Első lépésként a vásárló számára fontossá válik, hogy a termék hazai és lehetőleg a közelből származó legyen. Francia mintára hazánkban is működik már az ún. közösségi mezőgazdálkodás több formája. A cél a leendő vásárló és termelő között kialakuló üzleti és bizalmi kapcsolat – mondta korábban a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa, Gulyás Emese erről a gazdálkodási formáról. Megjegyezte, hogy fogyasztó és gazdálkodó egy olyan közösséget alkot, amelyhez egy darab föld is tartozik. A tagok között egyenlő részekben osztják szét, amit a gazda szaktudásával megteremt.
A Biokert Szigetmonostoron összesen öt és fél hektáron már évek óta a szerződőkkel megállapodásban osztja a megtermelt javakat. Pető Áron, a Biokert tulajdonosa elmondta, idén még az első szállítás előtt állnak. Ebben a gazdálkodási formában azonban nincs februárban eper, vagy nyáron saláta. Megjegyezte, hogy egy bizonyos embertípus szükséges hozzá, aki feldolgozza, hogy idény szerinti termelésről van ilyenkor szó. A tagok nyílt napokon kilátogatnak a gazdaságba, hogy bele lássanak a gazdaság életébe és kaphatóak egy kis közös munkára is – tette hozzá.
Itt meg van az a biztonság, amit más művelési ágakban nem kap meg a termelő. A közösségi modell előnye, ha esetleg nem sikerül valami, nem a gazda viseli egyedül annak a növénynek a kockázatát, hanem az egész közösség felvállalja – mondta Pető Áron. A tagoknál kisebb a kockázat, mintha a gazda egyedül vinné piacra a növényt – tette hozzá. A Biokertnél közel ötvenféle növény termesztődik, így kiegyenlítődik a nemsikerültség is.