. Nézze meg például: a midday brunch ára évek óta változatlan, 2660 forint. Igen, de tavaly ez 16- 17 márka volt, az idén pedig 20- nál is többe kerül. És mindenütt ezt tapasztalja a turista: Magyarország jelentősen drágább lett.

2ht Hogyan tovább?

– Akciótervet dolgoztunk ki a vendégek idecsábítására. Arra gondoltunk, hogy mivel szobát mindenki képes eladni, mi a szobához egy olyan szolgáltatást is adunk, aminek az ára nem jelenik meg külön, de igen jó és értékes kedvezményeket nyújt. Az all inclusive szolgáltatásunk egyes elemeit emeltük át ezekbe a „csomagokba”. Például egy háromnapos gasztronómiai kalandozást kínálunk: a vendég ehet nálunk, a Mátyás pincében és az Alabárdosban. Hasonló „csomag” az a Malév Airtoursszal kötött megállapodás is, amely egy rendkívül olcsó repülőjegyet ötvöz egy magas színvonalú szállodai szolgáltatással. Mi, a már említett összesítést ismerve, igazából nem panaszkodhatunk. De a romló tendencia megállítása mindannyiunk érdeke.

Remek év vége, ragyogó évkezdet

– Azt hittük, hogy az idei szilveszterre megismételhetetlen lesz az az őrült felhajtás, ami akár az 1999-es, akár a 2000-es évfordulót jellemezte – mondta Betegh Sándor, a Danubius Hotels Rt. vezérigazgatója. – Szerencsére tévedtünk, s mondhatom, meglepetésünkre a 2001-es évvége is várakozáson felül sikeres volt. Különösen a vidéki szállodáink vizsgáztak jelesre: a telt házas Sopron, Hévíz, Sárvár mellett szinte mindenütt jellemző volt a 95-100 százalékos foglaltság. A budapesti szállodák között is volt 100 százalékosan foglalt, például a Hungária, de a többi sem maradt el túlzottan, jellemző volt a 80-85 százalék körüli foglaltság. A vendégkört az idén a magyarok határozták meg; érezhető volt, hogy a külföldiek rovására most inkább a hazaiak mozdultak ki otthonaikból.

Ami az évkezdetet illeti, a vezérigazgató szerint szinte gyanúsan jól indult 2002.

– Bár megmaradna ez a tendencia! A tavalyival összehasonlítva, január első hetében 20 százalékkal lett több a bevételünk, s 5,7 százalékkal javult a foglaltság. S ha ez így marad még egykét hónapig, akkor feltétlenül van reális alapja a növekedésnek, hiszen emlékszünk, hogy a tavalyi év májusától, a forint megerősödésétől némi visszaesés következett be, ami most a forint „helyére kerülésével” túlteljesíthető. Jót jeleznek a foglalások is: már most annyi a bejelentkezés, mint amennyi tavaly a tényleges forgalom volt! Május végén például a Baden- Würtenbergi CDU-képviselőket látjuk vendégül.

Ünnepi siker a Cívis-házakban

– Karácsonykor kevesebben jöttek, bár az elmúlt évekhez képest túlzottan nem romlott az átlag – mondta Hupuczi Renáta, a Cívis Hotels Rt. értékesítési igazgatója. – Szilveszterre a szobakihasználtság már elérte a 80-90 százalékot, ami alól csak a budapesti szállodánk, a Cívis Park Hotel Budapest volt kivétel. Kimagaslóan jól teljesített viszont a debreceni Cívis Grand Hotel Aranybika és a Cívis Hotel Délibáb. Ezekben a szállodákban 5-6 százalékkal több vendég ünnepelte az év végét, mint tavaly. Sikeres évzárót tudhat maga mögött a tiszaújvárosi Cívis Hotel Kárpátia is, ahol 90 százalékos töltöttséget regisztráltak.

