Az Egyesült Államokban az élelmiszerek minősége sosem volt ennyire magas és nem álltak ennyire változatos formában a fogyasztók rendelkezésére. Az üzletmenet a csúcson lehetne. Sok helyütt azonban küzdenek, harcolnak az éttermek a fennmaradásért. Mi a helyzet ma az amerikai éttermekkel? Erre keresi választ a The Atlantic minap megjelent átfogó tanulmánya.
ÉTTERMI BOOM
A számok nem hazudnak: fehéren-feketén azt mutatják, soha ennyien nem kerestek fel éttermeket az Egyesült Államokban, mint napjainkban. Az éttermek egymással versenyeznek, és ez nem megy a minőség rovására, sőt. Az alapanyagokkal szemben olyan szinten nőttek az elvárások, a választék és a minőség olyan jó lett, mint soha a korábbi években. És bekövetkezett az, amire senki nem számított: sokkal többen keresnek már fel éttermeket hétköznap és hétvégeken, az összes élelmiszer-kiadás felét a vendéglátóiparban költik el a fogyasztók.
LEFELÉ A LEJTŐN?
Az amerikai MSZÉSZ megfelelője, a Nemzeti Éttermi Szövetség (NRA) előrejelzése szerint az idei esztendő, azaz 2017 igazi kihívást jelent Amerikában a teljes iparágnak. Az iparág mai helyzetéről és jövőjéről négy elmélet született, ezek a következők.
TÖBB AZ ESZKIMÓ, MINT A FÓKA
Abban egyetértenek az amerikai piacot elemzők, hogy mindenütt szinte egymást érik a jobbnál jobb kínálattal rendelkező helyek: mind a gyorséttermek, mind a hagyományos, azaz á la carte kínálatot, teljes kiszolgálást biztosító vendéglátóhelyek. Az elmúlt évtizedben a bevételek fokozatosan nőttek, közel megduplázódtak más, kiskereskedelmi – pl. autókat vagy ruházati cikkeket árusító – boltok bevételeihez képest. A rossz hír viszont – ugyanez! Túl nagy a vendéglátóhely-kínálat. „A fogyasztói társadalomnak ugyan a fele étterembe jár, de sokkal több hely van annál, mint amennyi ebből valóban bőven profitálni tudna” – magyarázza a helyzetet egy szakértő, Victor Hernandez, a Black Box Intelligence éttermi szokásokat elemző cég ügyvezető igazgatója. Csak nő és nő azoknak a vendéglátóegységeknek a száma, amelyekben első osztályú minőségben kínálnak gyorsan elfogyasztható ételeket – ez az úgynevezett „fast casual” szektor –, itt van Amerikában a legnagyobb robbanás és a legszélesebb kínálat. Azonban annyi új hely nyílik, hogy az már az értékesítés rovására megy.
A cikk teljes terjedelmében mostani lapszámunkban megtalálható.
Forrás: The Atlantic / Vendég & Hotel