S hogy mit is olvashat benne?
Röviden a tartalomból:
· 2010-ben az egyik legszínesebb témaévet, a Fesztiválok Évét szervezte meg a Magyar Turizmus Zrt. A kampányokat, akciókat többek közt a magyar lakosság fesztivállátogatási szokásairól készült reprezentatív felmérés alapozta meg, amelynek legfontosabb eredményeiről a Piac- és Országtanulmány rovatban olvashatnak az érdeklődők. Magyarországon tízből kilencen ismernek fesztiválokat, a legismertebb és legnépszerűbb a Sziget Fesztivál, a Debreceni Virágkarnevál és a Budapesti Tavaszi Fesztivál.
· Nemcsak a szűk turisztikai szakma, hanem a társterületek, társtudományok is fokozott érdeklődéssel fordulnak a turizmus felé. Erre példa a Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészeti Karának irányításával létrehozott TÉKA (TájÉrtékKAtaszter) projekt, egy országos tájérték adatbázis, vagyis a magyarországi vonzerők meghatározott szempontból készült/készülő gyűjteménye, amelyről a Turizmus és Regionalitás rovatban lehet bővebben olvasni.
· A turizmusföldrajz szemszögéből kerül górcső alá a vasúti közlekedés és a turisztikai termékfejlesztés kapcsolata, valamint a területi fejlődésre gyakorolt hatásmechanizmusa egy konkrét, a Győrszabadhegyet Veszprémmel összekötő vasútvonal példáján keresztül.
· A Turisztikai Termékek rovat másik cikke egy szintén viszonylag kevéssé kutatott témát, a gasztronómiai rendezvények hatásait vizsgálja a Magyar Turizmus Zrt. kezdeményezésére és koordinálásában megvalósuló, 2006 óta egyre nagyobb érdeklődéssel várt Torkos Csütörtök vendégkörének elemzése alapján. A kutatás célja kettős: egyrészt az akció ismertségében, vendégkörében történt változások feltárása, másrészt az akció lehetséges hosszú távú hatásainak megismerése.
· A turizmusmenedzsment témakörében elsőként a 2009-es Kulturális Turizmus Éve témaév legfontosabb eredményei, hatásainak összefoglalója olvasható a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából készült reprezentatív felmérés alapján. A legfontosabb megállapítás szerint a magyarországi turisztikai kínálat általános és személyes megítélése egyaránt pozitívan változott 2009-ben, a témaév és e változások között pedig összefüggés fedezhető fel.
· Rendkívül aktuális témát tárgyal ugyanebben a rovatban a turisztikai desztinációk versenyképessége című tanulmány, amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy „egyedül miért nem, együtt mikor és meddig” működik versenyképesen egy desztináció. A cikk elsősorban a térségi desztinációmenedzsment szervezeteknek kíván segítséget nyújtani.
· A Turizmus Bulletin legfrissebb számát két statisztikai elemzés is gazdagítja: áttekintésre kerül a magánszállás-adás helyzete 1997- 2009 között (nemcsak a statisztikák alapján), továbbá a Magyarországra érkező külföldiek jellemzői. A KSH az utóbbi cikkben először publikál olyan adatokat, amelyek a korosztályokhoz kapcsolódó turisztikai kiadásokat, illetve a régiónkénti kiadásokat illusztrálják. Érdemes emellett figyelmesen elolvasni a legfontosabb küldőpiacokra és az adatgyűjtés módszertanára vonatkozó információkat is.
· 2010 tavaszán az érintettek egy konferencia keretében értékelték a bolognai folyamatot a turisztikai felsőoktatásban. A Tallózó rovatban a konferenciáról szóló beszámoló mellett az olvasók megtalálják Dr. Jandala Csilla vitaindító előadásának „A turisztikai felsőoktatás helyzete és kérdőjelei 2010-ben Magyarországon” címmel közölt háttéranyagát, valamint Dr. Szalók Csilla és Kővári István gondolatainak összefoglalását ugyanebben a témában.
A Tallózó rovatban ismét egy szakmai rendezvény, ezúttal az I. Gasztronómia és Turizmus Szimpózium beszámolója olvasható: ebből megismerhetik Dr. Michalkó Gábor Boldogító utazás – a turizmus és az életminőség kapcsolatának magyarországi vonatkozásai című könyvét, valamint a Megatrend Review című tudományos folyóiratot és annak Magyarországgal foglalkozó tematikus számát.
A folyóirat korábban megjelent számai a Magyar Turizmus Zrt. honlapjának szakmai oldalairól letölthetők, a 2010. évi számaira pedig a http://itthon.hu/szakmai-oldalak/turizmus-bulletin/turizmus-bulletin-egyeb link alatt elérhető megrendelő segítségével lehet előfizetni.