A vendégek megoszlását tekintve a belföldiek vezették a ranglistát: a szobák 70 százalékát a hazaiak vették igénybe. Külföldről legtöbben Németországból, illetve a környező országokból érkeztek. Ők gyakran összehangolták a szilveszteri szórakozást egy hosszabb itt-tartózkodást igénylő gyógykúrával is. Sokan közülük csak 1-2 hét üdülés után utaztak haza.szállodákban A fővárosi szállodában is elsősorban magyarok vigadtak az év utolsó napján, bár érkeztek Ukrajnából, illetve a környező szocialista országokból is vendégek. Érdekes módon a lengyelek, akik pedig általában nagy számban érkeznek a Cívis Park Hotel Budapestbe, idén szilveszterkor nem éltek az ünnepi lehetőséggel.

– A január eddig a tervezettnek megfelelően alakul, a tavalyi évhez viszonyítva nincs változás. A 2000-es adatokat csak a Kárpátia szárnyalta túl, ezt a szállodát ugyanis a téli időszakban előszeretettel választják a sportolók edzőtáborozásuk színhelyéül. Nagyobb forgalomnövekedésre februárban számítunk, az erősebb évkezdet a debreceni szállodákban érezhető, egyre-másra érkeznek a foglalások a különféle konferenciák résztvevőitől.

Szilveszteri nyüzsgés a Carbonában

– A karácsonyi időszak gyengébben sikerült a tavaly regisztrált vendégszámhoz képest – tájékoztatott Lukács Ferenc, a NaturMed Hotel Carbona igazgatója. – A szálloda sajnos csak félig telt meg. Ezután viszont ugrásszerűen megduplázódott a vendégszám: már az előszilveszteri rendezvényünk alatt teljes kapacitással üzemeltünk. A tendencia szilveszter napjára is érvényes maradt, összesen 520 vendéget szállásoltunk el, ami már telt házat jelent. Felefele arányban magyarok, illetve külföldiek igényelték szolgáltatásainkat; az utóbbiakat főleg német, osztrák és svájci látogatók jelentették. Január 4-én pótszilveszterrel kedveskedtek a NaturMed Hotel Carbona uszodájában üzleti partnereiknek, barátaiknak és az itt dolgozóknak. A speciális eseményen közel hatszázan mulattak.

Az új év kezdete nem tér el a már megszokott januári indulástól, 25-30 százalékos a ház telítettsége. De nincs ok az aggodalomra, hiszen már január 13-án egy nagyobb, méregtelenítő kúrára idelátogató csoport érkezését várják, s az előfoglalási adatok is biztatóak. A kuriózumnak számító termálfürdő szintén biztosítéka a sikeres vendégfogadásnak, ezzel arányosan bővítik szálláskapacitásukat is. Már május elsejétől több vendéget fogadhatnak, illetve egy 350 négyzetméteres elnöki lakosztály megnyitását is tervezik.

Erős évzárás után gyengébb kezdet

– A pécsi Hotel Kikelet szobáinak háromnegyede megtelt a karácsonyi ünnepekre – mondta Szemerjay Viktória, a szálloda értékesítési vezetője. – A folytatás még ennél is sikeresebb volt, mivel szilveszterkor az összes szobát megtöltötték a kizárólag belföldről érkező vendégek. Ezen az estén zenés-táncos vacsoraesttel leptük meg őket, és természetesen tűzijáték is volt.

Az új év szerényen indult, bár több tréningcsoportot is várnak. Mivel sokan csak egykét nappal az utazás előtt jelentkeznek be, nem lehet pontosan megjósolni milyen lesz a folytatás. A Kikelet a konferenciák, a tréningek és az üzleti szféra utazóira számít egész évben.

Vége a rossz időknek?

A Kempinski Hotel Corvinusban 2001 decembere a foglaltságot tekintve jobb volt mint a 2000. év hasonló időszaka. Szilveszterkor a szobák nagy részét lefoglalták, a vacsorára minden jegy elkelt. A kilátások 2002-re is kedvezőek, a mostani foglaltsági állapot szerint jobb év lesz, mint az előző. Az üzleti turizmus átmeneti visszaesését próbálják incentive és konferenciacsoportokkal pótolni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.