Vihető, letölthető a friss Turizmus Bulletin!

Nem, nem egy hírlevél, a Magyar Turizmus Zrt. szakmai és tudományos folyóirata, a Turizmus Bulletin XIV. évfolyamának 3. száma jelent meg.

S hogy mit is olvashat benne?

Röviden a tartalomból:

· 2010-ben az egyik legszínesebb témaévet, a Fesztiválok Évét szervezte meg a Magyar Turizmus Zrt. A kampányokat, akciókat többek közt a magyar lakosság fesztivállátogatási szokásairól készült reprezentatív felmérés alapozta meg, amelynek legfontosabb eredményeiről a Piac- és Országtanulmány rovatban olvashatnak az érdeklődők. Magyarországon tízből kilencen ismernek fesztiválokat, a legismertebb és legnépszerűbb a Sziget Fesztivál, a Debreceni Virágkarnevál és a Budapesti Tavaszi Fesztivál.

· Nemcsak a szűk turisztikai szakma, hanem a társterületek, társtudományok is fokozott érdeklődéssel fordulnak a turizmus felé. Erre példa a Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészeti Karának irányításával létrehozott TÉKA (TájÉrtékKAtaszter) projekt, egy országos tájérték adatbázis, vagyis a magyarországi vonzerők meghatározott szempontból készült/készülő gyűjteménye, amelyről a Turizmus és Regionalitás rovatban lehet bővebben olvasni.

· A turizmusföldrajz szemszögéből kerül górcső alá a vasúti közlekedés és a turisztikai termékfejlesztés kapcsolata, valamint a területi fejlődésre gyakorolt hatásmechanizmusa egy konkrét, a Győrszabadhegyet Veszprémmel összekötő vasútvonal példáján keresztül.

· A Turisztikai Termékek rovat másik cikke egy szintén viszonylag kevéssé kutatott témát, a gasztronómiai rendezvények hatásait vizsgálja a Magyar Turizmus Zrt. kezdeményezésére és koordinálásában megvalósuló, 2006 óta egyre nagyobb érdeklődéssel várt Torkos Csütörtök vendégkörének elemzése alapján. A kutatás célja kettős: egyrészt az akció ismertségében, vendégkörében történt változások feltárása, másrészt az akció lehetséges hosszú távú hatásainak megismerése.

· A turizmusmenedzsment témakörében elsőként a 2009-es Kulturális Turizmus Éve témaév legfontosabb eredményei, hatásainak összefoglalója olvasható a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából készült reprezentatív felmérés alapján. A legfontosabb megállapítás szerint a magyarországi turisztikai kínálat általános és személyes megítélése egyaránt pozitívan változott 2009-ben, a témaév és e változások között pedig összefüggés fedezhető fel.

· Rendkívül aktuális témát tárgyal ugyanebben a rovatban a turisztikai desztinációk versenyképessége című tanulmány, amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy „egyedül miért nem, együtt mikor és meddig” működik versenyképesen egy desztináció. A cikk elsősorban a térségi desztinációmenedzsment szervezeteknek kíván segítséget nyújtani.

· A Turizmus Bulletin legfrissebb számát két statisztikai elemzés is gazdagítja: áttekintésre kerül a magánszállás-adás helyzete 1997- 2009 között (nemcsak a statisztikák alapján), továbbá a Magyarországra érkező külföldiek jellemzői. A KSH az utóbbi cikkben először publikál olyan adatokat, amelyek a korosztályokhoz kapcsolódó turisztikai kiadásokat, illetve a régiónkénti kiadásokat illusztrálják. Érdemes emellett figyelmesen elolvasni a legfontosabb küldőpiacokra és az adatgyűjtés módszertanára vonatkozó információkat is.

· 2010 tavaszán az érintettek egy konferencia keretében értékelték a bolognai folyamatot a turisztikai felsőoktatásban. A Tallózó rovatban a konferenciáról szóló beszámoló mellett az olvasók megtalálják Dr. Jandala Csilla vitaindító előadásának „A turisztikai felsőoktatás helyzete és kérdőjelei 2010-ben Magyarországon” címmel közölt háttéranyagát, valamint Dr. Szalók Csilla és Kővári István gondolatainak összefoglalását ugyanebben a témában.

A Tallózó rovatban ismét egy szakmai rendezvény, ezúttal az I. Gasztronómia és Turizmus Szimpózium beszámolója olvasható: ebből megismerhetik Dr. Michalkó Gábor Boldogító utazás – a turizmus és az életminőség kapcsolatának magyarországi vonatkozásai című könyvét, valamint a Megatrend Review című tudományos folyóiratot és annak Magyarországgal foglalkozó tematikus számát.

A folyóirat korábban megjelent számai a Magyar Turizmus Zrt. honlapjának szakmai oldalairól letölthetők, a 2010. évi számaira pedig a http://itthon.hu/szakmai-oldalak/turizmus-bulletin/turizmus-bulletin-egyeb link alatt elérhető megrendelő segítségével lehet előfizetni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.